Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Volharden in de leer der apostelen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Volharden in de leer der apostelen

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

En zij waren volliardende in de leer der apostelen. Handelingen 2 : 42a

Vij mogen de leer van de grote Profeet der zaligheid, de leer der profeten en der apo.stelen, de leer van onze belijdenisschriften, de 'Drie Formulieren van Enigheid, de Heidelbergse Catechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Vijf Artikelen tegen de Remonstranten, wel in hoge waarde houden. De Koning Zijner kerk heeft ons daarin een onbeekenbare schat gegeven, waarvan wij el ootmoedig mogen getuigen:

Schoon ik de reeks dier schatten. Kan tellen noch bevatten. IDe apostel Paulus vermaant zijn geestelijke zoon Timotheüs, en allen, die godzaliglijk willen leven in Christus Jezus, aldus: „Maar blijft gij in hetgeen gij geleerd hebt, en waarvan u verzekering gedaan is, wetende, van wie gij dat geleerd hebt; en dat gij van kinds af de Heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is. Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is; opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust" (2 Tim. 3 : 14-17).

Ik kan natuurlijk niet alles aanhalen, wat in de Heilige Schrift van de leer gezegd wordt, dan zou ik veel te uitgebreid worden, maar dit kostelijk gedeelte uit 2 Tim. 3, dat mocht ik u toch niet onthouden. Er zit zo heel veel in, dat ook voor onze tijd zo actueel is, zo heel veel, waarmee wij winst kunnen doen voor hoofd en voor hart. En wat het overige betreft, wat ik in deze meditatie niet allemaal kan noe- •"sn, dat moet gij in de eenzaamheid, "laar ook in de kring van uw gezin, met uw vrouw en met uw grotere kinderen niaar eens bij elkaar zoeken en onderzoeken, en voor onze tijd ter harte ne- •^^11, als men u aanbiedt een nieuw belijden van de leer van de Heilige Schrift, straks misschien ook van de leer betrefrende de Goddelijke Drieëenheid, en van de leer der verkiezing, en zo veel andere stukken, waarover Karl Earth, •Jiet schriftuurlijk mediteert, de gedachten gevangen leidend tot de gehoor- ^amheid van Christus, maar verstande- V (en hij heeft een groot, maar een ^rduisterd, verstand) filosofeert. Wat vwj u bidden mogen van Christus' wege, de grote Profeet: „Heb acht op uzelf, èn op de leer; volhard daarin; want (en dit wil ik mijn ambtsbroeders, vooral mijn jonge ambtsbroeders, op het hart binden) want dat doende, zult gij èn uzelf behouden, èn die u horen". Zo schreef Paulus aan Timotheüs, zijn oprechte zoon in het geloof. Zie 1 Tim. 4 : 16.

En zij waren volhardende in de leer der apostelen. Zo was de algemene toestand in de eerste christelijke gemeente, al was het ook daar niet alles goud wat er blonk. Zij bleven in eenvoudigheid, in heilbegerigheid vragen naar het onderricht der apostelen. Als leerlingen zaten zij aan hun voeten. Die mannen, door Christus Zelf geroepen en uitgezonden, hadden de opdracht: „Gij zult Mijn getuigen zijn". Zij hadden ook de beloften des Heiligen Geestes, die op het Pinksterfeest wonderlijk vervuld was: „Wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden" (Joh. 16 : 13).

Dat volhardend begeren naar het onderwijs in Gods Woord, dat is een kenmerk van het nieuwe leven. Het is een heerlijke tijd, als er een sterke begeerte is naar het onderricht van Gods Woord. Dan leest gij het niet alleen op de geregelde tijden, 's morgens, 's middags en 's avonds met uw gezin, neen, gij neemt het ook wel buiten die tijden ter hand, om er u in te verdiepen, in het bijzonder op de sabbatdag. Het is uw begeerte het te horen verklaren in het huis des Heeren, en ook de prediking over de Catechismus is u zo dierbaar. Bij het opgaan mag het dan zijn: Ik zal met vreugd in 't huis des Heeren gaan. Om daar met lof Uw grote Naam te danken.

„Als ik Uw woorden vond, heb ik ze opgegeten". Welk een smaak hebt gij dan in het lezen van betrouwbare boeken, die Gods Woord verklaren. Menige oude schrijver laat gij niet op de boekenplank staan. Het is wel heel jammer, dat deze oude schrijvers al minder worden gelezen, dat slechts weinigen de kanttekeningen van onze Statenbijbel kermen. En vooral is het jammer, dat vele van onze predikanten zelfs dit alles in de safe van hun boekenkast hebben weggeborgen. En toch is er zo ont­ zaggelijk veel in te vinden, dat over de leer der apostelen een helder licht werpt.

„En zij waren volhardende in de leer der apostelen", 'dat wü niet alleen zeggen, dat zij dat onderwijs gaarne wilden ontvangen, maar ook, dat zij die leer wensten te blijven aanhangen. Zij lieten zich door Gods genade niet meevoeren door allerlei wind van leer. Zij stelden prijs op zuiverheid in de leer, en begeerden zich neder te zetten onder predikers, die er naar jaagden om het Woord recht te snijden. Wat een reden tot beschaming, als wij aan dit alles denken, en als wij dan zien op zoveel onvastheid in de leer, op zoveel ketterijen in de kerk, op zoveel afwijken van de waarheid in steden en dorpen, onder jongeren en ouderen. Wat al afwijkingen onder mensen zelfs, van wie naar de aard der liefde geloofd mag worden, dat zij buiten de Heere Jezus niet meer kunnen, en dit meestal, doordat er zo weinig kennis van de waarheid is. Ach, wat is het in dat opzicht droevig gesteld in de kerken van onderscheidene richtingen!

Vi'el mag het ons allen toegeroepen worden: „Tot de wet en tot de getuigenis! het zal zijn, zo zij niet spreken naar dit Woord, dat zij geen dageraad zullen hebben" (Jes. 8 : 20). En de Heere Jezus Zelf zegt — och, dat wij toch meer en beter naar Hem luisterden: „Onderzoekt de Schriften, want gij meent in derzelve het eeuwige leven te hebben, en die zijn het, die van Mij getuigen" (Joh. 5 : 39). Dat wij vrezen voor afwijking van de leer der apostelen. Dat wij ootmoedig vragen: Maak in Uw Woord mijn gang en treden vast.

Worde het maar meer en meer onze belijdenis en ware eerbiedige gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift, zoals de leer van de Heilige Schrift geleerd wordt in onze Geloofsbelijdenis: „Uw Woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad". En moge Gods volk ook in de waarheid wandelen. Wij lezen toch in 2 Joh. vers 4: „Ik ben zeer verblijd geweest, dat ik van uw kinderen gevonden heb, die in de waarheid wandelen, gelijk wij een gebod ontvangen hebben van de Vader". „En zij waren volhardeffde in de leer der apostelen", niet slechts in een dode sleur, maar in de blijdschap van het getuigenis van de Heilige Geest in het hart. Dan zingt gij met hart en mond:

Hoe wonderbaar is Uw getuigenis! Dies zal mijn ziel dat ook getrouw bewaren; Want d'oop'ning van Uw woorden zal gewis. Gelijk een licht, het donker op doen klaren; Zij geeft verstand aan slechten, wien 't gemis Van zulk een glans een eeuw'gen nacht zou baren.

Zeist

Ds. S. VAN DORP

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 juli 1957

De Banier | 8 Pagina's

Volharden in de leer der apostelen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 juli 1957

De Banier | 8 Pagina's