Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HET BEELD DER TOEKOMST

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET BEELD DER TOEKOMST

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

En gelijk de dagen van Noach waren, alzo zal ook zijn de toekomst van de Zoon des mensen.

Matth. 24 : 37

II.

En toch, in deze zonde ligt de oorsprong van de afval ook in onze dagen. En in de navolgende geslachten vanaf de Hervorming is het verval verwekt door vermenging van wereld en waarheid en derzelver volgelingen. En in deze tijd komt het maar zelden meer "oor, dat ouders zich op de hoogte stelen van de godsdienstige overtuiging hunner aanstaande schoonzonen en schoondochters. Maar ook is de schuld ontzettend groot bij de jongeren, die zo lichtvaardig over godsdienstige bezwaren heenstappen om hun vleselijke begeerten te kunnen volgen. Het is dan ook geen wonder, dat zulken geen bezwaar hebben om zondige gewoonten over te nemen en na te volgen, wanneer h& ^ huwelijk gesloten is.

Hetzelfde van voor de zondvloed, toen de gruwelen der Kaïnieten overgenomen werden door het geslacht van Seth, herhaalt zich ook in onze tijd en dat zal nog steeds erger worden. Hoeveel dwaze buitenlandse modes zijn al overgenomen van de goddelozen door degenen, die beter weten en een andere opvoeding ontvingen. Hoeveel dwaling en inkunde is het gevolg van verkeerde voorlichting, hoeveel valse godsdienst en ketterij heerst allerwege, terwijl anderzijds het ongeloof met verwerping en loslating der waarheid verharding werkt onder de schrikkelijke oordelen en de Godsverlating allerwege baanbreekt en zich openbaart in doorbrekende zonden.

Het karakter van de afval in deze tijd is ook gelijk als voor de zondvloed. Het begin is nauwelijks merkbaar in de meeste gevallen. Nu ja, men mag toch wel wat hebben, men moet niet al te stijf zijn, enz. Eerst wordt heel veel over een sprekende consciëntie heengewerkt, maar al spoedig zwijgt die stem en dan gaat het al harder en harder, gelijk een bal rolt van een helling en ten slotte wordt hij, die voorheen de waarheid beleed, de grootste spotter en de bruutste godloochenaar, en bij zulken is de vijandschap tegen God en Zijn Woord en Zijn volk het grootst. Ook was voor de zondvloed het brute materialisme, gepaard met vleselijke begeerlijkheden de vportdurende bron van wraakzucht en onderlinge strijd tot het bittere einde toe, en geeft deze tijd iets anders te aanschouwen? Is de hele aarde niet beroerd vanwege oorlogen en geruchten van oorlogen, met als gevolg een bewapeningswedloop, opgevoerd tot een schier waanzinnige hoogte en dat alles met totaal voorbijlopen van God en Zijn Woord?

Met de voortbrengselen ener zeer hoog opgevoerde cultuur wordt niet anders beoogd en bereikt, dan dat de hoogmoed en de zelfverlossing overal gepredikt en gepropageerd worden. En diezelfde mens, die het zo ver gebracht heeft op velerlei gebied, en zo zeer toegenomen is in kennis en wetenschap, is aan de andere zijde toch ook weer zo grenzeloos oppervlakkig. Enerzijds zegt men en begeert men niets liever dan dat bij de dood alles ten einde zal zijn, en anderzijds leeft men of men hier eeuwig blijven zal en of het alles er van afhangt of men in dit leven slagen zal met zijn ondernemingen. Indien men dan toch maar een ogenblikje bestaat en dan weer verdwdjnt, gelijk een vlieg of een mug, waarom dan zo tot in het waanizinnige zich ingespannen om het doel te bereiken, meestal om eer en aanzien bij de mensen? Sportverdwazing, bioscoopbezoek, danswoede en strandleven, te veel om op te noemen, zijn de klaarste bewijzen, dat de toekomst des Heeren genaakt en wij evenals in de dagen voor de zondvloed de oordelen Gods durven trotseren.

En liet de Heere in die dagen de mensen waarschuwen door Noach, ook in deze tegenwoordige tijd laat God Zijn Woord nog brengen tot een afvallende mensheid. Had het toen echter weinig uitwerking, zo is het ook heden. En werd het door Noach gesproken woord door weinigen beluisterd, ook in onze dagen wenden de meesten zich af van Gods Woord.

