Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

IMMANUËL

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

IMMANUËL

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

1

Een Kind i's ons geboren, een Zoon is ons gegeven. Jesaja 9 : 5a

Zie, een maagd zal zwanger worden, en zij zal een zoon baren en Zijnen naam Immanuël heten.

Dat profetisch woord werd door Jesaja gesproken aangaande de beloofde Messias-Verlosser (Jesaja 7:14). Daarna is die Evangelist des Ouden Verbonds verwaardigd geworden om, veHicht door de Heilige Geest, met liCd^'oog des geloofs te mogen aanschouwen de vervulling der profetie van Immanuël.

En zó is het geschied, dat de Man Gods mocht uitjubelen, als stond hy bij de kribbe van Bethlehem: Een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven.

Een Kind is ons geboren.

Een Kind; naar de aloude beloften is de Messias-Verlosser geopenbaard als het Zaad der vrouw, het Zaad Abrahams, de Zoon uit Davids lendenen. Hij is ingebracht in de wereld om te zijn de Middelaar Gods en der mensen.

Dit was noodzakelijk ter verlossing der uitverkorene Kerke Gods, noodzakelijk van wege de diepe val van het geslacht Adams.

Door de moed-en vrijwillige bondsb n^jike Adams en de zonde was een bmike geslagen tussen God en de mens.

De Heere kwam te staan tegenover de Verbondsbreker met Zijn heilig recht, het vloek-en doemvonnis der Wet; het Adamskind kwam te liggen vanwege zijn Majesteitsschennis en snode Wetsverbreking onder het oordeel van de eeuwige dood; de gevallen mens moest, als totaal verloren wegens erfelijke en dadelijke zonden en schuld, naar recht worden verdorven met lichaam en ziel in de hel.

Aan des zondaars zijde was het een onmogelijke zake behouden te worden van de vloek der verdoemenis en wederom te mogen delen in de gunst van God Drieënig.

Doch de Heere heeft van eeuwigheid gehad gedachten des vredes om een afgesnedene zake te doen en redding te beschikken, om de straffe te kunnen en te mogen ontgaan en wederom te komen tot genade.

De eeuwige vredesgedachten des Heeren zijn zalige werkelijkheid geworden in de volheid des tij ds.

Bethlehem was Gods antwoord op de Adventsklacht der oude Kerke: Och, dat Iraëls verlossing uit Sion kwame. Och, dat Gij de hemelen scheurdet, dat Gij nederkwaamt.

De hemelen zijn gescheurd en in nederbukkende genade is uit de hemel ter verlossing nedergekomen de Zone Gods.

Een Kind is geboren: de Zone Gods, de Heere uit de hemel, is ingedaald in de menselijke natuur, nedergelegd in de kribbe, om als het ware zaad van David, Maria's eerstgeboren zoon (heilig ontvangen en geboren) te zijn de Middelaar, als waarachtig, rechtvaardig mens. Zijn broederen in alles gelijk, uitgenomen de zonde.

In de menselijke natuur is gezondigd, de Majesteit geschonden, de Heere onteerd; in dezelfde natuur moest Gode de eere worden wedergegeven. God worden verheerlijkt.

Nu — die Godsverheerlijking was het werk van Hem, Die geboren als Kind, is opgegroeid tot Man, de waarachtige Mens, de tweede Adam, de Zoon des mensen. De Heere Jezus is geboren als Kind, in de wereld ingekomen als waarachtig, rechtvaardig Mens ter voldoening aan Gods recht. Geboren om als plaatsbekledende, schuldovernemende en straflijdende Middelaar de Wet des Heeren te vervullen, om te lijden en te sterveil ter verlossing van de eeuwige dood en in die weg aan te brengen een eeuwige gerechtigheid.

Geboren als Kind, opdat Hij als Man van Smarten, naar lichaam en ziel lijdende de angsten der hel en stervende de dood, zou vrij maken Zijn gekeriden met lichaam en ziel van de vloek en de verdoemenis.

Geboren als Kind, opdat als Middelaar de Heere Jezus Zijn volk zou ophalen uit hun verlorenheid vanwege erfelijke en dadelijke zonden, zou uitlaten door het bloed des Verbonds de gebondenen Sions uit de kuil, waar geen water in is.

Boven de kribbe van Bethlehem staat geschreven: Sion, zie Uw Goël, uw Losser, uw Middelaar, de mens Christus Jeaus.

Hij is in alles de broederen gelyk geworden, opdat Hij zoude zijn een barmhartig en getrouw Hogepriester in de dingen, die bij God te doen waren om de zonden des volks te verzoenen.-

Een Kind is ons geboren. Maar óók: Een Zoon is ons gegeven.

