In de vreeze des Heeren is een sterk vertrouwen
In de vreeze des Hseren is een sterk vertrouwen, en Hij zal Zijnen kinderen een Toevlucht v/ezen. Spreuken 14 : 26
De vreeze des Heeren wordt door God den Heiligen Geest gewerkt in de harten der uitverkorenen. Krachtens onzen diepen val in Adam zijn wij vervuld met een slaafschc vreeze. Die slaafsche vreeze leeft in de verworpenen, ja was zelfs in den allerverstoksten Beltsazar, Ook de duivelen zijn met die slaafsche vreeze vervuld, De •iuiyelen, zoo zegt Jacobus, geloov^fih ook, en zij sidderen. Die slaafsche vreeze werkt wel onrust en beroering, maar voert nooit naar God. Kaïn gaat uit van het aangezicht des I Heeren en bouwt een stad. Saul neemt de toevlucht tot de tooveres van En-
dor, maar valt niet als een schuldige voor God. Judas gaat naar zijn eigen plaats, maar schreeuwt niet tot God en zocht de verzoening van zijn zonden niet in het bloed van Christus. Een geheel ander karakter heeft echter de vreeze Gods; de kinderlijke vreeze waarmede bedeeld worden Gods gunstgenooten. De vreeze des Heeren is het beginsel der wijsheid en allen die ze doen, hebben goed verstand, Zijn lof bestaat tot in eeuwigheid. Die vreeze Gods is een springader des levens, Spr. 14 : 27. Die vreeze Gods is het kostelijkste sieraad dat wij krijgen kunnen in ons leven, In Jes. 33 ; 6 wordt zij genoemd: „een schat", 't Is een gave Gods, Jes. 32 : 39-40. Van onszelf hebben wij niet anders meer dan ellende, God versiert Zijn volk met die kinderlijke vreeze uit genade, om Christus' ivil. Die vreeze bewaart alleen voor de zonde. David bezat de vreeze Gods ook wel en Petrus was er ook geen vreemdeling van, maar met al hun genade misten zij in zekere momenten van hun leven de oefening van die vreeze Gods.
Jozef had ook genade, maar de vreeze Gods lag ook op zijn hart en hij werd bewaard voor de zonde. Wanneer wij die vreeze Gods in oefening hebben, dan hebben wij een haat en afkeer van alle zonde. Dan zullen wij de zonden schuwen als de pest. Dan zullen wij haten wat God haat en beminnen wat Hij bemint. De vreeze Gods is den Heere aangenaam en welbehagelijk. Zij bestaat daarin, dat een kind van God uit een rein, zuiver Goddelijk beginsel van hoogachting, eerbied en ontzag voor en liefde tot den Heere zich met de ^ grootste vrijwilligheid overgeeft tot I Zijn dienst en met de uiterste voor- 'i zichtigheid zoekt te trachten om den Heere niet te mishagen. ui Daar ligt vanzelf aan ten grondslag f het werk Gods dat in hun ziel is ver- |feeerlijkt. Zij zijn van dood levend gemaakt en met een heilig, rechtvaardig, goeddoend God in aanraking gekomen. En die openbaring Gods in Chnstus brengt alti)d met zich mee liefde, eerbied en ootmoed. Waar die zaken gemist worden, daar kan men zijn schouders er wel voor optrekken David nep uit in Fs. 18 : 2; Ik zal U hartelijk liefhebben, Heere, mijne Sterkte. Bespreekt men het werk Gods en er js geen warmte bij, de liefde wordt gemist; het is niets anders dan verstandsbespiegeling. O, wat stoot het ^f, wanneer alles even hard en koud jg Q^^ jg ijgf jg gn j^ Christus, Die aan het vlekkeloos en onkreukbaar k recht voldeed, deelt Hij die liefde mee l van stonden aan dat zij 't leven Gods v deelachtig worden. Zij kunnen het zelf m altijd niet verklaren, maar in hun hart v brandt de liefde en de betrekking op e God, Al moesten zij voor eeuv^ig ver w loren gaan en zou God hen rechtvaardig verwerpen van voor Zijn aangezicht zouden zij God nooit van onrecht kunnen beschuldigen of Hem vloeken in de rampzaligheid. Vraagt het maar ^^^^ aan de waarachtig door Gods Q^^g^ overtuigden, en er zal in hun j^art een snaar aangeraakt worden, waardoor zij met Job zeggen: Al dooj^g „ijj jg Heere, nochtans zal ik ^p Hem hopen. De Kananeesche vrouw ^^^^ j^ Matth. 15 tweemaal schijnbaar afgewezen en teruggezet, maar gjng jje vrouw terug? O neen, al had Christus haar ten derden male afgewezen, dan was zij aan Zijn voeten blijven liggen. Dat volk krijgt God lief met alles wat in hen is, omdat Hij hen
eerst heeft liefgehad.
Ds. L.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 augustus 1946
De Banier | 4 Pagina's