LEIDEN
Op 14 October kwam de K.V, in ledenvergadering bijeen in de consistorie der Geref, Gemeente.
De voorzitter, de heer L. J, Ph, Dane, opende deze vergadering en deed zingen Psalm 123 : 2, las 2 Koningen 6 ; 1-17 en ging voor in gebed. Hij sprak een kort openingswoord naar aanleiding van het gelezen Schriftgedeelte. Dat wij toch niet kijken naar de grote partijen en hun macht, maar mocht de S.G.P, zien op Elisa, want het getal dergenen, die aan zijn zijde stonden was meerder, dan het getal der vijanden van God. Dat onze ogen geopend werden, gelijk de jongen van Elisa, want zie, de berg was vol vurige paanden rondom Elisa, Hiermede verklaarde de voorzitter deze vergadering voor ëeopend.
Na het afwerken van de agenda beeg vriend G, van Essen gelegenlieid om zijm inleiding te houden over: Gods souvereiniteit of Volkssouvereiniteit.
Spreker ving zijn rede aan met er op te wijzen dat de S.G.P. draagster is van een groot beginsel, n.l. dat van de souvereiniteit Gods. Dit be-Önsel staat lijnrecht tegenover dat ^e_r volkssouvereiniteit. De overtód regeert niet krachtens de volkswil, maar omdat God de overheid liet gezag bekleedt, zoals artikel 3 van het program van beginselen der S.G.P, het uitdrukt. Een onzer oude theologen schrijft in zijn werk , , De redelijke Godsdienst": De Overheid zal, ook in haar ambt iiaar Gods wet geoordeeld worden en heeft dus voor naleving van deze wet zorg te dragen. De Overheid moet beschermster zijn van de tweede tafel, maar ook va'n de eerste tafel der Wet, o.a, alle sabbatschending te weren. Gods Naam mag niet onteerd worden door vloeken, zweren en lasteren. De neo-calvinisten in onze dagen willen van zulk een opvatting over het ambt der overheid niet weten en het komt in onze dagen wel openbaar, dat zij met dit verwerpen van de oudvaders de fundamenten hebben weggegraven. Het beginsel der volkssouvereiniteit heeft zijn oorsprong in de Franse Revolutie. Volgens deze leer behoort alle macht aan het volk en dit legt haar wil op aan de Overheid. Na 1795 komen deze denkbeelden ook in ons land openbaar. Alles is op re-^ olutionnaire leest geschoeid, De meerderheid bindt de minderheid en er is sterke centralisatie en gelijke bescherming van alle godsdiensten. Spreker toonde dit nader aan met als voorbeeld stellend de Veluwse Autobusdienst. Zo blijken dan de beginselen van Gods souvereiniteit en volkssouvereiniteit lijnrecht tegenover elkander te staan. Het ware te wensen, dat men afstand deed van het beginsel der volkssouvereiniteit en mocht ons Vadarland weer gaan leven bij het beginsel onzer vaderen, dat in onze dagen wel veracht wordt maar deze beginselen zijn toch tot verheerlijking van Gods Naam en tot blijdschap van Zijn volk.
De Voorzitter dankte spreker voor zijn keurige inleiding. Er werden nog enkele vragen gesteld, die nog nader werden uiteengezet. Bij de rondvraag werd besloten sprekers aan te schrijven voor de wintermaanden. Niets meer aan de orde zijnde, werd deze vergadering gesloten door ouderling Vreeswijk, nadat vooraf gezongen was Psalm 143 : 3.
HET BESTUUR
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 november 1947
De Banier | 8 Pagina's