DE SCHOOL
Door sommige A. R. schrijvers en sprekers en ook door anderen wordt, al wordt het meestal niet met zo vele ronde woorden gezegd, de indruk gewekt, dat de Staatkundig Gereformeerden eigenlijk tegenstanders zijn van goed, deugdelijk christelijk onderwijs. Dat is in flagrante strijd met de waarheid.
Wij zullen, ofschoon wij dit al verschillende keren gedaan hebben, opdat de tegensprekers en lasteraars de mond gestopt zal worden en niemand in deze in het onzekere heeft te verkeren, voor de zoveelste maal nog eens in het kort het standpunt van de S.G.P. betreffende de school weergeven.
En als wij dit hier nu weergeven, dan betoont de S.G.P. zich ook daarin geheel eensgezind met onze gereformeerde vaderen, die hun standpunt aangaande de school en de opvoeding der jeugd in plakkaten en ordtnantiën zo kostelijk hebben weergegeven, als zij daarin getuigden:
„dat er tot de welstand van den lande niet weinig aan gelegen ligt, dat de jonckheid van kindsbeen af wel wordt opgevoed, en in de rechte kermisse en vreze Gods, en alle goede kunsten en zeden van der jeugd aan onderwezen. Waartoe vooral noodig is, 'dat zij voorzien worden van wei-geleerde, verstandige en godvrezende leermeesters, en geweerd worden degenen, die anders leeren dan in de Gereformeerde Geloofsbelijdenis geleerd wordt".
Niemand zal er over kunnen klagen, dat dit getuigenis der vaderen, in weinig woorden uitgedrukt, niet heider en klaar is.
Zie daar dan ook in beknopte bewoordingen tevens meteen hët standpunt der S.G.P. in zake de school en de opvoeding der jeugd weergegeven.
HET HUIDIGE SCHOOLSYSTEEM
Het huidige systeem, was, zoals uit het vorige artikel al heel duidelijk blijkt, niet dat onzer gereformeerde voorouders en het is ook niet dat der S.G.P., zoals overvloedig kan blijken uit de redevoeringen, welke de afgevaardigden der S.G.P. in de Tweede Kamer gehouden hebben.
Hoe zou dit ook kunnen?
Het huidige schoolsysteem toch is door en door revolutionnair. Het huldigt het revolutionnaire beginsel van elck wat wüs.
Inzonderheid Rome vaart door de getalsterkte van zijn volgelingen er bijzonder best bij. Mülioenen en nog eens mülioenen worden ten bate van zijn onderwijs uit de publieke kassen gegeven. Hoe vele ettelijke mülioenen reeds vloeiden volrens de bestaande schoolwet naar zijn kloosters!
Hoevele mülioenen ook naar de openbare scholen, waarin bij het gewone onderwijs de onderwijzing in Gods Woord contrabande is!
Hoe vele ook naar scholen, waarin in algehele strijd met Gods Woord en de gereformeerde leer, de kinderen de leer van de algemene verzoening als met de paplepel wordt ingegeven!
Wat zouden onze gereformeerde voorouders van zulk een toestand op de scholen toch wel zeggen, indien zij daar kennis van zouden kunnen nemen!
Hoe zouden zij daar bitter bedroefd over zijn en hoe zouden zij hen terecht als een teken van groot verval beschouwen!
Hoe zouden zij de gang van zaken op het schoolgebied uit het diepst van hun hart veroordelen, in tegenstelling met een.verwaterd christendom, dat over het huidige schoolsysteem gejubeld heeft en er zelfs dankstonden voor gehouden heeft, toen het ingevoerd werd!
Hoe zouden zij, die er op stonden, dat heel de Nederlandse jeugd naar de eis van Gods Woord van kindsbeen af in de kennis en vreze Gods opgevoed werd, him ingenomenheid met het huidige schoolsysteem kunnen betonen, gelijk van de zijde van de, Anti-revolutionnaire en Christelijk-historische zijde zulks gedaan is?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 mei 1956
De Banier | 8 Pagina's