Bekijk het origineel

Brief uit Zeeland

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Brief uit Zeeland

4 minuten leestijd

CCXCVI

Er zijn steeds mensen die menen dat het beleven der beginselen van de Staatkundig Gereformeerde Partij bestaat in het altijd „neen" zeggen, dus in het negatieve.

En inderdaad, er is, vooral tegenwoordig, veel waajr slechts dat antwoord past.

Er wordt veel gevraagd voor hulp bij het streven naar „brood en spelen" en wat de zinnen vermaken kan, en er wordt weinig gestreefd om ons land en volk geregeerd en geleid te zien naar Gods Woord en Wet.

Reeds daarom is er ook een schijn dat de S.G.P. een negatief standpunt in neemt.

Toch is dat niet waar. Het is ook niet waar als het wordt voorgesteld als progressief en conservatief.

Zeker de S.G.P. wil vasthouden de beginselen volgens Gods Woord. Zij wil dat Overheid en volk Gods Wet zal naleven. Maar is ze daarom conservatief in die zin dat ze geen oog heeft voor de tegenwoordige belangstelling?

Want dat bedoelt men er toch eigenlijk mee te zeggen. Menigmaal wordt het zo voorgesteld alsof de S.G.P.er krachtens zijn beginsel dat niet heeft en niet hebben kan.'

Maar dat is juist het verkeerde inzicht, dat is juist dat men anders niet ziet dan het trachten naar brood en spelen, dat men de mens op de voorgrond wil plaatsen en dan niet let op hetgeen waartoe de mens is geschapen, namelijk om te leven tot Gods eer, maar op hetgeen de mens krachtens zijn zondig bestaan wü nastreven, eigen eer.

Maar dat maakt de opdracht voor de S.G.P.er juist zo zwaar. Hij moet tegen het streven van de massa in. Hij moet tegen zijn wat velen willen.

Maar wil hij daarom niet het beste voor de mens ^oeken? Is er daarom reden om te zeggen dat hij conservatief is, in tegenstelling met hen die menen progressief te zijn?

Immers neen! De S.G.Per staat de belangen voor van de mens; van de samenleving, in het licht dat in het houden van Gods geboden groot loon is.

De S.G.P.er wil overheid en volk doen buigen onder God en onder Zijn Woord, want dat alleen kan strekken tot heil en welvaart.

Hoe langer hoe meer wordt de vrijheid aan banden gelegd. Hoe langesr hoe meer wordt 't schier onmogelijk gemaakt om de consciëntie yrij te houden.

De ene regel volgt op de andere, en al is het nu ook dat getracht wordt te schuilen achter de wil van het volk en organen te maken die zogenaamd de wil van het volk uitvoeren, het blijkt de wü van het volk te zijn dat het recht meent verankerd te zien in eigen mening.

Dat juist maakt het zo bang. Niet het recht dat God ons in Zijn Woord verklaart, maar dat door de mens in eigen brein gevormde recht.

En och, dat komt nu niet in de vorm van het bruut optredend communisme, maar in de zachte vorm van het humanisme, waarin het socialisme is vervlochten.

De schijn is zo mooi. De voorstelling dat met zijn wü rekening wordt gehouden zo verlokkelijk. En toch, het is bedriegelijk.

Alleen in de dienst van God kan vrede en rust worden gesmaakt. Rust voor het persoonlijk leven, maar ook voor het leven in de gemeenschap.

Zie daarin wil de S.G.Per niet negatief, maar positief zijn, ook al weet hij dat hij zulks uit zichzelf niet kan opbrengen. Al weet hij zich daarin diep, steil afhankelijk.

Mocht dat afhankeHjke leven maar veel gekend worden. Och niet ons beginsel zal ons baten, maar het met God verzoend zijn is nodig. En dat kunnen we zelf niet opbrengen.

Wat is het dan nodig om én voor het persoonlijke leven, én voor het leven in de gemeenschap, inzonderheid voor de bestuurders, naar Gods wil te vragen. Wat is het dan nodig niet om maar alleen, neen te zeggen, maar te trachten om iets tot stand te brengen dat tot dat doel leidt.

Mensenvrees kan in de weg staan, maar mocht de vreze Gods daarvoor in de plaats treden. Die alleen te mogen bedoelen. Daarin ons volk te helpen, en toch, nergens zou ons volk beter mede zijn, dan dat regering en volk mochten vragen: Wat wilt Gij dat wij doen zullen ?

Uw Zeeuwse Briefschrijver

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 augustus 1954

De Banier | 9 Pagina's

Brief uit Zeeland

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 augustus 1954

De Banier | 9 Pagina's

PDF Bekijken