Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Beginselen der Staatkundig Gereformeerde Partij

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Beginselen der Staatkundig Gereformeerde Partij

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voor studie en leidraad

HAAR PROGRAM (no. 78)

Artikel 8

Na verschillende bezwaren tegen de koepokinenting uiteengezet te hebben, gaan wij er thans toe over om er één te bespreken, welke de S.G.P. onder meer heeft, als zij in artikel 8 van haar program stelt:

„Zij (de overheid) dwinge echter niet tot een kunstbewerking aan den lijve (geen vaccinatie dus) waardoor de vrije beschikking over eigen lichaam en dat zijner kinderen en de vrijheid der consciëntie wordt gekrenkt".

Het pleit voor de deugdelijkheid van de inenting als geneesmiddel niet, dat zij met staatsdwang ingevoerd is moeten worden en dat zij slechts met staatsdwang op de been is gehouden kunnen worden.

Goede geneesmiddelen gaan er bij ons volk vanzelf wel in, hebben om door ons volk gebruikt te worden de hulp en de dwang van vadertje staat niet van node.

De vaccinatie had die wel hard nodig. Ons volk wilde er eigener beweging in brede kringen niet aan, had er een sterke tegenzin in en heeft die er nog in, hetgeen het feit, dat, toen de staatsdwang er in 1928 af ging, het aantal inentingen heel sterk terugliep, wel uitwijst.

Doch de officiële medische wetenschap hier te lande, ofschoon er zo wel in het buitenland als in ons land geneeskundigen van naam waren, die het nut der vaccinatie sterk betwijfelden, ja zelfs de vaccinatie als voorbehoeds- en geneesmiddel met alle beslistheid veroordeelden, en ofschoon Bilderdijk, dr Capadose en mr Keuchenius hun principiële bezwaren daartegen inbrachten, had haar hart aan de vaccinatie verpand, zwoer daarbij, zag met Jenner daarin een onfeilbaar middel tegen de pokken en zon er deswege op om met behulp van de staatsmacht ons volk tot vaccinatie te dwingen.

Wat haar door een gestage ijverige propaganda voor de vaccinatie niet gelukt was, zocht de officiële wetenschap ten onzent door staatsdwang te bereiken. Em dat is haar gelukt.

Door haar aandrang en voorlichting kwam in 1872 de inentingswet tot stand. Door aanneming van een amendement van de heer Godefroy, dat met 42 tegen 14 stemmen in de Tweede Kamer werd aangenomen, werd in die wet bepaald, dat voortaan in heel ons koninkrijk in enige school geen onderwijzer of leerling toegelaten zou worden, wiens deugdelijke inenting niet uit een schriftelijke verklaring zou blijken.

Zo kreeg de inentingswet een inquisitoriaal karakter, deed de inquisitie ditmaal niet op godsdienstig, maar op geneeskundig terrein opnieuw haar intrede in ons land.

De vrijheid der burgers toch om over eigen leven en dat hunner kinderen te beschikken, werd door die wet deerhjk aangetast, ja feitelijk om hals gebracht En dat in het land, waarin de vrijheid der burgers om naar eigen inzicht en goeddunken over eigen leven en dat hunner kinderen te beschikken, als een kostbaar privilege, waaraan geen overheid had te tornen, eeuwenlang geëerbiedigd was geworden, weswege het in Europa eenmaal als het land der vrijheid bekend stond en dat grotendeels door toedoen van de liberalen, die zich beroemen dè vrijheidsmannen te zijn, die daarmede hun eigen beginselen met voeten traden. Meer nog. !

Zelfs de vrijheid der consciëntie, waarvoor mede onze voorouders 80 jaren gestreden hadden, erkende de inentingswet niet.

Evenmin als de vrijheid der consciëntie bij Rome's inquisitie in aanmerking kwam, evenmin kwam deze bij haar in aanmerking. De inentingswet hield ook al evenmin rekening met gewetensbezwaren, al waren deze nog zo zeer op n, Gods Woord gegrond, als de inquisitie dil eertijds had gedaan.

Geheel naar de wijze en het optreden van de inquisitie zette zij de burgers als het ware het mes op hun kelen. De wet toch eiste en beval, dat de ouders, wilden zij hun kinderen ter school laten gaan, dezen eerst lieten vaccineren. Gewetensbezwaren of geen gewetensbezwaren, dit was voor de wet om het even; deze wogen bij haar in het geheel niet, zelfs al waren de bezwaren aan Gods Woord onüeend. De ouders hadden zich maar te onderwerpen, hun kinderen maar aan de dokter te presenteren om hen de kunstbewerking der vaccinatie, ook al ging deze met allerlei gevaren voor de gezondheid, zelfs levensgevaren gepaard, te laten ondergaan. Lieten zij hun kinderen niet vaccineren, de straf bleef niet uit. De wet had een stok, en wel een heel dikke stok, achter de deur gezet. De ouders, zo zij zelf niet bekwaam waren om hun kinderen te onderwijzen of over geen middelen beschikten om hen privaat onderwijs te geven, waren gedoemd om zonder onderwijs hun kinderen in onwetendheid te laten opgroeien.

