BRIEF uit Zeeland
XXVII,
De Herverkavelingswet Walcheren
Het ligt in de bedoeling nu nog enige opmerkingen te maken omtrent bovengenoemde wet welke in ontwerp is aangeboden,
Voorop kan worden gesteld dat er met Walcheren wat moet gedaan worden. Het weer herstellen zoals het was is niet verantwoord. Er is te veel tijd overgegaan van het ontstaan dan dat zulks ook nu nog juist zou zijn. Wordt een verwoeste woning herbouwd, dan worden ook allerlei veranderingen aangebracht en wordt getracht de doelmatigheid te verhogen. Reeds bij de behandeling van het ontwerp wat de inhoud betreft, is daarop gewezen.
De vraag is dan nu ook niet of er wat moet gedaan worden, maar meer of, hetgeen wordt voorgesteld, het juiste is.
Diep ingrijpend is het voorstel. De vraag is, is er een andere mogelijkheid wanneer we stellen dat er wat gedaan moet worden? Die vraag kan aan verschillende personen worden voorgelegd, maar de meesten kunnen geen andere wijze aangeven.
Wil dat nu zeggen dat dan het gehele wetsontwerp zo, zoals voorgesteld, moet worden aan? vaard. Dal gaat toch wel wat ver.
Hoe staat het met de kleine grondgebruikers welke niet verlangen om groter bedrijf te ontvangen? Het wetsontwerp is daaromtrent niet duidelijk. De bedoeling om Walcheen in betere kavels te verdelen bed hoeft toch niet te leiden tot \ id dwingen om grotere bedrijven te u v men. Immers, het moet toch mogel zijn die kavels zo te vormen dat t eventueel geschikt zijn voor een ( z bruik door meer personen, zodat, i t diien later blijkt dat de gebru'iji H van die kleine bedrijven daarmei 3 niet meer voort wil of voort kan, , l gebruik in groter verband mogeli e blijft. Wil men de bedrijven tot ha. , groot maken, wil men daartoe l indeling maken, welnu, wat staat g in de weg dat diie kavels, voor 1 tjl drijf gereed gemaakt, gebruikt woi ' den door 3 of meer personen? l h staat het ook met het land dat nu j i de handen van de landarbeiders t m Het lijkt onjuist om die hun groii te ontnemen dan wel te dwingc e meer grond te gebruiken. Zo kan t o wel om iedere woonkern een gedec e te worden gereserveerd voor derg( v Hjke personen. o
Verder lijkt het wel een moeilijke jfa onmogelijke taak voor welke com missie ook om uit te maken wat „levensvatbaar" bedrijf is. Er n™» „iet te veel worden gestreefd naai het mechanische, terwijl de samenie ving toch een organische wezei moet. Wie zal uitmaken wat „levens vatbaar" is? Aan Gods Zegen is li» al gelegen. Waar de ene van kan k staan kan de andere dat niet Daai om, er moet verandering komen i ^aar het ingrijpen moet bepaald blii i ^^^ tot het noodzakelijke Het «aa e anders juist als dat het vingervormii s "i^^steeksel van de blindedarm v/ord weggenomen omdat er anders m e eens blindedarmontsteking zou kun nen komen. Niet te veel vooriiit lo i pen. Kalm aan. Niet zo laten, maa met beleid optreden en niet te vee nmenging in het organische. Het lijk us noodzakelijk omdat nog in di et vast te leggen, dan wel zodani| te bepalen dat de bedoeling duidslijl lijkt. De mogelijkheid lijkt wel aan ezig om Walcheren te herverkave en zonder daarmede alles te regie enteren.
Bovendien zal toch ook met de be staande toestand moeten worden „ rekend. Het kan toch niet de bedoe lling zijn om in een tijd van schaars te aan bouwmaterialen bedrijven te verplaatsen. Er zal dus moeten ge handeld naar omstandigheden, Naast deze meer algemene opmerkingen zijn er ook nog te maken b' enkele artikelen,
In artikel 3, 2e lid, was het beter om de redactie te veranderen en inplaats van „wederopbouw" te stellen de gronden welke in de naaste toekomst bebouwd zullen worden", „Wederopbouw" lijkt wat eng genomen. Daardoor kunnen de gemeenten in een keurslijf worden ge-m stoken, of moet het wederopbouwplan het uitbreidingsplan vervan-•^ gen? Gewenst lijkt dat niet.
