Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VOOR DE JEUGD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VOOR DE JEUGD

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

( OOM KOOI )

Beste neven en nichten!

Terwijl ik mij aan het schrijven zet, is het nog heel vroeg in de morgen, ongeveer half vijf. In deze warme dagen is het dan het beste om te werken. Ook is alles dan zo rustig om je heen, zodat men nergens door afgeleid wordt.

Vooral gisteren, een zondag, was het wel zeer warm. Dit wordt allemaal door de Heere zo bestuurd. De laatste tijd is er nogal sterk geklaagd over de droogte, en dit is ook te begrijpen, daar langdurige droogte aan de landbouw grote schade toebrengt. Hoe weinig kwam echter tot uiting, dat wij hierin de hand des Heersn hebben te 2den.

Grote droogte toch is één van de bezoekingen Gods. Leest dat maar eens na in Deuteronomium 28, waarin vermeld wordt, dat de Heere het volk Israël zou slaan met ziekten, met hitte en met droogte, wanneer zij Gods geboden en inzettingen verzaakten. In Jeremia 14 zien wij, dat deze bedreiging inderdaad aan Israël ten uitvoer werd gebracht.

Het was toen heel erg met de droogte; er was zelfs geen water meer in de grachten, het aardrijk was gescheurd, de akkerlieden, zo staat er, waren beschaamd, zij bedekten hun hoofd. De profeet gaf toen duidelijk aan, wat van deze droogte de diepste oorzaak was, door te wijzen op de ongerechtigheden, op de afkeringen van de Heere, op de zonden des voïks. Dit geldt oök voor deze tijd, al is de droogte, waarover onlangs geklaagd werd en waar in de kranten zo veel over geschreven werd, nog niet te vergelijken met wat Israël toen meemaakte.

Wij gaan nu over tot een heel ander onderwerp. In de eerste plaats roepen vn] een hartelijk welkom toe aan onze nieuwe neef Arie Mallegrom te Klaaswaal, die de oplossingen van de raadsels der opgaven 585 tot en met 588 tegelijk inzond, en aan onze nieuwe nicht Tiny Oreel te Middelburg. Wij hopen, dat het hun gegeven moge worden nog lang te kunnen blijven meedoen. Voorts laten wij de nieuwe raadsels volgen van

OPGAVE 592

Jongeren:

1. Een tekstgedeelte uit de Openbaring van Johannes bestaat uit 60 letters. Zoek dit tekstgedeelte met behulp van de volgende gegevens: Ik bsn rijk en 8 35 14 34 16 21 60 geworden (Openb.). 36 25 53 32 12 34 6 3 52 is de naam van de vader van Johannes de Doper. Ismaëls moeder heette 54 13 42 30 14. 10 5 48 58 34 6 is de naam van één der eerste vijf bijbelboeiken. Ik zal U met mijn ganse hart 20 37 18 40 51. Koning Agrippa zeide 59 28 41 2 bewogen te zijn christen te worden. 45 49 27 44 17 is een getal. 24 9 1 22 31 is een afgod der Filistijnen. Simsons vader was 15 55 38 19 29 53 11. Een weinig zuurdesem verzuurt het gehele 39 50 43 46. Bewaar het 23 33 10 24 u toebetrouwd. Tertullus noemde Paulus voor stadhouder Felix een 56 47 52 26. Hij versteekt mij in Zijn 57 5 7. 4 moet geraden worden.

2. Een naam uit het Oude Testament met nadere aanduiding bestaat uit 19 letters. Welke naam wordt bedoeld als het volgende bekend is? 13 19 9 10 6 17 was de moeder van Jozef en Benjamin. 5 15 14 2 7 versloeg tienduizenden zijner vijanden. Eén der zonen Jakobs heette 1 4 16. Een 11 18 12 3 komt voor aan de voet. 8 moet geraden worden.

3. Noem de naam van: a. de eerste moordenaar op aarde. b. de vader van Lea. c. de tweede zoon van Jozef. d. de vader van Achab. e. de vrouw van Elkana, die kinderen had. f. een zanger-psalmdichter ten tijde van David. g. de vrouw, die loog en dood werd weggedragen. Welke naam vormen de eerste letters van de hier gevraagde namen?

Ouderen:1. Zoek uit elk der volgende zinnen een woord, zo, dat de woorden tezamen een tekstgedeelte vormen uit het boek Handelingen, tussen het 9e en 14e hoofdstuk. a. De Heere doodt en maakt levend. b. Als zij nu dit hoorden, berstten hun harten. c. Kinderkens het is de laatste xire. d. Ik moet werken zo lang het dag is. e. En Paulus, gelijk hij gewoon was, ging tot hen in. f. En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond.

