Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ROTTERDAM-OOST BANIER III

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ROTTERDAM-OOST BANIER III

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

PARTIJNIEUWS

De K.V. BANIER III hield in October een Openbare Vergadering met als spreker Ds G. H. Abma, Ned. Herv. Pred. te Rotterdam-West. De voorzitter opent deze vergadering, welke zeer goed bezocht was, met het laten zingen van Psalm 89 vers 7, leest Matth. 5 vers 1 t/m 20 en gaat voor in gebed. In zijn openingswoord heet de voorzitter allen hartelijk welkom in 't bijzonder Ds G. H. Abma. Hij wijst voorts nog op de ernst der tijden waar steeds meer verbrokkeling, scheuring en verwijdering te vinden is. Hierna geeft de voorzitter het woord aan Ds G. H. Abma. Deze laat eerst zingen Psalm 82 vers 2. Spreker neemt als uitgangspunt van zijn rede Matth. 5 vers 20 en zijn onderwerp is: „Een overvloediger gerechtigheid". Spreker licht eerst het verband dezer tekst toe daar Christus zich verdedigt tegenover de Farizeeën en Schriftgeleerden, die meenden dat Christus gekomen was om de wet te ontbinden, maar Hij antwoordt daar op dat hij niet is gekomen om deze te ontbinden maar te vei-vullsn. En de Heere toont in dit kapittel aan, wat Zijn heilige wil is.

Spreker belicht het verschil tussen die der Farizeeën gerechtigheid en die van Christus. Het al of niet aanwezig zijn van deze gerechtigheid is beslissend voor de eeuwigheid. Allen moeten we ons afvragen of we deze gerechtigheid bezitten, want het zal wat zijn, als hoeren en tollenaren ons zullen voorgaan in het koninki-ijk der hemelen. Deze gerechtigheid wordt dan ook alleen ontvangen door een totaal ontledigde ziel, die zelf zijn gerechtigheid niet meer kan opbrengen. Want eigen gerechtigheid kan nooit de hemel binnengaan, want deze ziel leert, uit mij geen vrucht in der eeuwigheid. Een totaal ontledigde ziel heeft zich leren kennen als zijnde dood in zonden en misdaden. Er zijn er, die dit in het hoofd hebben, maar niet in het hart. Zo'n ontledigde ziel wordt dan ook de gerechtigheid, welke uit Christus vloeit toegepast en toegerekend. Jezus rekent af met de wet voor zo een. En dan kom de wet terug als vriend, want dan krijgt hij lust om die wet te doen en vindt daarin zijn vermaak. Deze lust tot gerechtigheid moeten we ook uit leven, ook in het staatkundige leven. Wij willen graag de aloude beginselen naar voren brengen en dat is goed, maar het is niet genoeg dit in de mond te nemen, maar om deze te beleven. Is het alleen maar lippentaai, we zullen met meerdere slagen geslagen worden. Het is geen kleine zaak S.G.P.-er te zijn. Het zal wat uitmaken voor de ware beginselen der Reformatie gestreden te hebben en daar eeuwig buiten te vallen. Dat ze zeggen, dat de S.G.P. zo klein is in getal heeft niets te betekenen. Wanneer zij er toe verwaardigd wordt om voor de Ere Gods op te komen, dan kan er .grote kracht van uitgaan. Met de wens, dat de beginselen der Reformatie ook beleefd mogen worden, beëindigde spreker zijn met grote aandacht beluisterde rede. " Hierna liet spreker nog zingen Psalm 118 vers 10, waarna de voorzitter spreker hartlijk dankt voor zijn rede en verzoekt Ds Abma deze vergadering te willen eindigen met dankgebed, waaraan deze voldoet.

A. MOL, Secretaris

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 november 1953

De Banier | 8 Pagina's

ROTTERDAM-OOST BANIER III

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 november 1953

De Banier | 8 Pagina's