Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor Oud en Jong

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor Oud en Jong

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

XV.

i^ijn kracht wordt in zwakheid vollracht, zei de Heere eens tot Zijn lienstknecht Paulus. )e waarheid dezer woorden hebben ^'en, die voor de naam en zaak des leeren hebben geleden en gestreden, ogen ondervinden als zij zich met Ie dood voor ogen op folterwerktuien, in arena's, op schavotten en irandstapels bevonden. )nder hen bevindt zich ook een zeere Germanicus, die omstreeks het aar 170 van onze jaartelling de iarteldood stierf. Indien van iemand an gold van hem, dat hij van natute zeer kleinmoedig was en gedurig ezet met de vreze des doods. Dat ras in geen geringe mate het geval, oen hij om des geloofs wille gevanen genomen was. Denkende aan de ntzettende folteringen, die hij aanehouwd had, kwam de vrees bij hem oven, dat hij die nimmer zou kunen doorstaan en werd hij door die |rees uitgedreven tot het worstelen an de troon der genade, om kracht l genade te begeren waar ze alleen ! verkrijgen was. Satan kwam echir de tere ziel van de nog jeugdige 3^n jaren aanvallen en ontzettend w as de strijd, die gestreden werd in o donkere eenzame kerkercel. Toch k locht Germanicus op hope tegen ho- d e zich aan de Heere blijven vast- h temmen en ervaren, dat de Heere i trouwe Waarmaker van Zijn beite is: g g n

Roept in de nood tot Mij, uw God en Heer'; Dan help Ik u, en gij geeft Gode d' eer. Toen hij toch voor zijn rechter gesteld werd, was alle vreze geweken

en ondervond hij in het bijzonder, dat de sterkte Godes is. Met volle vrijmoedigheid kreeg hij getuigenis af te leggen van zijn geloof in de Heere Jezus, als in de waarachtige God en het eeuwig leven, en toen hem zijn vonnis werd aangekondigd, dat hij door de wilde dieren zou worden verscheurd, kwam er een blijdschap in zijn hart, zoals hij tevoren maar zelden had gekend. Roemende in de vrijheid der heerlijkheid der kinderen Gk)ds, werd hij naar de strafplaats geleid. Toen men hem nog wilde bewegen zijn geloof af te zweren en de afgoden te offeren en hem daarbij wees op zijn jeugd, die nog zo weinig van het leven genoten had, was zijn antwoord, dat men maar zo'spoedig mogelijk wilde dieren over hem zou loslaten en daardoor hem zou voeren in dat leven, dat verzadiging van vreugde kent. Zonder een zweem van vrees wachtte hij de woede van het wild gedierte af en stierf onder hun klauwen, tot aan zijn laatste ademtocht roemende in de Heere! Groot is de genade, zo te mogen sterven in het volle bewustzijn, dat een eeuwige heerlijkheid zeker acht; groot is het voorrecht, dat ook nu nog de Heere dat bewustzijn an en wil schenken aan doemschuldige zondaren, die niets verdiend ebben dan de eeuwige straf. Groot s de genade, dat dit voorrecht wordt eschonken om niet, dus uit loutere enade, aan hen, die door Gods geade daarom werkzaam worden ge­ maakt. En als wy nu bij het lezen van de geloofskracht der bloedgetuigen en geloofshelden uit vroeger eeuwen ernstig werden werkzaam gemaakt om van de Heere te begeren de werking van de Noorden- en Zuidenwind en we geen rust mochten kennen, voordat we met Paulus konden betuigen: doch wij weten, dat als het aardse huis onzes tabernakels verbroken wordt, wij een gebouw bij God hebben; een huis, niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen ; dan zouden wij een voorrecht genieten, dat niet genoeg zou kunnen worden gewaardeerd en het lezen van deze eenvoudige verhalen zou nog een winst afwerpen voor de eeuwigheid, tot roem en prijs van Hem, Die de geringste middelen kan gebruiken om Zijn raadsplan uit te voeren.

In het volgende willen wij thans uw aandacht gaan bepalen bij een andere held des geloofs, die eveneens zijn kracht en sterkte ontvangen mocht van de Heere der heirscharen. Wij verplaatsen ons daartoe naar de stad Smyrna, ons uit Gods Woord bekend. In de brieven aan de zeven gemeenten van Klein-Azië, door de apostel Johannes op last van zijn Zender geschreven, wordt zij genoemd, omdat in haar een gemeente bestond. Over de oorsprong dezer gemeente is niets et zekerheid bekend. Wij weten dus iet door wie en wanneer in die stad et eerst het Evangelie is gepredikt. Smyrna lag echter niet zo ver van feze en gelijk bekend, heeft Paulus ier ongeveer twee jaren lang in de chool van een zekere Tyrannus het vangelie verkondigd, alzo dat allen, ie in Azië woonden, het woord van e Heere Jezus hoorden, beiden Joen en Grieken. Het is dus zeer aan­

nemelijk, , dat toen ook bewoners van de stad Smyrna Paulus' prediking h'fibben gehoord en door de Heere zij'n toegebracht. In elk geval, die gemeente bestond en uit de tweede brief van de Apostel Johannes aan de zeven gemeenten van Klein-Azië is bekend, dat zij verdrukking te verduren had, niet het minst van de Joden, die een grote rol speelden in de handel van deze stad en daar grote invloed hadden. Ook van de heidenen zou zü echter te lijden krijgen, gelijk plaats vond onder de regering van keizer Marcus Aurelius, dezelfde onder wiens regering Justinus de Martelaar de martelaarsdood onderging. Gelijk in andere plaatsen te dier tijde geschiedde, waren het ook in Smyrna de priesters, die de laaghartigste middelen aanwendden om het volk tegen de christenen op te zetten. Zij maakten onder meer de bevolking wijs, dat de goden door allerlei onheilspellende voortekenen hun misnoegen over de voortgang van de goddeloze leer der christenen te kennen gaven. Telkens spraken de afgodsbeelden en de ingewanden der offerdieren waren, zo beweerde men, herhaaldelyk zwart geweest. En dat alles bewees duidelijk volgens hen, dat de goden vertoornd waren en dat grote rampen de burgers van Smyrna boven het hoofd hingen. Deze onheilen konden slechts door één middel worden afgewend en wel door de christenen aan de wraak der goden op te offeren. De gevolgen van dergelijke leugens bleven niet uit. Het volk werd hevig tegen de christenen verbitterd en trok schreeuwend en dreigend door de straten der stad. (wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 augustus 1950

De Banier | 8 Pagina's

Voor Oud en Jong

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 augustus 1950

De Banier | 8 Pagina's