2. Maak uit: HIEDAMALGINUNGAHA de namen van drie profeten uit het Oude Testament.

3. Een tekstgedeelte uit de Openbaring van Johannes bestaat uit 68 letters. Zoek dit tekstgedeelte met behulp van de volgende gegevens:12 54 38 21 40 23 39 59 66 was de echtgenoot van koningin Vasti. 44 22 11 28 56 41 19 was schenker aan het hof van koning Artahsasta. Lot vluchtte uit Sodom naar 35 8 26 48. 30 36 50 24 9 41 6 is een getal beneden dertig. 's Heeren goedheid kent geen 60 37 43 16 29. Ik zal u onder de 7 32 47 52 62 doen doorgaan. Roep uit de 18 4 42 58, houd niet in. 13 64 55 20 is een kleur. Gord nu als een man uw 27 3 65 46 53 33 1 68. 10 45 15 51 is een verharding van de huid. Wij zullen allen veranderd worden in een 31 49 5 25 des tijds. Opdat ik u enige geestelijke gave mocht 63 57 61 67 34 14 17 62 5 (Romeinen).

De oplossingen van de raadsels der opgaven 589 tot en met 592 kunnen inge­ zonden worden. Zij moeten gericht worden aan het volgende adres: Oom Koos, postbus 2019 te Utrecht.

Wie wil gaan meedoen, verzuime niet aan de voorzijde van de enveloppe het woord NIEUW te schrijven. Thans volgt nog een gedeelte van het verhaal over

JOHAN RAMAWARMA

13.

De vorige maal eindigden wij met te vertellen, dat Ramawarma op zekere avond met enige vrienden door de straten van Madras wandelde. Toen zij enige tijd gelopen hadden, gingen zij voorbij een woning, voor welke twee heren zaten te spreken. Zodra dezen Ramawarma en zijn vrienden in het oog kregen, riepen zij: Komt binnen, vrienden, komt binnen; het zal ons een groot genoegen doen, wanneer gij met ons hat gesprek wilt voortzetten!

Ramawarma en die met hem waren gaven aan deze vriendelijke uitnodiging gehoor, en na door de beide heren met een handdruk begroet te zijn, werden zij in een kamer gebracht, waar hun een zitplaats werd aangeboden. Al spoedig kwam het gesprek op gang en bleek het, dat beide heren belijders van het christelijk geloof waren. Met gloed en overtuiging spraken zij over de grote genade Gods, waardoor diep gevallen mensen door de verdiensten van Zijn Zoon JezMs uit hun jammerstaat verlost kunnen worden; alsook over de onuitsprekelijke liefde van de Heere Jezus tot degenen, die Hem van de Vader gegeven zijn en voor wie Hij Zichzelf heeft overgegeven tot in de smadelijke dood des kruises.

Ramawarma luisterde met grote aandacht en instemming. Nog nimmer had hij zo over de liefde Gods horen spreken als door deze beide mannen werd gedaan. De tijd vloog dan ook om, want het was al negen uur voordat hij er erg in had. In die tijd hadden de beide heren wel bemerkt, dat de jongelieden, die zij binnengehaald hadden, geen heidenen, maar christenen waren, daar zij hun af en toe vragen stelden om te weten te komen hoe zij tegenover het christendom stonden.

Toen het ogenblik van vertrek was aangebroken, vroeg één der heren of de vrienden er mede instemden om gezamenlijk te bidden. Ramawarma en zijn vrienden vonden dit zeer goed en zo deed de persoon, die het verzoek gedaan had, een innig gebed, waarin hij de Heere dankte voor de veelvuldige weldaden, en tevens smeekte om Zijn bewaring, lering en leiding door de Heilige Geest, Die alleen in de waarheid leiden kan. Neen, het was geen formuliergebed, maar een gebed, dat voortkwam uit het hart, wat Ramawarma bijzonder trof.

Nadat het gebed ten einde was, namen zij hartelijk afscheid van elkander, mej de belofte, dat zij het bezoek nog eens zouden herhalen. Weldra zou Ramawarma er achter komen, dat de beide he. ren zendelingen waren in dienst van de Vrije Schotse Kerk te Madras.

Geen kwaad vermoedend, vertelde Ramawarma namelijk de volgende dag on het seminarie welk een aangename ontmoeting zij de vorige avond hadden gehad. Dit pakte echter heel anders uit dan Ramawarma gedacht had. Die zendelingen van de Vrije Schotse Kerk toch werden door de leiders van het seminarie allesbehalve gewaardeerd. Zij beschouwden hen als een soort konkurrenten, wie het te doen was om huti leerlingen tot hun kerk en tot hun zienswijze aangaande de geloofsleer over te halen. lo' plaats dus van een aaimioediging om nog weer eens kontakt met de beide zendelingen te zoeken, kregen Ramawarma en zijn vrienden esn berisping, die niet mals was.

OOM KOOS

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 juli 1959

De Banier | 8 Pagina's

VOOR DE JEUGD

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 juli 1959

De Banier | 8 Pagina's