Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staande blijven tegen de listige omleidingen des duivels.

Efeze 6 : 11

II.

Allereerst gaat het om een gordel, opdat de klederen kunnen worden opgeschort, opdat men in zijn lopen niet belemmerd worde. De gordel der waarheid is noodzakelijk, opdat de leer der waarheid worde vastgehouden tegenover de vele openbare en verborgen dwalingen. Wat is in de loop der eeuwen al bange strijd gevoerd om , de leer der waarheid vast te houden tegen hele en halve Pelagianen en alle andere vijanden van de vrije genade. En de oude dwaling steekt telkens weer de kop op zij het onder een andere naam of in een andere gedaante, omdat de mens in zijn blindheid wat wil wezen en worden voor God.

Maar nu gaat het niet alleen over de leer der waarheid, maar ook over de beleving van de waarheid in de praktijk, gelijk geschreven staat in Hebr. 12 : 1: „Laat ons afleggen alle last en de zonde, die ons lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is, ziende op de overste Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus", van Wie in Jes. 11 : 5 staat, dat gerechtigheid en waarheid de gordel Zijner lendenen zijn.

De gordel stelt tevens voor de gepaste vrijmoedigheid om de waarheid te belijden en uit te dragen. Hoe onmisbaar is getrouwmakende genade in die geestelijke strijd, waar wij van ons zelf geneigd zijn om te dingen naar mensengunst. Ook kan een aangeboren en hinderlijke schuchterheid zeer belemmerend zijn in de strijd, welk gebrek niet dan met veel gebed en strijd te overwinnen is.

Maar hoezeer heeft de mens tevens nodig het borstwapen der gerechtigheid, genoemd in 1 Thess. 5 : 8. Het borstwapen der gerechtigheid wordt daar genoemd het borstwapen des geloofs en der liefde. De gerechtigheid, verworven door Christus in Zijn lijden en sterven voor de gegeven des Vaders en toegerekend en toegepast door de bediening des Heiligen Geestes, kan alleen de vrees voor de dood wegnemen en de ziel bekrachtigen en aanvuren in de heilige oorlog. Met het borstwapen der gerechtigheid wordt het hart beveiligd, te meer daar ook gerechtigheid wordt uitgestort om te haten en te vlie­ den de ongerechtigheid der zonde. Maar daarbij is het voor de geestelijke strijders van zeer groot belang om de voeten te schoeien met de bereidheid van het Evangelie des vredes, gelijk bij de Romeinen de voeten en de schenen der soldaten beschermd werden met metalen scheenplaten, niet alleen om ze te beschermen tegen de vurige pijlen der vijanden, maar ook om ze te bewaren voor scherpe stenen op de weg of scherpe doornen in het woud, waar het leger moest doortrekken, zo mede opdat er geen beten van slangen of steken van insecten de voeten zouden beschadigen. .^., ^, „-»»-

Er werd dus op gerekend dat de weg des strijds vol gevaren was, en soms door de vijand werd bestrooid met klemmen en voetangels. Zo is het nu ook met die geestelijke strijders, die niet alleen te rekenen hebben met de vurige pijlen des satans, maar ook met een oneffen terrein, en een vaak ondoordringbaar bos van moeilijkheden, een huilende wildernis vol ongedierte en slangengebroedsel. Gelijk satan, als de oude slang, Christus de verzenen vermorzeld heeft, zo zal die zelfde satan het ook proberen bij Zijn volgelingen.

Daarom is het onmisbaar nodig de voeten te schoeien met de bereidheid van het Evangelie des vredes, opdat met vaste tred het pad betreden worde, en men doorga met de vrijmoedige belijdenis der waarheid, met bereidheid om alles te wagen voor de Naam des Heeren Jezus. Het Evangelie des vredes moet men bereid zijn te verkondigen, behelzende een vredesvoorstel en aanbod van genade aan verdoemelijke zondaren, door die God, Die - mj mensen in Adam de oorlog verklaard hebben en Die evenwel nog tot Zijn vijanden van vrede spreken wil door middel van Zijn gezanten.

Hij beveelt niet alleen gestreng, maar ook nodigt Hij Zelf vriendelijk en dringend door het Evangelie des vredes om de strijd op te geven en de wapenen van vijandschap aan Zijn voeten In te leveren. Hij dringt aan op onvoorwaardelijke capitulatie op genade of ongenade. Niet om de overwonnenen te plunderen of te vernietigen, gelijk onder de volkeren der aarde de bar­ baarse gewoonte is, doch om hen wel te doen, lief te hebben in Christus, Die voor hen gestorven en opgewekt is.

De uitverkorenen zullen tot onderwerping aan God in Christus gebracht worden, tot verheerlijking der vrije genade en behoudenis hunner ziel, terwijl de wederspannigen geheel zullen worden overweldigd en ten onder gebracht. Verder is onmisbaar een schild des geloofs, om al de vurige pijlen des bozen uit te blussen. Het grote schild, dat het gehele lichaam van de krijger bedekte, was van hout met lederen overtrek. De vurige pijlen waren in staat het hout in het schild te doen ontbranden; daarom staat er niet alleen afstuiten, maar ook uitblussen. Het schild werd gedragen in de linkerhand, het zwaard in de rechterhand, en omdat alsdan geen hand meer vrij was, noemt Paulus eerst de helm en daarna het zwaard. De vurige pijlen waren ook vergiftige pijlen, die vurige ontsteking bij verwonding deden ontstaan. En dat alles, overgebracht op geestelijk terrein, wil eenvoudig zeggen, dat het geloof van Gods volk al de vurige pijlen des satans vermag uit te blussen, en dat men door het geloof veilig en moedig ten strijde kan gaan, want dat is het, wat de wereld overwint, namelijk het geloof.

Maar zonder geloof in zijn oefeningen is er geen verweer in de strijd. Maar dat schild bedekte niet de rug van de krijgsman, zodat vluchten zeer gevaarlijk was voor de Romeinse soldaat, want dan schoot de vijand met zijn vergiftigde pijlen in de rug, en was het gevaar zeer groot, dat de edele delen van

BERICHT

De lezers worden er aan herinnerd, dat door vakanties „De Banier" volgende week niet zal verschijnen. Het volgende nummer verschijnt op 1 augustus a.s.

het lichaam daardoor verwond werden. Zo is het ook met geestelijke krijgslieden, die toch tot vluchten zo spoedig geneigd zijn. Indien geen vijand te zien is, mogen zij zich soms dapper voordoen, maar als het er op aan gaat komen, wordt het meestal wel anders. Dan zijn zij net als Petrus, die geen weerstand bieden kon, en ging vluchten voor een dienstmaagd, en hoe menigeen wordt reeds bevreesd door alleen maar aan de strijd te denken, zonder er nog ooit in betrokken te zijn geweest in waarheid.

De helm der zaligheid is de hoop op het eeuwige leven uit vrije genade in en om Christus' wil. Het hoofd moet beschermd worden door een goede, gegronde levende hoop, want daardoor wordt men beschermd tegen de verwarring en foltering van zwaarmoedige en sombere gedachten. De valse hoop, waarmede duizenden zich vleien, en die zij bouwen op lichtvaardige gronden van dromen en gezichten, gebedsverhoringen en uitreddingen uit tijdelijke noden en gevaren, zal eenmaal uitlopen op een eeuwige wanhoop, omdat die grond onder de voeten als drijfzand zal wegzinken, juist dan, wanneer een goede hoop meer waarde heeft dan al het geschapene.

Rotterdam Ds. Chr. V. Dam

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 juli 1963

De Banier | 8 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 juli 1963

De Banier | 8 Pagina's