Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Brief uit Zeeland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Brief uit Zeeland

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

CLXXX.

Dat het verkeer in Zeeland en ook naar de Zuid-Hollandse eilanden moeilijkheden met zich brengt, zal wel ieder ervaren, die er zich heen begeven moet. Zeker, dat geldt niet voor dat gedeelte, van Zeeland, dat aan de spoorlijn ligt, namelijk Zuid-Beveland en Walcheren, maar veel meer voor de eilanden. Al eerder is over dat feit geschreven, maar het blijkt toch wel nodig daarop voortdurend de aandacht te blijven vestigen.

Ook de kosten, aan het reizen verbonden, zijn niet gering, maar die kosten zouden nog wel aanvaard kunnen worden, als er dan ook maar een vlugge gelegenheid bestond. Dan weer corresponderen de openbare middelen van vervoer niet op elkaar. Dan is het weer de toestand van de vervoersmiddelen, of de toestand van de steigers, waar overgeladen moet worden. Zo is vandaag in de Staten van Zeeland een voorstel van Gedeputeerde Staten aangenomen om een andere boot te doen bouwen voor de verbinding van Noord-Beveland op Zuid-Beveland. Och, het is maar een kleine afstand. In de trein zittende, kan men de graansilo, op dat eiland gebouwd, wel zien. Het water is niet breed, 400 m. maar; een breedte, die te vergelijken is met die tussen Dordrecht en Papendrecht. Toch zou het onjuist zijn om nu te denken, dat het verkeer tussen Noord- en Zuid-Beveland even eenvoudig te ïegelen valt.

Immers, in de Zeeuwse wateren is de werking van eb en vloed zeer duidelijk merkbaar, en was het nu nog maar zo. dat die altijd gelijk was, dan was er nog iets te bereiken met onderscheidene steigers te bouwen. Doch zo is het niet. Is de wind Oostelijk, dan is er weinig water. Is het dan nog wat men noemt dood-tij, dan zal er zeer weinig water in die zeegaten stromen en is er kans op een zeer lage stand.

Is daar tegenover echter de wind Noord- West ten Westen, dan vloeit het water sterk. Als dan nog springtij daarmede samenvalt, dan staat men versteld over de hoeveelheid water. Daarom is het zo lastig voorzieningen te treffen. »

Toch is er harde noodzaak, dat het eiland Noord-Beveland wordt geholpen. Er wordt hard gewerkt, ook op het eiland zelf. Het was dan ook te verwachten, dat in de vergadering van de Staten verder zou worden gegaan met de bespreking van dat onderwerp, dan juist de bouw van een nieuwe veerboot.

Uit alle fracties, ook uit die der S.G.P.. is aangedrongen op een betere voorziening dan de boot, hoezeer die ook nodig is, hoeveel verbetering die ook brengen zal, kan geven.

Juist vóór het uitbreken van de oorlog, maar twee dagen tevoren, was de aanbesteding van een nieuwe brug een feit geworden. Echter, de uitvoering is er nooit meer gekomen. Toen 1, 3 millioen gulden, nu, in dezelfde uitvoering. 7 millioen.

Daarom wordt ook wel uitgezien naar andere mogelijkheden. Waarom dammen we de zaak niet af? Zie daar een vraag. Er is grond mee te winnen, maar, dan stuit ook dat weer op het kostenvraagstuk. Gefluisterd wordt (Jat zulks 33 millioen zal kosten. Dan is de orrond, die bloot zal komen niet over de gehele oppervlakte geschikt voor cultuurgrond. Zo blijken ook daarmede weer de moeilijkheden. Toch is het nodig om de gedachte van indijken wel grondig te, bestuderen. Zeker, het is een groot bedrag. Het kan zijn, dat er grond bloot komt, welke niet voor de cultuur geschikt is. Maar er is ook gebrek aan een plaats voor een vliegveld. Nu is dat op een plaats ontworpen, waar wel grond ligt, die cultuurgrond is. Indien dus het vliegveld op die grond nu nog in te dijken, kon worden gelegd, dan kon die andere voor de landbouw behouden blijven. Het zal dus niet alles verlies zijn. Ook is er wel rekening mee te houden, dat is. Indien dus 't vliegveld op die grond, veel hoger ligt dan de koopprijs. Immers, er kunnen weer mensen op werken. Die grond brengt weer belasting op.

Maar, bovenal zouden de verbindingen daardoor zeer eenvoudig worden. Dan pas zou Noord-Beveland, een land met goede bodem, uit het isolement verlost zijn.

Ook is er misschien nog winst in de verkorting van de zeeweringen. Alhoewel, daarmede staat men wel voor verrassingen. Want, als er wat wordt afgedamd, dan moet op andere plaatsen wel versterking worden aangebracht, omdat de opstuwing, als de doorgang ontbreekt, zoveel te groter wordt. Zie, nu eens een zuiver zakelijke brief. Maar, ook Noord-Beveland is Zeeland. Dat eiland zal ook alleen zakelijk geholpen kunnen worden. Tot de bouw van een boot is beslist. Maar, daarmede mag de zaak niet als afgedaan worden beschouwd. Gestreefd moet worden naar een verbinding, welke vast is, en welke te gebruiken is bij nacht en dag, bij storm en zonneschijn.

Uw Zeeuwse Briefschrijver

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 oktober 1951

De Banier | 8 Pagina's

Brief uit Zeeland

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 oktober 1951

De Banier | 8 Pagina's