Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ARNHEM

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ARNHEM

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het was de eerste vergadering in 1954, waarin wij met leedwezen moesten vermelden het overlijden van onze oudvoorzitter en ere-voorzitter de heer M. O. van Zoelen. Met getrouwheid aan de beginselen der S.G.P. mocht hij het voorzitterschap vele jaren waarnemen. De voorzitter herdacht onze oud-voorzitter eer wij aan de agenda begonnen, las daarna Psalm 25 en ging voor in gebed. De notulen werden gelezen, goedgekeurd en getekend. Verkiezingslectuur zou worden besteld en verspreid. Nu volgden het verslag van de Statenkring Ede door de heer van de Pol, het verslag van de Provinciale Vergadering door de heer Duyfhuizen, en de jaarverslagen van secretaris en penningmeester. Tot afgevaardigden naar de Algemene Vergadering werden benoemd de heren A. v. d. Beek en J. Frentz; plaatsvervangers de heren M. Duyfhuizen en J. Robeer. Bij de bestuursverkiezing werden de aftredenden, de heren A. v. d. Beek en A. V. d. Garde, herkozen; in de vacature werd voorzien door het kiezen van de heer M. Duyfhuizen. Door de heer A. V. d. Pol werd een referaat geleverd, met als titel: „Het gebed". Het gebed is alle mensen opgelegd. Het gebed is een inwendig of een luid gebed. Het is een stil gebed als een mens in stilte de nood aan de troon der genade opdraagt. Het luid gebed kan wel eens niet recht zijn, wanneer er bijbedoelingen zijn. Het gebed is een sleutel tot God. Het rechte gebed is een bezem, die alle wolken wegveegt.

De voorzitter dankte de heer v. d. Pol voor dit referaat en gaf het in bespreking. De heer Duyfhuizen merkte op, dat men wel verschil moet maken tussen het bidden. Het gaat er om of de Geest er in is; het gebed uit de Geest wordt alleen verhoord. De heer v. d. Beek merkte op, dat het nog een zegen is, dat er gebeden wordt. De voorzitter vulde aan, dat wij er toe gezet moeten worden. Bij de rondvraag had de heer A. V. d. Beek een opmerking naar aanleiding van wat op de vorige vergadering is gezegd over de nieuwe Bijbelvertaling. Hij zeide: stichting of eerbied zit er niet in, maar men moet het eerlijk behandelen. Hij voegde er nog aan toe, dat hij niet voor de nieuwe Bijbelvertaling voelt. Een bezoeker werd als lid ingeschreven. Op de volgende vergadering zou een referaat worden geleverd door de heer Duyfhuizen. Niets meer aan de orde zijnde, ging de heer J. Frentz voor in dankgebed.

Het bestuur

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 mei 1954

De Banier | 8 Pagina's

ARNHEM

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 mei 1954

De Banier | 8 Pagina's