Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE VERKEERSONGEVALLEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE VERKEERSONGEVALLEN

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De verkeersongevallen nemen nog steeds toe. En dit in een bepaald ontstellende mate. Het is hierbij al zo ver gekomen, dat er zó veel plaats vinden, en daafbij zó vele met dodelijke afloop zijn, dat daardoor jaarlijks meer mensen het leven verliezen dan bij de watersnood.

Dit heeft ons wel zeer veel te zeggen. Het mocht al degenen, die op de weg verkeren, wel een aanleiding zijn om de grootst mogelijke voorzichtigheid te betrachten. Doch daaraan ontbreekt nog zeer veel, zowel bij de voetgangers als bij degenen, die zich met een fiets, een bromfiets, een motorfiets of met een auto of vrachtauto op de weg bevinden. Hoe onvoorzichtig, ja, hoe roekeloos gedragen zich velen hierbij, zodat men niet te veel zegt, als men zegt, dat zij met hun eigen leven en met dat van anderen de spot drijven.

Om wat eerder op de plaats hunner bestemming te zijn, kan men voetgangers hoogst gevaarlijk de weg zien oversteken, passeren fietsers auto's ook al op een orb< verantwoorde wijze, en jagen en jakkeren auto's over de weg. De minste hapering, welke zich hierbij voordoet, kan met ernstige ongelukken, zelfs met levensverlies bekocht worden.

En toch, hoewel niemand dit kan ontkennen, gebeurt zulks dag aan dag.

Geen wonder, dat bij het huidige, snelle verkeer, waarbij zo veel onvoorzichtigheid en roekeloosheid valt waar te nemen, het egoïsme zo velen bezielt en de verkeersregels vaak zo slecht gekend worden, of althans niet in acht genomen worden, dat de ongevallen zo vele zijn.

Dit toont ons, om maar een voorbeeld te geven, het grote aantal ongevallen, dat in de week van 17 tot en met 23 Maart in Den Haag voorviel. Het bedroeg niet minder dan 196. Daarbij werden 15 personen ernstig gewond en Hepen 32 personen lichte verwondingen op, werd in 28 gevallen zware schade veroorzaakt en in 103 gevallen lichte schade.

De ongevallen werden 59 maal veroorzaakt door geen voorrang te verlenen, 51 maal door overtredingen van artikel 25 van de W.V.W. 19 maal door het onvoorzichtig oversteken en 12 maal door het onvoorzichtig wegrijden.

Bij deze aaniijdingen waren 238 auto's betrokken, 9 bussen, 60 rijwielen, 26 bromfietsen, 16 motoren, 20 voetgangers en 6 trams.

Wat de mensen betreft, waren 11 kinderen beneden twaalf jaar en 17 personen boven de zestig; terwijl 82 personen, die bij de aamijdmgen betrokken waren, van 14 tot en met 30 jaar oud waren.

Voegt men hier nog aan toe, dat per jaar in ons land ƒ 100 millioen door verkeersongevallen aan schade wordt veroorzaakt, als men aannemt, dat een aanrijding gemiddeld ƒ 1000 kost.

Mot dit alles voor ogen kunnen wij niet nalaten een dringend waarschuwend woord te laten horen, te meer niet waar de ongevallen nog steeds toenemen en heel onze bevolking, van jong tot oud toe, gelijk de hier weergegeven ongevallen van Den Haag ons leren, hierbij betrokken is.

Met welk een deernis en ontsteltenis werd er kennis genomen van de velen, die bij de watersnood het leven verloren, en hoe weinig schijnt het te deren en te ontstellen, dat er nu in de laatste jaren jaar op jaar nog meer mensen het leven verliezen door de verkeersongevallen, dan er door de watersnood het leven verloren hebben; als men let op het feit, hoe onverantwoord en roekeloos velen zich bij het wegverkeer gedragen, alsook op het zo grote aantal, dat zich aan verkeersovertredingen schuldig maakt. Ook dit getal stijgt op een omustbarende wdjze.

De statistiek, welke ons dienaangaande ten dienste staat, spreekt in deze wel boekdelen. Zij handelt over de verkeersovertredingen in de maand Februari in 1954 en de maand Februari in 1955. Hoe blijkt daaruit, dat het aantal verkeersovertredingen, waarvan de politie proces-verbaal opgemaakt heeft, ook op een onrustbarende manier gestegen is.

In ons land toch maakte de rijkspolitie in Februari 1954 10.714 processen-verbaal op, en in Februari 1955 21.733. De cijfers van de gemeentepohtie bedroegen in Februari 1954 21.200, en in Februari 1955 50.369 en van de verkeersgroep respectievelijk 2555 en 5179.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 april 1955

De Banier | 8 Pagina's

DE VERKEERSONGEVALLEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 april 1955

De Banier | 8 Pagina's