De Middelaar Gods en der mensen is niet alleen zoon der maagd, Maria's eerstgeborene, doch óók Immanuël, God met ons, de door de Vader in de hemelen „gegeven Zoon".

De Zoon des levenden Gods, tot Wie de Vader heeft gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, Heden heb Ik U gegenereerd. Die Zoon heeft de Vader gegeven het leven in Zichzelven te hebben, zodat Hij van eeuwigheid is éénswezens met de Vader en de Heilige Geest. Hy is God uit God, Licht uit Licht, de waarachtige God en het eeuwige leven.

Wat is nu geschied?

De Zoon is gegeven. God is in het vlees geopenbaard. De Zoon bleef wat hy was, n.l. waarachtig, eeuwig God en is geworden wat Hy niet was: waarachtig en rechtvaardig mens.

Het Woord dat by God en zelf God was, is vlees geworden, kwam wonen, „tabernakelen" in de tempel der waarachtige menseHjke natuur; Zijne heeriykheid werd aanschouwd als de heeriykheid des Eniggeborenen des Vaders.

Gekomen is de Middelaar en Verlosser, Immanuël, God met ons.

De gave des Vaders was noodzakelyk ter verlossing der uitverkorenen. Onmisbaar was een Verlossings-en Verzoeningsmiddelaar, die niet alleen waarachtig, rechtvaardig mens is, doch óók waarachtig en eeuwig God en alzo bekwaam om op te treden als de Heiland, de Heler der breuke tussen een driemaal Heilig en Rechtvaardig God en een onheilig, doemschuldig Sion.

De toorn Gods was billijk ontstoken tegen de zonde van het menselijk geslacht en die last des toorns moest gedragen ter verzoening door voldoening; er kon onmogelijk behoudenis zijn, indien niet werd gedragen en weggedragen de last des toorns om, daarvan te verlossen Gods erfdeel.

Een bloot schepsel, een, die alleen mens is, vermocht niet te dragen de last v^n Gods eeuwige toorn tegen de zonde; een bloot menselijk verlosser kon niet andere schepselen verlossen; er moest zijn een Verlosser en Middelaar, die sterker is dan alle schepselen, iemand, die is óók waarachtig en eeuwig God.

Naast de menselijke natuur moest de ware Verlossingsmiddelaar bezitten de goddelijke natuur, om uit de kracht zyner Godheid de last des toorns Gods aan Zyne mensheid te kunnen dragen, om voor Zyn Sion te verwerven en haar weder te geven de gerechtigheid en het leven.

Een Zoon is ons gegeven. Vervuld is de toezegging: er zal een Verlosser tot Sion komen. In de zalige Kerstnacht is verkondigd de grote biydschap: U is geboren de Zaligmaker, welke is Christus de HEERE, dat wil zeggen: Hij, die is God uit God, God in het vlees geopenbaard.

Bethlehem predikt: de Verlosser is waarachtig en eeuwig God.

De Zoon is gegeven en nu mag de Kerke Gods de volkomen zekerheid hebben, dat zij heeft een Verlosser, die door Zijne Godheid kon ondersteunen zy'ne mensheid tot het dragen en dóórdragen van de toornelast Gods en Zyn volk er van verlossen. Nu kon uit kracht Zyner Goddelijke natuur de Verlosser lijden en sterven ter voldoening aan Gods heilig recht, toebrengen aan Zijn zoenen kruisverdiensten algenoegzame waardy en eeuwige kracht.

Nu heeft Gods Kerke een Verlosser, Die alle macht heeft om als de Heere onze gerechtigheid" gerechtigheid en leven weder te geven en toe te passen Zyne verworven heilsweldaden. Nu mag worden ere toegebracht aan Sion's Verlosser als het Vleesgeworden Woord, vol van genade en waarheid, roemende: Uit Zyn volheid hebben wij allen ontvangen, ook genade voor genade.

Een Zoon is ons gegeven!

Boven de kribbe van Bethlehem staat geschreven: Sion, zie uw Verlosseri Hier is uw Jezus, die als Verwerver en Toepasser U zalig maakt van uwe zonden. God heeft verkregen Zyn uitverkorene gemeente door Zyn eigen bloed.

De zaligheid is in geen andere Naam dan in de Naam van Jezus! O, Volk! aanbidt uw Immanuël!

Die God is onze zaligheid! Wie zou die hoogste Majesteit Dan niet met eerbied prijzen? Die God is ons een God van Heil; Hy schenkt, uit Goedheid zonder peil. Ons 't eeuwig zalig leven!

St-M. (Zld.)

J. de B.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 januari 1948

De Banier | 8 Pagina's

IMMANUËL

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 januari 1948

De Banier | 8 Pagina's