De goudstad Johannesburg
Gods heilig Woord is de bron van alle licht en leven, en de fontein van zaligheid. In het Woord des Heeren lezen we de leidingen van Gods Geest met Zijn volk en de verlossing van zondaren. De Bijbel tekent ons de Godsregering en vertelt ons hoe de Heere het leven der volkeren leidt. Wonderschoon staat met gouden letters in de psalmen geschreven: „Hij stelt de woestijn tot een waterpoel en het dorre land tot watertochten. Het vruchtbaar land tot zoute grond om de boosheid dergenen, die daarin wonen". God heeft de vruchtbare vlakte van de Jordaan herschapen in een zoutzee om de goddeloosheid van haar inwoners. Sodom en Gomorra staan in de gewijde geschiedenis geboekstaafd als een bewijs, dat God niet met Zich spotten laat. Wie zou het ooit gedacht hebben, dat de hoogvlakte van Transvaal eens zou veranderen in een bloeiende landouwe? Zo ver het oog reikte was de plaats, waar nu de goudstad der wereld staat, een dorre vlakte. Niemand had enig vermoeden, dat de rijkste goudaderen der wereld verborgen waren onder deze eenzame hoogvlakte. Johannesburg is gegroeid als een wonderboom. Ze schittert als een diamant in de kroon van de bloeiende steden van de Republiek van Zuid-Afrika. Johannesburg heeft voor de inwoners van geheel Afrika een magnetische aantrekkingskracht. Het woord „goud" heeft altyd de eeuwen door de mens aangesproken en in begeerhjkheid doen ontvlammen.
Het goud was de oorzaak, dat de boerenoorlog ontbrandde en er oorlog kwam tussen het wereldbeheersende Engeland van koningin Victoria en de jonge Transvaalse Republiek. De onnoemelijke rykdommen van de Republiek van Zuid-Afrika zyn de voornaamste oorzaken, dat vandaag de machten der wereld met begerige blikken zien naar de bodemschatten van Transvaal. De machten uit de afgrond hebben een haatcampagne opgezet tegen de regering van Zuid-Afrika met het duivelse doel om het volk van de republiek te vernietigen en zich meester te maken van het goud en de diamanten en de onmetelijke rykdom van het land. Heus, de volkeren uit het oosten, de Gog en de Magog, zijn niet geïnteresseerd by de bevryding van de negers, daar ze zelf de grootste onderdrukkers der vrye volkeren zyn.
Men voert propaganda voor de zelfstandigheid van de zwarte volkeren van Afrika, maar het is verraad aan de mensheid. Het woord „apartheid" schryft men in de banieren, hetwelk als een rode lap voor een woeste stier werkt om de massa der mensen de haat in het hart te jagen tegen het volk van Zuid-Afrika.
Johannesburg is het economische hart van de Republiek Zuid-Afrika. Wat New York is voor de U.S.A., is Johannesburg voor Transvaal. Er wordt veel gefantaseerd over de goudstad Johannesburg. „Tranen over Johannesburg", dit is een geliefd thema van duizen- den die Zuid-Afrika in een zwart daglicht willen stellen. Zouden we ook niet kunnen spreken over: Tranen over Parijs, tranen over New York, tranen over Amsterdam? De grote wereldsteden zijn menigmaal de plaatsen waar de zonde hoogtij viert, de duivel gediend en naar het vlees geleefd wordt. De inwoners van Johannesburg 2ijn geen grotere zondaars dan de mensen van andere wereldsteden. De Heere heeft overal in de wereld Zijn volk, zelfs in de miljoenensteden, waar de duivel zijn troon heeft. Was Jozef niet aan het hof van de farao van Egypte en Daniël in Babel als raadsman van de koning der Chaldeën? Zo heeft de Heere ook Zijn volk in de goudstad Johannesburg. In Gods heilige voorzienigheid heb ik het voorrecht gehad om Zuid- Afrika te bezoeken. In januari van dit jaar, toen een Siberische koudegolf ons Nederland in haar ijzige greep had, bracht ik een bezoek aan Transvaal. Een prachtig vliegtuig van de Zuid-Afrikaanse luchtvloot, een boeing 707, bracht ons in enige uren van Londen naar Johannesburg. We arriveerden op de „airport" Jan Smuts en aanschouwden de goudstad, schitterend in het zonlicht van het continent Afrika. Johannesburg is een internationale stad, mensen uit de gehele wereld zijn er heengestroomd om daar hun geluk te beproeven. Ik wil u geen beschrijving geven van de schoonheid van de steden van Zuid-Afrika en het prachtige klimaat, maar u wat vertellen over de zending. Het volk van Zuid-Afrika, de blanke bevolking van de republiek, is zeer godsdienstig. Er zijn praktisch geen landen op aarde, waar de kerk zo'n grote invloed heeft op het volksleven als in Zuid-Afrika. Het volk van blank Zuid-Afrika doet dan ook zeer veel voor de zending onder de heidenen. Het is fabelachtig zoveel geld er geofferd wordt om de blinde heidenen met Gods Woord en dus met het Evangelie bekend te maken.
