Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ERMELO-SPEULDE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ERMELO-SPEULDE

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Enige tijd terug had alhier een openbare vergadering plaats in het gebouw „Ons Huis" te Horst, onder leiding van de voorzitter, de heer van Buren. Deze opende de vergadering nadat een Psalmvers gezongen was, met gebed, waarna hij Romeinen 13 voorlas. Vervolgens wees hij op het voorrecht een spreker in ons midden te hebben. Door de spreker zou gelegenheid tot het stellen van vragen gegeven worden. Hierna gaf hij het woord aan burgemeester Kodde.

Het onderwerp voor deze avond was: Zijn de beginselen niet toe te passen? " Spreker wees op de droeve tijd, waarin wij leven. Lichtzinnigheid, oppervlakkigheid en wereldgelijkvormigheid nemen steeds meer toe. Het is niet sprekers bedoeling om personen te bestrijden. Heaas, rondom ons hoort men beweren, dat de beginselen niet zijn toe te passen. Het is noodzakelijk om te onderzoeken f deze beginselen ovreenkomstig Gods Woord zijn. De humanist zegt, dat het niet nodig is om Gods Woord als richt-.snoer te nemen. Maar de overheid vloeit ; niet voort uit de wil van de mens, doch is door God ingesteld om het kwaad te Istraffen. Of een mens dat gelooft of niet, jdat zegt nog niets. Het wordt in de tijd openbaar, dat Gods Woord de waarheid

Israël werd rechtstreeks door God onderwezen in het maatschappelijk leven. Menigmaal wordt ons tegengeworpen, dat wij ons land geiregeerd willen zien op Oud-Testamentische wijze. Wij merken daar tegen op, dat wij Gods Woord op het oog hebben. Wat is de taak van de overheid? Calvijn schrijft, dat de overheid moet opkojnen voor de ere Gods. Wij lezen in artikel 36, dat de overheid zorg moet dragen, dat afgoderij en valse godsdienst geweerd en uitgeroeid worden. De overheid heeft niet te vragen wat u denkt, maar wel wat u doet.

Oordelen, gerichten, straffen en plagen worden door God middellijk gebruikt om de zonde te straffen. Wat komen wij in alles te kort. Vroeger waren de vijanden banger voor een biddag dan voor een groot leger. Hij, die last van zijn zonden krijgt en voor God in de schuld komt, wordt ook een lastdrager voor kerk en land. We mochten door de Heere bezocht worden vóór wij opgeroepen worden. De Heere schenke het ons uit genade.

Hierna werd gelegenheid gegeven tot het stellen van vragen.

De voorzitter bedankte spreker voor zijn rede en verzocht hem te willen eindigen met gebed, waaraan deze voldeed nadat eerst nog gezongen was Psahn 86 : 6.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 april 1954

De Banier | 8 Pagina's

ERMELO-SPEULDE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 april 1954

De Banier | 8 Pagina's