Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Stichtelijke overdenking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Stichtelijke overdenking

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

EEN EVANGELIE UIT DE MOND DER FARIZEERS EN SCHRIFTGELEERDEN

Deze ontvangt de zondaars en ejt met hen, Luc. 15 : 2b.

Zondaren worden tot Christus gebracht, maar worden ook door hem ontvangen. Wat een eeuwig en aanbiddellijk wonder. Door de grooten der aarde worden zij niet ontvangen. In hun paleizen is over het algemeen geen plaats voor dezulken. Daniël had een plaats aan hét „hof" gekregen, doch wat een vijandschap heeft hij moeten ondervinden en welke pogingen zijn er niet- in het werk gesteld om hem weg te krijgen. Die zondares kwam in het huis van Simon den Farizeër. doch 't was niet met zijn volle instemming, 't Was een doorn in zijn oog, dat die vrouw daar binnen gekomen was. ^ Rijken en ra- i-n ontmoeten elkander, maar met eikander leven dat gaat riiet. 't Verschil is ook zoo groot De waarheid zegt: „De arme spreekt smeekingen, maar de vijke aut. woordt iiarde dingen.

In 't oog van de Farizeërs en Schriftgeleerden waren de „Zondaars" veracht, 't Was verre beneden hun waardigheid om met dezulken zich in te laten. Ze wilden met hen de minste omgang of gemeenschap niet hebben.

Maar zie, Christus ontvangt hen met open armen. Die Christus, die God is, boven al te prijzen tot in der eeuwigheid, maar ook „de schoonste aller menschenkinderen"-op wiens lippen genade is uitgestort. Hij is het afschijnsel van Gods heerlijkheid, en het uitgedrukte beeld Zijner zelfstandigheid Hebr. 1:3.'

Hij is de waarachtige God, eens wezen met dpn Vader en den Heiligen Geest. De Middelaar Gods en der menschen. De Vorst van het heir der hemels; de Koning der Koningen, en de Heere der Heeren; blank en rood. dragende de banier boven tienduizenden Hoogl. 5 : 10. Hij was het sieraad des hemels, de verlusti. ging des vaders, de roem der Engelen, het vermaak der heiligen; de Heere der heerlijkheid; de Alfa en de Omera, de Eerste en de Laatste. Heilig, onnoozel, onbesmet, afgescheiden van de zondaren en hooger dan de hemelen geworden Hebr. 7 : 26. Ja welke tong en welke mond, zal ooit de grootheid en heerlijkheid van Dien Persoon naar waarde uitroe. pon? Welke pen zal ooit Zijn Majesteit beschrijven? ,

Zijn Grootheid streeft "het kloekst begrip te boven. Laat elk geslacht z'n werk en almacht loven.

Nooit en nimmer is grooter tegenstelling openbaar geworden, dan die er bestaat tusschen Dien Gezegenden Zone Gods en een verloren zondaar. Hij is God, zij zijn mensch. '

Hij is rijk, zij zijn arm. Alles \\%t aan Hem is. is gansch begeerlijk; volmaakt, rein en heilig. Zif zi, in piet anders dan ellendig- arm, jammerlijk blind en naakt. Hij is de opperste wijsheid; zij zijn niet anders dan blindheid en dwaasheid. Hij h het voorwei-p van des Vaders liefde, zij zijn voorwerpen van Gods toorn, van 't uu" van hun ontvangenis af. ' Ên vrienden, wat die tegenstelling zelf betreft, daar ontbreken alle woorden voor om het uit te drukken, zooals het is. Niemand kan de liefde des Vaders peilen, die Zijn Zoon gat om zondaren Zalig te maken. Maar ook met alle recht mag de apostel Paulus uitroepen: „Ik bekenne de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat Ef. 3 : 9. Vrijwillig verliet Hij den. Hemel der heerlijk, heid, en kwam Hij op deze vervloekte aarde, om een vloek te worden, om Zijn kerk van den vloek en het oordeel te verlossen. Gij weet de genade Van onzen He3re Jezus Christus, dat Hij om uwentwil is arm geworden, daar Hij rijk was, opdat wij door Zijne armoede zouden rijk worden, 2 Cor. 8 : 9.

Hij werd gehoorzaam tot dep dood des kruises, om voor de Zijnen aan het Goddelijk recht te voldoen, en uit Satans macht, ja van de heerschappij des doods hen voor eeuwig te bevrijden. O als Hij op de aarde komt, dan komt Hij niet om te verderven, maar om te behouden. Neen, Hij zegt niet, wat rechtvaardig te verwachten was: „Brengt ze hier, en slaat ze voor Mijn voeten dood", maar Hij roept: „Wie is slecht, hij keere herwaarts, on tot den verstandelooze zegt hij: komt eet van mijn brood, en drinkt van den wijn, dien Ik gemengd heb, Spr. 9 : 2.

Uit Zijn mond wordt het vernomen: Komt allen tot Mij, die vermond en belast zijt, en Ik zal u ruste geven Math. 11 : 28.

Christus lokt en trekt zondaren tot zich. Hij ging aan de Jacobs, bron zitten, om de Samaritaansche vrouw te ontvangen. Joh. 4. Hij maakt zelfs een reis naar het heidenschf Tyrus in Sidon, om de Kananeesche vrouw te helpen en te verlossen

Zelfs aan het kruis ontvangt Hij nog een moordenaar ter elfder ure, voor wien Hij het Paradijs nog opent. Neen, nimmer is iemand door Hem afgestooten, die in Waarheid tot Hem de toevlucht nam door het geloof.

Paulus schreef in Rom. 10 : 1 aan het adres van de Joden. Broeders! de toegenegenheid mijns harten en het gebed, dat ik tot God voor Israël doe, is tot hunne zaligheid. Maar met welk een groote toegenegenheid is Christus vervuld tegenover Zijn volk. In de eeuwigheid heeft de Vader bij wijze van testament de uitverkorenen reeds aan den Zoon gegeven, en Hij heeft hen met blijdschap aanvaard. Hoort maar in Ps. 16 : 6, waar Christus getuigt: „De snoeren zijn Mi.j in liefelijke plaatsen gevallen, ja, een schooi: erfenis is Mij geworden. In de eeuwigheid waren Zijne vermakingen reeds met de menschenkinderen. Spr. 8 : 31, waar zij ook als verkorénen en gelief, den des Vaders door Hem werden bemind In d3 tijd heeft Hij de verzoening voor hen teweeggebracht, en ontvangt Hij hen als loon op Zijn middelaars arbeid. Gansch hulpeloos tot hem gevloden, Zai Hij den Redder zijn. Ps. 72 : 6.

Al degenen die zichzelf niet meer helpen en redden kunnen, en onder den last huns druks vergaan, worden door Christus' met volle toegenegenheid ontvangen. Tot David in de spelonk van Adullam kwamen al degenen die een schuldeischer hadden, alle man, wiens zie! bitterlijk bedroefd was, en hij, werd tot een Overste over hen. David heeft ze niet teruggewezen, en zoo doet Christus, de meerdere David ook niet.

(Wordt vervolgd).

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 juni 1946

De Banier | 4 Pagina's

Stichtelijke overdenking

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 juni 1946

De Banier | 4 Pagina's