Johannesburg is het centrum van de geldhandel, maar het is eveneens een centrum van zendingsactiviteiten. Geweldig is de arbeid, die door de kerken van Zuid- Afrika verricht wordt om de heidenen het Evangelie te verkondigen. Johannesburg heeft een boven- en benedenstad; deze wereldstad is verdeeld in de stad waar de blanr ken wonen en een ander deel waar de naturellen, de zwarte bevolking leeft.
De witwatersrand, dat is Johannesburg en omgeving, heeft zeer veel fabrieken en bezit de grootste goudmijnen van de wereld. Henry Oppenheimer, een zoon van Israël, is de leider van het machtige goud- en diamantenconcern, dat een grote invloed heeft in het economisch leven van de Republiek. Dit concern trekt honderdduizenden negers aan uit centraal Afrika en de Rhodesia's. De naturellen komen als trekarbeiders voor een bepaalde tijd en vestigen zich in de omgeving van Johannesburg. Zo is er een groot zendingsveld gekomen aan de poorten van de goudstad.
Verstaat de kerk van Zuid-Afrika haar roeping? Ongetwijfeld, en ze slaat de hand aan de ploeg om deze gelegenheden aan te grijpen en het Woord Gods de heidenen te verkondigen. Ik heb de eer gehad om kennis te maken en vriendschap te sluiten met predikanten en professoren van de kerken van Zuid-Afrika. Zelfs mocht ik het genoegen smaken om in hun kerken het Woord des levens te verkondigen. Nooit zal ik de liefde vergeten, die ze mij gaven en de gastvrijheid, die ze mij hebben geschonken. Zo heb ik ook kennis genomen van hun zendingswerk, wat op mij een diepe indruk gemaakt heeft. De Amerikaanse kerken doen zeer veel voor de zending, en daar ik persoonlijk de ijver voor de verkondiging van het Evangelie van de Amerikanen ken, ben ik niet zo spoedig verrast omtrent zendingsijver.
Onder de vele predikanten, die ik in Johannesburg, Pretoria en omgeving mocht ontmoeten, was een invloedrijk zendingspredikant: Ds. Boshoff. Deze begaafde, , actieve predikant is een schoonzoon van Dr. H. Verwoerd, de bekende politicus van Zuid-Afrika. Ds. Boshoff vertelde mii over het zendingswerk onder de naturellen van Johannesburg. De wijze waarop de kerk in Zuid- Afrika de zending aanpakt en leidt, verdient onze bewondering en waardering.
De benedenstad van Johannesburg wordt intens en systematisch door de zendingsmannen bewerkt, zodat de hele bevolking bekend gemaakt wordt met het Evangelie. Ds. Boshoff is een leidinggevend persoon in een gedeelte van zwart Johannesburg; hij werkt samen met Bantoepredikanten, evangelisten en onderwijzers, om zo de naturellen de weg der zaligheid te verkondigen. Hij toonde mij een kaart van Johannesburg, waarop alles uitgestippeld was omtrent het zendingswerk onder de zwarte bevolking, ledere zendingspredikant heeft zijn stadsgedeelte, waar hij met zwarte evangelisten in broederlijke samenwerking arbeidt. Ds. Boshoff vertelde mij, dat ze de boodschap van het Evangelie in vele kaffertalen verkondigen. Het was zeer interessant voor mij te vernemen, dat er predikaties werden gehouden in de taal der Zoeloes, Basoetoes en in andere negertalen.
