Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VOOR DE JEUGD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VOOR DE JEUGD

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

OOM KOOS

Beste neven en nichten!

Ditmaal beginnen we maar esns met het g, even van de nieuwe raadsels en daarna volgen de namen van hen, die met het oplossen van de raadsels der opgaven 633 tot en met 636 een prijs behaald hebben.

OPGAVE 642

Jongeren:

1. Noem de naam van: a. de slaaf die Filémon verliet en door Paulus teruggezonden werd. ib. de vader van Obed. c. de krijgsoverste van koning Saul. d. de persoon die de wereld weder liefkreeg en Paulus verliet. e. de profeet wiens vader Hilkia heette. f. de eerste jongeling, die om des geloofs wil gedood werd. Welke naam vormen de eerste letters van de gevraagde namen?

2. Een tekstgedeelte uit het eerste boek Koningen bestaat uit 58 letters. Zoek dit tekstgedeelte met behulp van de volgende gegevens:9 17 29 11 23 40 was de tweede vrouw van Abraham. De vader van de oude profetes Anna heette 44 20 25 57 7 3. In het midden van de 35 50 45 was de boom des levens. De 43 1 14 41 werd zevenmaal heter gemaakt (Daniël). Ik ben mijn 36 8 56 31 42 24 39 53 49 vreemd geworden (Ps. 69). Wij 13 6 47 10 22 15 doorgaans gelijk de duiven (Jesaja 59). Zijn dodelijke 19 33 49 42 14 werd genezen (Openb. 13). Wiens ezel of os van u zal in een 51 2 37 vallen {Luk. 14). 55 46 16 20 41 was van zijn jeugd aan bedrukt (Psalm 88). Doe het 26 36 32 27 48 8 uwer liederen van Mij weg (Amos 5). Wie zal oos 30 28 4 goede doen zien? 52 12 21 is een soort paard. Opdat gij uw 5 33 14 58 aan geen steen stoot (Psalm 91). De dood is in de 34 43 54 (2 Kon. 4). 18 moet geraden worden.

3. Zoek uit elk d.er volgende zinnen een woord, zo, dat de woorden tezamen een tekstgedeelte geven uit het boek Richteren, het vierde hoofdstuk. a. 'Geef de ziel uwer tortelduif niet over. b. Zij hebben mij benauwd van alle zijden. c. Hij zal Zijn volk toch nooit verlaten. d. Een vals getuige zal niet onschuldig zijn. e. Laten wij een weinig rusten. f. Wie van dit water drinkt, zal nimmermeer dorsten.

Ouderen:

1. Noem de naam van: a. de rivier waar Jakob met God worstelde. b. de dochter van Herodias, die voor Herodes danste. c. de profeet, wiens vader Beëri heette. d. de zoon van Hagar. e. de profeet wiens vader Pethuël heette. f. de vrouw die een richter van zijn kracht beroofde.

Welke naam vormen de laatste letters van de eerste twee der gevraagde namen, de eerste letters van de hierop volgende twee namen en de laatste letters van de laatste twee gevraagde namen?

2. Zoek uit elk der volgende zinnen een woord, zo, dat de woorden tezamen een tekstgedeelte vormen, voorkomend in. 1 Samuel, hoofdsutk 19 tot en met 23. a. Gij zult geen vals getuigenis geven. b. de man moet naar zijn huis worden gebracht. c. Want de oogst van het veld is vergaan. d. De bezoldiging der zonde is de dood. e. Jonge mensen kunnen, maar oude mensen moeten sterven.

3. Een tekst uit het tweede boek Timotheüs bestaat uit 76 letters. Zoek deze tekst met behulp van de volgende gegevens: Ik zal u onder de 8 29 1 48 16 doen doorgaan. 40 II 64 14 58 was een wetgeleerde ten tijde van Paulus. De naam van 21 51 17 37 46 34 werd veranderd in Beltsazar, 45 6 20 72 zullen er malen in de molen. 62 5 66 7 2 is een kleur. De 54 12 4 68 van Uw huis heeft Mij verteerd. 'Noch bij uw hoofd zult gij 53 22 75 36 26 42. Want de vrees heeft 9 41 61. Och of mijn verdriet recht 39 32 43 67 15 35 47 wierd (Job). Als het kaf, dat de 56 19 27 18 heen drijft. Met boze woonden 2.5 30 24 69 63 71 44 73 31 49 tegen ons (brief van Johannes). Zij brandden over hem een 70 13 23 76 50 57 38 74 (2 Kron.). Wie van u zal een 65 33 60 1 47 10 hebben (Lukas). En het 28 14 52 op een iegelijk van hen. Zijt getrouw 5.5 29 59 de dood.

De oplossingen dezer raadsels mogen nog NIET ingezonden worden. Thans volgen de namen van hen, die een prijs krijgen. Iti alfabetische volgorde zijn het de volgende neven en nichten:

1. Arendsoog te Rotterdam. 2. Maaike Burggraaf te Leerdam. 3. Jaantje Simonse te Aagtekerke. 4. Maarten Spelt te Groot-Ammers. 5. Marie Verstraten te Axel. 6. Hendrik Vos te Lankhorst, gem. Staphorst 7. Teuntje de Vries te Nw. Lekkerland. 8. Klaas van Zanten te ’s-Gravenzande.

