Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De GEESTELIJKE ONDERHOUDING van de kerke gods

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De GEESTELIJKE ONDERHOUDING van de kerke gods

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

1

Jozef onderhield zijn vader, en ^jn broeders en het ganse huis zijns aders, met brood tot de mond der ierkens toe. Gen. 47:12

|)e kerke Gods is een planting des [leeren. Zij is van eeuwigheid door Vader verkoren in Christus Jeus. Naar Zijn vrij machtig welbeha-: en. Die gemeente heeft Christus erkregen door Zijn eigen bloed. Hij ieeft Zichzelf voor haar overgegelen, opdat Hij hen trekken zou uit leze tegenwoordige boze wereld naar |en wille Gods des Vaders.. De Hei lige Geest, uitgaande van de'vader ' van de Zoon wederbaart hen, liaakt hun Christus en al Zyn wel laden deelachtig, troost hen, en lijft tot in eeuwigheid bij hen.

|)e grondslag en het fundament van e ware kerke Gods ligt dus in een |)rieënig God. Levende leden van die erk zijn niet allen gedoopten, niet Hen die belijdenis deden, maar alen degenen die afgesneden in Adam |n overgeplant zijn in Christus. In ion geboren en door de AUerhoog-Jte bevestigd, opgeschreven in de lurgerlijke stand des hemels.

Bie kerk is er van den beginne der vereld m geweest gew«e«. en «n zal .-.. er .. ook ... zijn .^.x tot ... lan de voleinding der wereld. Kaïn pn (tie kerk niet vermoorden, orden, Farao en Haman haar te niet verdrinken Jiiet ophangen. De wereld kan die Éerk niet uitroeien, welke pogingen ; ij ook daartoe in het werk stelt. De puivel met al zijn macht, geweld en listen kan de kerke Gods nooit overweldigen.

De Zone Gods vergadert uit het ganmensélijke geslacht de uitverko-'enen tot het eeuwige leven door jijn Geest en Woord. Uit alle talen, olken en natiën; uit het geslacht an Sem, Cham en Jafeth wordt de Icerk gebouwd.

pn die vergadering gaat door tot aan jet einde der eeuwen. Niemand en wets kan die vergadering belemmeren. Het welbehagen des Vaders zal ioor de hand van Christus gelukkigpjk voortgaan. Jes. 53:12. Hij bezit Mie macht in de hemel en op de [arde. Voor Hem moet alles zwich-[en en geen klauw zal er achterblijen.

fIr geloofden er zo velen als er verrdineerd waren ten eeu-vvtigen leien. Hij kent'al de Zijnen bij name [n Hij roept hen op het tijdstip in Je eeuwige vrederaad bepaald.

plaar ook de onderhouding van die werk is Hem toebetrouwd. Van die eestelijke onderhouding van de kerk Poor Christus hebben wij hier een , ostelijk „-voorbeeld. Jozef is door lij _„ Jen geheiligd. Na diepe vernedering P hij verhoogd uit de gevangenis tot onderkoning van Egypte. Jozef kreeg een plaats der ere. Voor Jacobs huis onbewust, maar Jozef heeft al eerder dat gezin onderhouden, eer zij beseften, dat zij koren van hem hadden gekregen. Wat in ? "^« tekst staat, spreekt ons van de "—'-bewuste - ^^^w, .., ^, .. onderhouding , ™. van .T«.nh« Jacobs huis, alhoewel allen het niet hebben beseft.

Jozef had schuren laten bouwen in Egypte, het koren laten verzamelen en in de tijd des hongers deelde hij het uit. Ook voor zijn vader en zijn broeders, en voor 't ganse huis zijns vaders zorgde hij. 't Is wel zeer op-^^^^^ejijk, dat het alles zo in bijzon-

derheden wordt genoemd Allereerst dat Jozef onderhield en dan vervolgens wie hij onderhield. Jozef is hier een type van Christus. Moest de kerk voor zichzelf zorgen, het zou spoedig gedaan zijn. Alle goede gave en alle volmaakte gifte daalt van de Vader der lichten af,

Jac. 1:17. God onderhoudt mens en beest en Hij verzadigt al wat er leeft naar Zyn welbehagen Alles wat er groeit op de wereld, dat heeft Christus verworven voor Zijn volk, doch het IS zo, dat de wereld er van mee niag ^^^n. Wij hebben thans echter met 't «og op de uitwendige of natuurlijke °^l™u„ onderhoudmg "5> maar ™^^-"^"'^^^.V, vooral op ^? .-_".® de pestelyke onderhouding van de ware kerke Gods. Die onderhouding is ook het werk van Christus. Hij vergadert of verzamelt Zijn kerk, maar Hij onderhoudt haar ook. Hij schenkt Zijn Geest aan de Kerk, Die hen in alle waarheid leidt. Hij schikt hun leraars toe, en ambtsdragers die de kerk dienen en leiden in de grazige vi^eiden van het Woord. De leraars zijn geroepen het volk te leiden met vi^etenschap en met verstand. J-fooit mogen zij een ander fundament leggen dan hetgeen gelegd is, namelijk Christus Jezus. Zij mogen niets anders weten dan Jezus Christus en Dien gekruisigd. O, wat hebben zij genade en licht van boven nodig om ., - „^ niet .„ te ..„„„_ bouwen , „._ waar n^^ God K..oi.t breekt en .. niet te breken waar God bouwt. t e Hnh e

Christus onderhoudt Zijn kerk door de reine verkondiging van het Woord, en door de gedurige bediening der Sacramenten als tekenen en zegelen van Gods Verbond.

O dat koren uit Jozefs schuren voedt en verzadigt hongerige monden en lege magen. Gelukkig die maar gedurig behoefte heeft aan , .het Brood des levens", dat uit de hemel is nedergedaald en dat de wereld het leven geeft. Christus Zelf is de spijze der ziel. Zijn vlees is waarlijk spijs en Zijn bloed waarlijk drank. Hij heeft Zichzelf opgeofferd om te zijn de spijze en drank dergenen, die naar Hem leerden hongeren en dorsten naar Zijn volmaakte gerechtigheid. Helaas, wij hebben dlë meeste tijd'zo weTnig hongërrËn ^^^ ^^^ ^^^ 1 jg, ^en verzadig, ^^ ^j^j vertreedt het honingzeem, ^^^^ ^^^ hongerige ziel is alle bit-^^^ ^^g^. Wij wegen zo vaak geld uit ^^^^^ hetgeen dat geen brood is. God ^^^^ voedt zijn Zijn volk volk Zelf Zelf met met honger, en en ^^n vinden wy bij Hem een rijke y^erzadiging.

Gr. R. L.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 mei 1949

De Banier | 8 Pagina's

De GEESTELIJKE ONDERHOUDING van de kerke gods

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 mei 1949

De Banier | 8 Pagina's