Ds. Boshoff liet mij zien, dat ze bandrecorders gebruikten met predikaties in de Zoeloe- en Basoetoetalen om op deze manier zoveel mogelijk de tijdelijke bewoners van Johannesburg te bereiken met de prediking van het Evangelie. Zelfs liet hij mij banden zien, waarop de taal van de inwoners van Noorden Zuid-Rhodesia was opgenomen. „Zaait aan alle wateren": Dit woord der Heilige Schrift moet door Gods volk in beoefening worden gebracht. Het volk van Zuid- Afrika doet zeer veel voor zijn gekleurde bevolking. Nergens in heel Afrika hebben de negers het zo goed als in de Republiek van het Zuiderland. Het Nederlandse volk mag met recht trots zijn, dat de zonen van oud-HoUandse stam zoveel gepresteerd hebben in het zuiden van Afrika. De geest van de koene Hollandse zeevaarders uit de bloeitijd van de Zeven Provinciën leeft nog in hun nakomelingen, die een nieuw vaderland gekregen hebben in Afrika. Mijn vriend, Ds. Boshoff, heeft mij, toen ik in Johannesburg was, rond gereden door de goudstad. Wat wordt er nu in Zuid-Afrika gedaan voor de naturellen? Dit is de vraag, welke ieder ogenblik aan de orde komt in de dagbladen. Ga naar Transvaal en onderzoek het zelf. Gewis, dan worden velen bekeerd van hun antipathie tegen het Zuid-Afrikaanse volk. Ik had het genoegen om persoonlijk kennis te nemen van de toestanden in de republiek. Wat is mijn oordeel en gedachte over de berichten in de couranten? Dat er machtig veel sensatie in de wereldpers gepubliceerd wordt. De duivel is de aartsleugenaar; hij heeft onze voorouders voorgelogen in het paradijs. De beruchte nazi Goëbels was een expert in het verzinnen van leugens en het publiceren van valse berichten. De familie van Goëbels en zijn vrienden is nog niet uitgestorven. Zoals Goëbels de Joden beschuldigde van allerlei misdaden, waar ze part noch deel aan hadden, zo gieten de vijanden van het Zuid- Afrikaanse volk hun leugencampagne uit over Dr. Verwoerd en zijn regering. De Joden waren de zondebok voor de nazi's in Duitsland, en zo is er nu een hetze tegen regering en volk van Zuid-Afrika. Het is een schande wanneer er zich calvinistisch noemende Nederlanders meezingen in het koor van communistische agitatoren en de heidense volkeren van donker Afrika.
Waarom protesteren de leiders der volkeren in hun vergaderingen in New York niet tegen de knechting en vrijheidsberoving der volkeren onder de communistische overheersing? Waar blijft het witboek over de misdaden, welke door de woeste negerstammen in de Kongo bedreven zijn aan honderden Belgische vrouwen en meisjes? Zijn de Vlamingen aan ons niet verwant in taal, zeden en gewoonten? Vlammende protesten moeten gezonden worden aan het adres van de Verenigde Naties, opdat recht en gerechtigheid zal heersen. De regering van Zuid-Afrika doet machtig veel om haar zwarte bevolking op te voeden, opdat ze een waardige plaats zal innemen onder de inwoners van het land.
Ds. Boshoff heeft mij veel verteld van zijn arbeid onder de naturellen in Johannesburg. Zo bracht hij mij ook naar een groot ziekenhuis in Johannesburg, waar medische hulp gegeven wordt aan de zwarte bevolking. Het was een mooi ziekenhuis, zelfs zeer groot, er waren meer dan tweeduizend bedden. En alles was daar voor de zwarte landgenoot, de Bantoes. Er zijn ongetwijfeld veel ziekenhuizen in Europa, welke niet in de schaduw kunnen staan van dit gebouw. Alles was keurig ingericht; de aanleg van de tuin was prachtig, de verzorging van de patiënten liet niets te wensen over. Ik was dankbaar dit ziekenhuis bezocht te hebben. Apartheid is het woord , dat de volksopinie in vuur en vlam zet. Psychologisch is dit goed te begrijpen; de gruweldaden van de Duitse nazi's zitten de volkeren van Europa nog vers in het geheugen. En wanneer er over apartheid gesproken wordt, denken velen terug aan het schrikbewind van nazi- Duitsland. De moordpartijen van de nazi's op de arme Joden en goede vaderlanders waren ontzettend. Nu is het voor de volksmenners een kleine kunst om - het naziïsme van Duitsland over te schakelen op de regering van Zuid-Afrika. Er is zoveel onkunde onder de volksmassa, daarom is een eerlijke voorlichting zo zeer noodzakelijk. Apartheid is goddeloos, dat is de leuze. Er is apartheid in de kerk van Zuid-Afrika, dat wordt openlijk gepubliceerd. Onchristelijke praktijken, zo wordt er vastgesteld. Velen weten niet wat apartheid in Zuid-Afrika inhoudt, en toch matigt men zich een oordeel aan. Ik wil u eens iets vertellen over de apartheid in de kerk van Zuid- Afrika. Terwijl ik in Pretoria was, ontving ik een uitnodiging om een zendingsvergadering in Johannesburg te bezoeken. Predikanten uit de hele unie kwamen samen om de belangen van de zending in eigen land te bespreken. Ik was blij de unieke gelegenheid te hebben om contact te maken met de zendingsarbeiders van Zuid-Afrika. Ds. Boshoff introduceerde mij bij vele dienaren des Woords, zowel blanken als gekleurden. Daar waren Bantoepredikanten ter vergadering aanwezig, alsook de zonen van de stoere boeren, allen tezamen om de verkondiging van Gods eeuwig onveranderlijk Woord te behartigen. Ik was ooggetuige, dat men elkander hartelijk de hand schudde en samen gemoedelijk sprak.