Ieder van jullie mag een boek kiezen uit het lijstje, dat hieronder volgt. Als men alle boeken reeds heeft, kan men bij Oom Koos een ander lijstje aanvragen.

Voor grote jongens en meisjes:1. Wal voorts zanger. 2. De gehedme kamer. 3. Willem Farel I. 4. Willem Parel II. 5. De trouwe Zwaab. 6. De grote verbittering.

Voor jongens en meisjes; 1. Vogels in de natuur. 2. Gerrit van ket Heidedorp. 3. Die Poolse jongen. 4. Tessa en Fonia. 5. Driemiaal Kerstfeest in één week.

Voor jongens; 1. De vrijwilliger van 1830. 2. Eén dorp en toch twee. 3. Vijf jongens op een vlot.

Voor kleine jongens; Rondom Scheldehof.

Voor kleine meisjes; 1. Lieske. 2. Anneke met vakarutie.

Neem nu een briefkaart met een pos^^p ge! \an 8 cent er op, schrijf daarop ^eU; boek uitgezocht is en stuur de brieflcaart dan aan OOM KOOS, postbus 2019 te Utrecht.

Nu volgt nog een g, edeelte van het verhaal over

DE LOLLARDEN

9.

In het verdere verloop van het ^esprek tussen Sawtre, de volgeling van Jolm Wiclef, en de beide hem bezoekende priesters ging het over de leer van het Heilig Avondmaal. Rome leert namelijk dienaangaande, dat na het uitspreken door de priester van bepaalde woorden 't brood en de wijn werkeHjk veranderd zijn in het lichaam en het bloed van de Heere Jezus. Vandaar dat de priester en het aanwezige volk er voor in aanbidding tv^erknielen en er in zien een herhaling van het offer, dat de Heere Jezus eenmaal heeft gebracht. Men spreekt dan van een onbloedig offer. Deze leer is echter volkomen in strijd met Gods Woord, dat ons leert, dat de Heere Jezus met één offerande in eeuwigheid volmaakt heeft degenen, die geheiligd worden. Vandaar dat de Heidelbevgse Katechismus van de mis, zoals Rome het telkens herhaalde onbloedige offer noemt, verklaart dat deze in de grond niet anders is dan een verloochening der enige offerande en des lijdens van Jezus Christus en een vervloekte afgoderij. Voordat de Heidelbergse Katechismus er was, hadden John Wiclef en de zijnen dit ook al bij de bestudering van Gods Woord helder en klaar ingezien. Vandaar dat Sawtre op de vraag van één der priesters, of hij het heilig misoffer miiiachtte, zonder schroom ten antwoord gaf: Ongetwijfeld, want het is een verloochening van Hem, Die met één offerande in eeuwigheid volmaakt heeft degenen, die geheiligd worden. De Allerhoogste woont niet in tempelen, met handen gemaakt.

Het laat zich denken, dat dit antwoord de priesters helemaal niet naar de zin was. Weerleggen konden zij het echter ook niet. In plaats hiervan riepen zij luid: Deze dingen moeten anders verstaan worden. Zoek uw ziel te redden door vrede te maken met de beledigde kerk!

Sawtre wees dit echter beslist af. Neen, zei hij, want bij de Heere is mijn hulp. Christus heeft in cnze plaats gerechtigheid geoefend en ook mij met God verzoend. Hem heb ik nodig, want niets anders kan ons bevredigen met God. Indien wij ons van Hem afwenden, zullen wij eens in de jongste dag staan zonder Borg en met onze eigen zonden en zware schuld.

Wat! zei één der priesters, meent gij, dat dit oordeel ook ons zal ti'effen? Sawtre antwoordde: Ik wil u, die zich een priester der „heilige kerk" noemt, geen verwijt doen, maar hoor wat iemand, die gij als een afvaüige, als een ketter beschouwt, u zegt, namelijk dit: De Mond, die niet liegen kan, heeft verzekerd, dat de Zoon des mensen komen zal in de heerlijkheid Zijns Vaders met Zijn heilige engelen, en dan zal Hij een iegelijk vergelden naar zijn doen. Hoe zult gij dan de rechtvaardige Rechter, Die de schuldige geenszins onschuldig zal houden, bevredigen? Dan zullen de boeken worden geopend, waarin OOK uw verborgen zonden geboekt zijn, en gij 'zult geoordeeld worden naar uw werken.

In woede ontstoken, sprak daarop de oudste der priesters: Herroep alias wat gij heden hebt gesproken en wij zullen u genadig zijn.'

Sawtre weigerde echter hieraan te voldoen, gelijk uit het vervolg nader zal blijken.

OOM KOOS

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 juli 1960

De Banier | 8 Pagina's

VOOR DE JEUGD

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 juli 1960

De Banier | 8 Pagina's