Artikel 5 bepaalt dat een gelijke waarde in kavels kan worden verkregen. Nodig wordt geacht dat ook wordt bepaald dat de grondsoort niet te veel mag afwijken van de in|ebrachte. Er zijn streken waarin de rond van veel mindere kwaliteit is dan in andere, en het is onjuist o™ iemand, al zou hij dan ook meer krijgen, mischien wel het dubbele, aleen die grond te geven. Inzonderheid oet daarbij worden gedacht aan de gronden dicht bij de duinen, aarbij ^verstuiven niet is uitgesloten.
et gestelde in artikel 10, kennelijk vergenomen van de regelen omtrent de ruilverkaveling, houdt niet dadeijk rekening met de toestand dat in alcheren geen waterwegen liggen elke diienstig kunnen zijn voor uiteg van gronden. Een enigszins dere omschrijvinig, waarin meer idelijk was vastgelegd dat iedere vel aan een' landweg moest liggen belenden aan een waterloop was ter.
zake artikel 15 is reeds vermeld t het nodig is om meer vaste be .1 lingen te maken omtrent de sajnstelling van de commissie en de lad van Beroep. De toestand ligt sr ^o anders dan gewoonlijk bij i]verkavelin, gen. Het gebied is veel oter, de verkaveling wordt opgegd en groeit niet organisch uit de il van de meerderheid. Daarbij is alcheren een land met grote verheidenheid in grondsoort, gebruik geaardheid van de bevolking, Almaal factoren waardoor het nodig die bevolking invloed te geven. et ingrijpende zal beter kunnen orden aanvaard als het door zelf erken wordt daargesteld. Reeds voren is gesteld dat er niets voor ordt gevoeld om door personen die 'alcheren niet kennen, al menen zij dan ook, de zaken te laten regelen. et opnemen van bepalingen oment samenstelling in de wet, en iOgelijk ook omtrent de wijze waar-P '•°^ benoeming wordt gekomen, n slechts het werk, maar ook het istig aanvaarden door de bevolking 1 goede komen.
1 het juist is de strafbepaling in arkel 17 zo te stellen is "aan twijfel iderworperi. Het is niet denkbeelg dat bij de tegenwoordige redace iemand iets doet dat hij meent geeel te goeder trouw te kunnen en ! mogen doen terwijl een ander eent dat hij daardoor schaadt. Welwaar kan de betrokkene zich veii stellen door de toestemming van ; herverkavelingsoommissie, maar omschrijving waardoor de waarde m hun onroerende goederen zo"a jrminderen is toch zo dat de be okkene eerst zelf die mening moet 2bben wil hij een verzoek om toeemming doen. Toegegeven moet orden dat een omschrijving niet gaakkelijk is, want elke omschrijving il leemten in zich dragen. Veel zou innen worden voorkomen door in dere plaats 'n kleine commissie of persoon te hebben dlie als vertrou-'ensorgaan tussen de grote herveravelingscommissie en de belangebbenden instond. Dan kon die leer gemakkelijk om raad worden evraagd.