De inentingswet was mede daarom zo verfoeilijk, dewijl zij met haar inquisitoriale dwang de burgers in hun leven en bloed aantastte, door onder hen slachtoffers te maken, die de vaccinatie met hun gezondheid en leven moesten bekopen.

En dit niet alleen. Deze wet was bovendien door en door on-Nederlands. Op Neerlands bodem toch had krachtens het oude artikel 36 der Nederlandse Geloofsbelijdenis het gezag van Gods Woord gegolden. Deze wet brak daarmede, door lijnrecht in te gaan tegen het recht en de zeden, zoafe die in de voormalige republiek hadden bestaan, door haar gezag boven dat van Gods Woord te stellen en te laten gelden.

Geheel overeenkomstig de gedragsvdjze van onze Gereformeerde voorouders heeft het program der S.G.P. in artikel 8 zich tegen deze wet gekeerd. Dienovereenkomstig hebben haar vertegenwoordigers in de Tweede Kamer zich gedragen, er de strijd tegen aangebonden en er tegen getuigd. En dit niet geheel nutteloos en vruchteloos. Zij hebben de dag mogen beleven, waarin deze wet eerst buiten werking werd gesteld en daarna door een andere is vervangen, waarbij de dwang finaal werd afgeschaft.

Dat het zo ver gekomen is, is grotendeels daaraan te danken, dat de regering op advies van haar gezondheidsdienst de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de inentingswet van 1872 niet langer durfde te dragen. Door die gezondheidsdienst werden er zo vele gevallen van encephalitis, ontstaan door vaccinatie, geconstateerd, was het aantal sterfgevallen tengevolge van de vaccinatie onder de kinderen zo schrikbarend groot geworden, dat de gezondheidsdienst niet anders kon en durfde dan de regering te adviseren de wet van 1872 buiten werking te stellen. De regering heeft in 1928 aan dat advies gehoor gegeven en in dat jaar of omstreeks dat jaar een desbetreffend voorstel bij de Staten-Generaal ingediend. De Kamers hebben, ofschoon van de zijde van de Kamerleden, die voorstanders van de vaccinatie waren, schoorvoetend en niet zonder de nodige bedenkingen, hel regeringsvoorstel aangenomen en daarmede had de wet van 1872 afgedaan.

Die wet toch is nimmer, weder van kracht geworden en na enkele jaren van schorsing, zoals reeds tevoren is opgemerkt, door een andere vervangen. Deze afschaffing is een belangrijke gebeurtenis, die heel wat te beteke> »; n heeft. Zij heeft namelijk mannen als Bilderdijk, Capadose. en Keuchenius en al degenen, die de vaccinatie in het algemeen en de inentingswet van 1872 in het bijzonder niet hebben kunnen aanvaarden en zich daartegen gekeerd hebben, volkomen in het gelijk gesteld en de officiële medische wetenschap en haar aanhangers in het ongelijk.

Niet de laatsten, maar de eersten, die zo vaak uit de hoogte door zogenaamd wetenschappelijken als weet-nieten en als eigenzinnige en eigengerechtigde lieden die het zelfs beter meenden te weten dan de wetenschap, neergezet waren, zijn als overwinnaars uit de vaccinatie-strijd te voorschijn gekomen. Niet diegenen, die zelfs als een pest zijn uitgekreten, omdat zij naar het oordeel der vaccine-aanbidders, door zich uit starhoofdigheid en stijfkoppigheid niet te willen laten inenten, een gevaar voor de gezondheid en het leven van hun medeburgers opleverden, hebben het mis gehad, maar de officiële medische wetenschap heeft het niet bij het rechte einde gehad. Zij heeft een misslag begaan en wel een zeer ernstige, want door haar toedoen zijn er ten onzent zo vele kinderen gestorven en zo vele anderen door de gevolgen van de vaccinatie op de één of andere wijze, soms voor heel hun leven, zwaar getroffen, waar zij daardoor verlammingen, toevallen, idiotisme en andere ongevallen bekwamen. En wat evenzeer uit de afschaffing van

de inentingswet vast te stellen valt, is, dat de officiële medische wetenschap, op welks aanraden en gezag deze wet eenmaal werd ingevoerd, door de feiten is gebleken een valse, dusgenaamde wetenschap te zijn. Ook in deze is de wijsheid dezer wereld beschaamd geworden en in haar uitkomst dwaasheid gebleken te zijn.

