En zie, Ik ben levend!
En zie, ik ben levend in aüe eeuwigheid. Amen. En ik heb de sleutels der hel en des doods. Openbaring 1 ; 1 8 b
ICeef Heere, wat Gij gebiedt, dan t Gu niet tè vergeefs geboden heben" Welk een onschatbaar, welk eenzijdig wonder, die gift van te pogen zien,
'öndër"die éave blijft het nacht, traks, een eeuwige ^ •^. nacht. ...iui De n„ donke- j„^i, „. e, eeuwige nacht, - om eigen - gen schuld, [Het ^^ ^.^^ zien ^.^ uit éénzijdige, souvereine .r •, XT - i - „ „: _ ontferming. Nooit en nimmer eenige reden uit den mensch, maar alleen uit ael eeuwige bestek des welbehagens. Zulks heet in onze dagen een Chrisfen-pre, diking en wel door een zoo- H Igenaamden, bij uitstek zich noemen- | voorstander van een Christusrediking. Maar de Christus boven ons, moet ook worden een Christus in óns. In onze donkere tijden eigent ij^ ^^^^^^ ^i^l^ ^it ^ ^Qj^der nood- ..^^elijke beleving der bediening des Heilitfen Geestes.
Het Sion Gods krijgt er echter bele- ^ing van. uit de eenzijdigheid. O, wat viel het Johannes mede, wat valt het at volk mede, onderwijs des Geestes ; e mogen ontvangen: Ik ben levend, Waarom levend? Om mede te deelen hetgeen Hij verwierf. Hij, Die den dood inging, maar ook over den dood triomfeerde; dien dood in zijn drievoudige openbaring, n.l. den geestelijken, den tijdelijken en den eeuwigen dood overwon en een eeuwige ge- ^g^^tigheid verwierf voor het uitverkoren erfdeel.
D, gezegende dag, het welkom zij u toegeroepen in den Christus, Die de Overwinnaar was en zijn zal, om Zijn gebonden Kerk uit de banden des ods en de angsten der hel te ontinden en tot de vrijheid der gemeenchap, in Adams val ganschelijk verren, weer terug te leiden in deze verwinning, waarin de deugden ods ganschelijk zijn bevredigd. oort Zijn overwinningsaccoord: Ik en levend! Maria Magdalena, hoor jn stem: Ik ben levend! Hoort het rrouwen, die een dooden Zaligmaker ochten, hoort het Johannes en Perus; hoort het treurende Emmausangersï Hij laat he't Zelf weten: oest de Christus niet alle deze dinen lijden, en alzoo'in Zijne heerlijkeid ingaan?
\ e Christus is Triumfator. Aan den sch des Vaders, als Richter, is volan door Zijne noodzakelijke bloedorting en doodsoverwinning, opdat raks het Pinksterfeest, als het feest liles Vaders zou kunnen beleefd orden.
jod was in Christus, de wereld met iichzelf verzoenende. In dien gezepnden Overwinnaar sprak de Vader t Amen. Het Amen tot in der t uwigheid, en dit Amen moet bele- |ng worden voor een volk, dat er If niet bij kan. De discipelen zijn er zelf bijgebracht. Zij hebben er niets aan gedaan, dan er zich t^gen verzet, dat de leiding zijn moest: door den dood tot het leven.
Voor het vleesch, voor het vrome, vijandige vleesch, dat zich nimmer aan =.=r, de A^ wet , ., ot Gods r.rvric onderwerpt, r.TïrIcrworr.t valt i7plt het niet nietmede, mede, maar het zal voor de Kerrke Gods het eeuwige wonder uit maken, door de bediening des Heili gen Geestes; door armmakende genade alzoo geleerd te worden: Het Ieven in den eeuwig Levende. Want ij heeft macht. Volkomen macht. De re sleutelmacht op Zijne schouders. „Ik heb den sleute^ der hel en des doods", In den Hof van Jozef van Arimathea kunt ge de waarachtigheid dezer overwinning bezien.
Engelen roepen 't welkom toe: komt en ziet! De grafdoeken zijn opgerold, De zweetdoek om het hoofd afzonderlijk. Alle bewindselen van de eigengerechtigheid zijn verslonden, zijn opgerold. De zweetdoek afzonderlijk, als in bijzonderheid er bij bepalend: de schuld der gedachten, der overleggingen, de openbaring van 't verdoemelijk ik, heeft Hij voor de Zijnen voldaan, ook der vijandschap, om door dat gestorte Offerbloed za- Hg te moeten worden, heeft Hij opgerold. De^ Vaders eeuwig weibehagen er in voldaan, opdat er straks een gemeente zijn zal, zonder vlek en zonder rimpel. .
De sleutels van het graf en van het doodenrijk. O, die dood, o, die laatste vijand, wat kan hij benauwend zijn voor de geestelijke Kerk. Maar wiei door een geschonken geloofsoog inblikken mag in den Hof van Jozef, en in de overwinning van den levenden Jozef ingeleid mag worden in den Hof der Hoven, waar de levende Hovenier Zijne teedere spruitjes. Zijne plantingen, Zijne eikenboomen heeft, moge hier door dezen groeten Sleuteldrager een antwoord ontvangen op de vraag met ons kerkjuweel van Heidelberg; Moeten wij dan ook nog sterven? Hest antwoord klinkt in zijn ziel: Onze dood is geen betaling meer voor onze zonden, maar een doorgang tot het eeuwig zalig leven. Hier worden de voorsmaken dan bij tijden en oogenblikken ervaren, van hetgee^ het Woord des Heeren predikt: Die in Christus ontslapen zijn. brengt Hij weder. Over de atomen van het stof.waakt Hij. Dan gaat hert Godswoord , , •- cens u - j m j vervuUmg: i ^j „Jtn i als zij dit mijn huid doorknaagd zul- len hebben, zal ik uit mijn vleesch God aanschouwen". Christus leeft en ., v-. , . .. r» ^„^^^J, «M jS' ^zal _Zijn_dienaar^zi, n. O T^^^^t A^f''^^'T^ A ' Tf dat gi, hier dat zaïg goed moogt leen kennen. Bloote tocstemmer van de waarheid, uw bed is te kort, uw dek te smal, en zulks geldt allen, die zullen meenen te hebben, zonder ooit werkelijk bediend te zijn geworden Maar verstrooide Kerk, zoek en de Heere bearbeide, dat ge u zelf moogt ^^'^^^^^t".-!^ ï v u j ••^''' waarachtigheid Zelf onderwijst; om d^or het onklare m u, tot het klare m Hem te mogen komen en voor zoover fet geloofsoog dan reiken moge, op \^ ^°éen wassen in de kennis en m de genade, die m Christus Jezus is. D^n is er geen verdoemems voor hen, die m Christus Jezus zijn en dan zij ^^ een heimwee naar die_vervulhng, °/" dien opgestanen Zaligmaker [*^^"^ "P^t niajesteit en heerlijkheid bekleed, als dien volkomen Overwin- "^^'•' eeuwig te mogen ervaren Die eens al die bekochten door het bloed des Lams, den Vader zal voorstellen, waar geen dood, geen scheiding, geen i^acht meer zijn zal. Daar zal het de eeuwigheidsjubel zijn van het overwinningslied, hier bij wijlen m hope gezongen, maar dan de eeuwige vervulhng; S m W v g b
Maar 't vrome volk in U verheugd, Zal huppelen van zielevreugd. Daar zij hun wensch verkrijgen. (Ps. 68 : 2)
Driebergen
Ds. V. Brummen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 september 1946
De Banier | 4 Pagina's