De inhoud van Noachs prediking was Wet en Evangelie, want bij vasthouden aan de zonde dreigde hij in Gods Naam met een totale ondergang door een godsgericht, gelijk ook Henoch reeds gedaan had, en toch ook weer preekte hij het Evangelie der genade Gods hoorbaar en zichtbaar door het bouvi'en van de ark. Dat men alles in de wind sloeg, lag niet aan God en Zijn Woord, maar aan de moedwillige verharding des harten der mensen, gelijk eveneens Israël zich verhardde tegen God onder de prediking van Mozes in de woestijn en in het bijzonder in de dagen van de Heere Jezus. Ook toen een verzet en afkeer en vijandschap tegen de leer der waarheid, die naar de godzaligheid is in toenemende mate. De kracht der zonde en de heerschappij des duivels, in on: ^e dagen reeds zo schrikbarend, zal nog verder hand over hand toenemen en uitlopen op de komst van de antichrist en de vervolging der ware gelovigen. Gods volk en vooral Zijn gezanten zullen steeds meer in de verdrukking komen door de opkomst ener

Gode vijandige wereldmacht. Hun rechtvaardige ziel zal steeds meer gekweld worden door het zien en horen van de gruwelen ener van God afvallende wereld. Menselijke wetten en verzekeringen zullen het ware geloofsleven benauwen en de getrouwen zullen in den lande steeds zeldzamer worden. De waarschuwingen tegen de aankomende oordelen zullen hetzelfde onthaal vinden als Lots waarschuwingen bij zijn aanstaande schoonzonen, die omkwamen in de vuurbrand. En dat zal doorgaan tot de jongste dag, maar als dan de bazuin zal slaan en Christus komt op de wolken, dan zal het voor eeuwig te laat zijn. Kwam bij de zondvloed de prediking van Noach de consciëntiën te doorboren en de zielen te doen wegzinken in de zwarte nacht der eeuwige wanhoop, zo zal het ook zijn als Christus komt als de Zoon des mensen voor aller oog op de wolken, Openb. 1 : 7. Ziet Hij komt op de wolken en aller oog zal Hem zien, ook degenen, die Hem door- .stoken hebben, en alle geslachten der aarde zullen over Hem rouw bedrijven. O dag van schrik voor allen, die buiten Christus geleefd hebben en gestorven zij'i. Tevergeefs zal men roepen tot de öCibcu; valt op ons, en tot de heuvelen: bedekt ons voor het aangezicht Desgenen, Die op de troon zit en voor de toorn des Lams. Maar anderzijds een dag van heerlijkheid voor dat volk, dat hier bedrukt en

benauwd van alle zijden als gast en vreemdeling op aarde heeft geleefd, zoekende een beter en blijvend vaderland in de hemelen. Zwaar was veelal de strijd en klein hun kracht, doch zij zullen er door zijn en voor eeuwig bevrijd van alle list en geweld des satans en der wereld en ingaan in de rust, die er overblijft voor Gods volk. En die rust zal heerlijk zijn. En de verdrukking, die zij op aarde geleden hebben, zal hun eeuwige zaligheid verhogen. Hebben zij op aarde gemeenschap gehad aan het lijden van Christus, dan zullen zij het hebben aan Zijn heerlijkheid. En God zal alle tranen van hun ogen afwissen En laat met het oog daarop Gods voUc trachten moedig voort te gaan door dit Mesech van ellende. Hoe moeilijk de reis ook moge zijn, het zal niet eeuwig duren. De Overwinnaar van satan en dood zal dwars door de bange wereldweeën heen Zijn kerk voeren naar de eeuwige overwinning, want zo heeft Hij gezegd: Zo wanneer Ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal Ik hen allen tot Mij trekken.

En dat de toekomst des Heeren mocht worden verbeid met groot verlangen, omdat Christus dan ontzaggehjk en heerlijk Zich zal openbaren tot volkomen verlossing beide van ziel en lichaam dergenen, die Zijn verschijning hebben liefgehad.

W.

v. D.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 juni 1951

De Banier | 8 Pagina's

HET BEELD DER TOEKOMST

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 juni 1951

De Banier | 8 Pagina's