Hetgeen niemand behoeft te bevreemden, die er acht op slaat, dat die wetenschap maar al te vaak en al te veel op louter materialistische en atheïstische gronden en overwegingen rust, en deswege geestelijke motieven en het gezag van Gods Woord niet erkent. Zij trekt daarbij de mantel der alwetendheid en der almacht aan, waar zij de vaccinatie als een onfeilbaar voorbehoedmiddel tegen de pokken'voorstelt en aanprijst en gedraagt zich als had, zij daarmede een nimmer feilend wapen tegen de bezoeking Gods gevonden. Zelfs gaat het daarbij zo ver, dat een dusdanige wetenschap menigwerf de spot drijft met het verzet en de argumenten dergenen, die naar Gods Woord wensen te leven, stellende, dat men alle vrees wel kan laten varen nadat men gevaccineerd en gerevaccineerd is, en dat men geen ander ontzag en gezag heeft te erkennen dan het hare.

Dit kwam op treffende wijze uit in de inentingswet van 1872 en dat komt nog gedurig uit in de maatregelen, welke- de regering naar haar zeggen ter wille van de volksgezondheid op gezag van de officiële medische wetenschap neemt. Dat daarbij het stoffeHjke boven het geestelijke, het menselijk gezag boven dat van Gods Woord gesteld wordt, kwam ook al op sprekende wijze uit, toen kort geleden gewetensbezwaarde militairen, die zich niet wilden laten vaccineren, het kerkbezoek verboden werd. Een maatregel, die tegen Gods Woord vierkant indruiste, want dat Woord gebiedt ons Gods dag te heüigen en het bezoek aan de onderlinge bijeenkomsten op die dag niet na te laten. Een maatregel, die daarenboven nog belachehjk en bespottelijk was door de vergaande halfslachtigheid, waar zij aan leed. Ongevaccineerden hadden immers de vrije toegang tot de kazernes en gevaccineerde en ongevaccineerde miilitairen hadden tezamen dienst te doen. Doch deze maatregel is een typisch kenmerk van het optreden der officiële me­ dische wetenschap, waar zij met behnl van de sterke arm van de staat d gaat uitoefenen. g b

v Dan wordt immers de autoriteit b Gods Woord beneden die der mense gesteld; dan wordt altijd schrikkelijke breuk op de vrijheid der burgers maakt, om vrijelijk over het leven en 1 van hun kinderen te beschikken; 4 wordt de vrijheid der consciëntie, ztd bij de inentingswet van 1872 het gey, was, om hals gebracht, of daar won bij de maatregel van de huidige minisL van oorlog en van marine de vrijheid ijj consciëntie geweld aangedaan door n wetensbezwaarde militairen de kerl gang te verbieden.

En dit alles gebeurt dan in naam en wille van de volksgezondheid, waatli men uit de aard der zaak ganselijk let op de geestelijke gezondheid jj burgers, niet op het welzijn hunner z len, maar louter op dat hunner hchaniei« dewijl daarbij toch het stof boven d ', j , . • , geest, boven de ware religie en IK lichaam boven de ziel gesteld wordt Zo is het jarenlang bij het schromelij verval in religie en zeden ten onzent gi gaan. Indieg_ het verval onder ons vol niet zo schrikbarend groot was, dan toch nooit de inentingswet van 1872 to stand kunnen komen en zo zij al to stand gekomen zou zijn, dan zou zij on des beginsels wil al veel eerder buitei werking gesteld en ingetrokken zijn voordat zij uit harde noodzaak vanwegi de vele slachtoffers buiten werking ge

M steld en ingetrokken is, Voorzeker, de S.G.P. had en heeft'ui het grote verval, dat zich in kerkelijfe en niet kerkelijke, in ongodsdienstige ei dusgenaamde christelijke kringen open baart, ook ten aanzien van de vaccinatie een zware strijd te strijden Dit moge haar chter niet ontmoedigei om die strijd voort te zetten, gelijk hem ook voortgezet heeft in de jaren a de opschorting van de inentingswet vai 1872. Doch daarover thans niet, dod in een volgend artikel gehandeld, opda dit artikel geen buitensporige longh zal verkrijgen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 augustus 1951

De Banier | 8 Pagina's

De Beginselen der Staatkundig Gereformeerde Partij

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 augustus 1951

De Banier | 8 Pagina's