•e bepalingen betreffende de wijze an bekendmaking als gesteld in arkel 23 en 43 doen wat verouderd an. Ze worden zo menigmaal in retten gevonden. Te verkiezen wae een bepaling dat de bekendmaking ilaats vond op de in de gemeente gebruikelijke wijze. Dat kan de beendheid ten goede komen, want er ^^ zeker op meer dan een plaats [^'^^^T^ aangeplakt. Opzichzelf is h ^®* ^° belangrijk, want de gemeenebesturen redden zich er toch wel "' ^^ zorgen wel dat de ingezetenen
'^* ^^ ^'^^^^ komen. '6n eigenaardigheid doet zich voor '^^ ^^^ wetsontwerp niet de onder-^kening draagt van de Minister van 'inanciën, alhoewel die toch uit-''"kkelijk wordt genoemd, en in ar-^^^^ ^-^ 'w^^l sen zeer grote bevoegdf^^ ^ toegekend. En niet alleen m '^^ artikel, maar voor het plaatsen ^" ^^^ '^^^ naar elders willen hangt '^'-s af van de Minister van Finan-
i^n. 'eeds is opgemerkt dat bij vrijwillie afstand alleen grond als tegenprestatie in gebruik kan verkregen rarden, terwijl bij dwingend optreen, als in artikel 46 vermeld, ook chadeloosstelling in geld kan woren gegeven. Juister wordt het gecht om 'Ook bij vrijwillige afstand een schadeloosstelling in geld mogelijk te stellen. Het is nodig om alles wat de vrijwilligheid kan bevorderen aan te grijpen. Er is reeds zoveel geleden en moet dan ook dat leed nog over Walcheren gaan? De bepaling kan nodig zijn om niet geheel afhankelijk te wezen van de gezindheid, een gezindheid die terdege kan worden beïnvloed. Doch, het moet vooropstaan dat dan ook alle mogelijkheden zijn betracht om door vrije handeling er te komen.
Alhoewel het noodzakelijk is dat de bepalingen zoals gesteld in het vierde lid van artikel 63 bestaan, was het toch wel zeer wenselijk dat ook waarborgen werden gesteld tegen ondoordacht egaliseren. Alles is overbodig als de herverkavelingdcommissie juist is en blijft samengesteld. Maar het zou ook anders kun nen wezen. De ervaringen met egalisatie in Walcheren zijn slecht. Een beoordeling door een plaatselijke commissie was juist.
Al geldt dat mischien niet de inwoners maar meer de publiekrechterlijke lichamen, is het toch nodig er op te wijzen dat in artikel 73 niet Over , , eigendom" wordt gehandeld. Het lis niet juist om het beheer van wegen en het recht van eigendom niet aan elkaar te verbinden. Dai geeft conflicten. Daarvan zouden de archieven kunnen getuigen. Tot slot nog deze opmerking. Het treft dat in het algemeen genomen de termijn binnen welke zij die naar elders willen zeer rekkelijk i s gesteld. Er zal toch rekening mee moeten worden gehouden dat het mensen betreft waarvan sommigen reeds sedert 1944 geen normale inkomsten meer hebben genoten. Moeten die nu nog langer wachten? Zal dan voor hen die reeds wat ouder zijn de tijd niet voorbij gaan? Het moet toch wel wat veel gevraagd worden geacht om de Walcherse boer maar te doen ingaan op beloften die zo rekkelijk zijn, terwijl, zoals reeds is opgemerkt, de handtekening van de Minister die invloed heeft ontbreekt. Ook is het niet aangenaam dat het vertrekken naar elders van sommigen gelijk zal staan met een atroming van het beste. Laat er oog voor zijn dat Walcheren, ook juist in de omstandigheden waanin het is , gekomen, beste krachten nodig heeft, en laat de regering daarom de eis niet te zwaar stellen voor hen die pachter zullen worden van rijksgronden.
Deze opmerkingen beogen allerminst weer te geven wat er in de gehele bevolking leeft. Dat is niiet mogelijk. Dat varieert van sterke tegenstander tot felle voorstander. Het ligt er zo aan in welke omstandigheden iemand verkeert. Heeft iemand een mooie hoeve, ligt de grond goed en dichtbij in één blok, waarom zou die verandering t willen. Heeft iemand zijn grond zien verdwijnen in de gevormde kreken, staat hij daar zonder enige inkomsten, die zal verandering willen. Daar tussen staan nu de anderen.
Uw Zeeuwse briefschrijver hoopt dus ook, dat anderen kennis zullen willen nemen van d't ontwerp, dat Walcheren's belangen in het bijzonder betreft.
UW ZEEUWSE BRIEFSCHRIJVER
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 juni 1947
De Banier | 10 Pagina's