Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Brief uit Zeeland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Brief uit Zeeland

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

CCCVII.

Vrijheid wordt door velen begeerd. Het zijn uitzonderingen als een persoon de gevangenis boven de vrijheid verkiest. Vrijheid wordt ook wel gebruikt als politieke leuze. Menigmaal wordt het de kiezers voorgehouden en toch, de vraag kan worden gesteld: Is het meer dan een leuze?

Eenmaal was de mens vrij. Vrij van God te dienen naar Zijn wil wat ook des mensen wil was. Maar, het heeft de mens niet goed gedacht om God in erkentenis te houden. Daardoor is de mens onder het juk van de Vorst der Duisternis gekomen.

De mens is dienstbaar geworden, want doordat hij onder het genoemde juk is gekomen, heeft hij ook vele andere banden. Niet allen zullen hier genoemd worden, maar op één is wel de aandacht te vestigen, namelijk op het gebonden zijn onder de eigen wil, onder het eigen hoogmoedige bestaan.

Al het andere is nog buiten de mens, maar dat zit ia hem. Dat draagt hij mede, overal. Daartegen helpt geen emigreren.

De mens wü vrij zijn. Naar eigen wü geregeerd worden enz.

De gevolgen van de val zijn bitter, want door de zonde is de dood, maar ook de gevolgen van het naar eigen wil geregeerd willen worden, die vallen niet mee.

Als de overheid zich ziet als de dienaresse van de kiezers, van het volk, en zich niet weet Gods dienaresse, niet de Hogere Wetgever boven zich weet, ach, waar komen we dan terecht.

Vrijheid wordt als een Nederlands goed gekenmerkt en inderdaad ons volk is een vrijheidslievend volk.

Maar wat dan te denken van de moeiten en zorgen, van het aantasten van het bestaan van hen die, om des gewetenswille niet kunnen medegaan met wat voor de gezondheid van de dieren wordt voorgeschreven?

Mag slechts een vrijheid om zich uit te leven naar de begeerten van het vlees worden geëerbiedigd? en vaUen gewetensbezwaren weg? Is dat nu die hooggeroemde vrijheid van onze dagen?

Zijn dan die gewetens niet meer voor achtbaar te houden? Moet dan alles maar worden opgeofferd aan de wil van de meerderheid? Aan de wil van hen die menen alles wetenschappelijk te knaken regelen?

De „bescherming" gaat wel ver.

En dan nog roemen in de vrijheid. Dan nog durven stellen dat het niet nodig is dat in ons land partijen zijn welke Gods Woord tot richtsnoer willen nemen voor het politieke leven. Dan nog stellen dat er meer vrijheid is in een aansluiting aan een partij welke niet Gods Woord tot richtsnoer stelt, maar waar ieder zich vrij zal kunnen uitleven.

Het is zo nodig omdat ons volk maar telkens voor te houden. Het is zo nodig er op te wijzen dat slechts vrijheid kan worden gevonden in de gebondenheid aan Gods Woord. '

De andere zijn wetten waarbij een volk niet leven kan. Neen er is slechts vrijheid, orde en regel te verwachten als overheid en onderdanen daarin him leidraad zien. Zich daaronder gevangen willen geven. Als zij willen erkennen dat er uit de mens geen goed meer te wachten is.

Moeten en mogen wij ons dan tegen de overheid stellen als er regelen worden gegeven waarbij de vrijheid wordt aangetast? Hoe moet het nu met de naleving van wetten die niet goed zijn? Vreest God en eert de koning, zo leert Gods Woord. Gode meer gehoorzaam zijn dan de mensen. Toch mogen wij nimmer vergeten dat wij de overheid gehoorzaamheid zijn verschuldigd, niet alleen de goede maar ook de harde.

Niet tegen het eigen geweten handelen, maar buigen zolang dit niet strijdt met Gods gebod. Liever schade lijden dan tegen de overheid iagaan met de daad. Het is ontzaggelijk zwaar. Het is niet licht te achten als het bestaan er mede gemoeid is. En toch. God eist gehoorzaamheid aan de overheid, ook al is het zwaar. Maar God eist ook dat wij niet tegen Zijn wil handelen. Het is niet mogelijk in die gevallen de zaken voor een ander te beslissen. Een ieder zal daarin naar eigen geweten moeten handelen. Wel mogen we ieder voorhouden dat in het houden van Gods geboden groot loon is. Niet om verdiensten, maar omdat God dat geven wil. Hij kan alle nooddruft vervullen. Hij regeert. Hij bezit het vee op duizend bergen. Hij spreekt en het is er, Hij gebiedt en het staat er.

Uw Zeeuwse Briefschrijver

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 januari 1955

De Banier | 8 Pagina's

Brief uit Zeeland

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 januari 1955

De Banier | 8 Pagina's