Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BRIEF uit Zeeland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BRIEF uit Zeeland

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

CCCXII.

Over de woningnood is reeds veel geschreven, en de oplossing daarvan is er nog niet.

De verhouding tussen prijzen en huren nopen wel dat een particulier schier niet bouwen kan, en ^ dat dus alle bouw door de overheid, of met een bijdrage van de overheid moet plaats hebben.

De z.g. halve premie opende wel een mogelijkheid, maar zeker niet voor allen. Toch geldt daarvoor dat de overheid zich verder onthouden zal.

De meningen zijn verdeeld of dat nu juist is of niet. Wie kan er van gebruik aken? Geldt dat voor iedere plaats, of an alleen de groot-industriëel zich dat eroorloven?

Is het laatste juist, dan blijkt wel dat e maatregel ons niet brengt wat we hebben wülen, namelijk, dat de parti. culier weer zijn eigen huis zal kunnen laten bouwen.

De huren voor de woningen met die halve premie gebouwd zijn weliswaar vrij, en dus zou gesteld kimnen worden dat het dan mogelijk moet zijn te kunnen bouwen voor verhuur. Er kan worden gesteld dat de huren dan maar moeten worden opgevoerd tot de zaak rendabel is.

Toch zal er mede gerekend moeten worden dat er veel overheidsbouw is, en ook veel bouw met de bijdrage van de overheid waarbij de huren bepaald worden. Dus is de vrijheid welke gegeven wordt maar een betrekkelijke. Het zal niet mogelijk zijn die geheel naar , I eigen keuze of naar de noodzaak van rendabiliteit te bepalen, want dan is de huur veel hoger dan voor andere woningen.

Hier grijpt het één in het ander. Om de andere huren laag te houden is een hoge belasting nodig, ook een hoge belasting van hen die in die woningen wonen.

Was het nu maar zo dat Kij die een duurdere woning bewoonde, die een hogere huur moest betalen dan minder belasting verschuldigd was, dan zou het nog wel kunnen, maar dat is niet zo, en is in strijd met de gedachte dat een belasting, voor ieder onder dezelfde omstandigheden, gelijk moet zijn. Het is niet mogelijk om het ene goed te regelen, als in het andere een rem schuilt. Als het andere op geen goede basis staat.

Het is daarom te vrezen dat wij voorhands nog niet van de woningnood afkomen. Het gehele beleid in deze tegenwoordige tijd houdt dat tegen, tenzij dat alles door de overheid gedaan zou worden.

Dat laatste kunnen wij ook niet goedkeuren. Wel willen wij vragen dat de overheid er haar beleid naar richte dat particulier initiatief weer een mogelijkheid krijgt.

Er wordt ook wel gestreefd om het bouwen goedkoper te maken. Wie zal dat niet goed achten? En toch, de maatregelen die thans bedacht worden, hebben ook weer bezwaren in zich. Gedoeld wordt op het streven om te komen tot meer gelijke of geheel gelijke bepalingen inzake het bouwen, door een gelijke Bouwverordening voor het gehele land.

Thans stelt de raad van iedere gemeence nog de bepalingen. Dat zou dan ook wel in de bedoeling liggen, maar naar een tevoren opgesteld model.

Afgezien van de bezwaren dat een gemeenteraad dan maar zou moeten overnemen wat gesteld is en dat met eigen verantwoordelijkheid dekken, zijn er ook bezwaren van andere aard.

De constructie van woningen zal in de ene streek anders kunnen zijn en moeten zijn dan in de andere.

Of een gebouw geheel vrijstaat van andere en aan de weersinvloeden bloot staat of dat het wat dekking heeft, zal van invloed moeten zijn.

Vooral in Zeeland, met de krachtige winden uit de zee, zal niet met een constructie kunnen worden volstaan die in een bosrijke streek nog te aanvaarden zou zijn.

Ook ligt in het streven naar uniformiteit de strekking om met het minste te volstaan, want de kosten moeten gedmkt woi-den. Dat zal onze woningtoestand ongunstig beïnvloeden. Dat zal de duur van de woningen korter maken, en is dan op zichzelf niet goedkoper, ook al moet er nu dadelijk wat minder worden betaald.

Het is dus wel vast te stelleii dat er nog vele moeilijkheden zijn op te lossen, maar ook dat getracht zal moeten worden te komen tot de juiste verhoudingen tussen prijs en huren.

Uw Zeeuwse Briefschrijver.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 april 1955

De Banier | 8 Pagina's

BRIEF uit Zeeland

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 april 1955

De Banier | 8 Pagina's