De zendingsvergadering werd geopend door gebed en schriftlezing. Wie had de eer om deze vergadering te openen? Natuurlijk een „witman", een blanke; er heerst immers apartheid in de kerk van Zuid-Afrika? De zwarte mag toch niets doen, nergens, ook niet op een kerkelijke vergadering. Zo wordt het Nederlandse volk door de pers, zelfs door sommige kerkelijke berichtgevers, verteld. Gaarne geef ik u de nuchtere feiten, zoals ik het persoonlijk heb meegemaakt en met eigen oog heb aanschouwd.
Een predikant met een zwarte gelaatskleur opende deze zendingssamenkomst met gebed. Zijn toehoorders waren praktisch allen predikanten, gekomen van oost en west, uit de gehele Unie van Zuid- Afrika. Nadat hij een tekst gekozen had, leidde hij de bidstond voor de verkondiging van Gods Woord onder de Bantoevolkeren, die in de duisternis leven van het heidendom. Daarna hield Ds. Boshoff een prachtig en leerzaam referaat over de zendingsproblemen onder de naturellen.
Aan de discussie, welke op het referaat volgde, anmen zowel de „witman" deel als de zwarte Bantoe; het was een aangename en goede bespreking over de zending. Wanneer je iedere dag berichten in de couranten leest over de afschuwelijke apartheidspolitiek van Zuid-Afrika en je ziet met eigen ogen de werkelijkheid, dat het anders is, dat het hetze is, een leugencompagne, dan schrik je van de goddeloze praktijken. Het is meer dan tijd, dat de hetze tegen de Republiek van Zuid-Afrika een halt wordt toegeroepen en de verspreiders van de leugenberichten openlijk aan de kaak worden gesteld. Nadat deze zendingsvergadering was gesloten, hadden de blanke predikers van het Evangelie en de zwarte Bantoeleraren van Gods Woord gezamenlijk een koffiemaaltijd. Er werden gebak en andere verversingen gepresenteerd en genoeglijk met elkaar gesproken. Vrouwen van predikanten en gedienstige Martha's waren ijverig in de weer om ons samenzijn, de „lunch" een gezellige sfeer te geven. Zelfs de dochter van Dr. Verwoerd, de grote man van de republiek, was aanwezig en presenteerde thee en gebak aan de dienaren van het Evangelie. De dochters van de leiders der volkeren zijn dikwijls aanwezig wanneer de groten der aarde, de mannen van naam en de miljonairs samenkomen. Dan ziet men ze in galakostuum en balgewaad dansen tot opluistering van een feest. Daar zweven de dochters van Herodias in de gedurfde japonnen over de dansvloer van de speelholen van de duivel. Onder het gebruik van bedwelmende drank wordt gespot met de goede moraal, God gelasterd, het volk des Heeren bespot en het hoofd van Johannes de Doper weggegeven. Waar zijn de dochters van de rijken der aarde, die de discipelen van Christus een liefdedienst bewijzen? Zijn er adellijke dames, prinsessen
van den bloede, die gelijk de doch-' ter van Dr. Verwoerd als een dienende Martha de predikers van Christus' Evangelie verkwikken? Ik i zie haar nog, mevrouw Boshoff, de ^ innemende jonge vrouw, de pre- ; dikanten, zowel blank als zwart, groeten en eer bewijzen. Persoonlijk heb ik grote waardering en bewondering voor de waardige wijze, waarop deze dochter van de leider van de Republiek van Zuid-Afrika de dienaars van Christus tegemoet trad. Deze dochter van Dr. Verwoerd staat in mijn gedachten veel hoger aangeschreven dan de wereldse dames, die met goud omhangen haar vrouwelijke eer wegwerpen en op toneel en bal de menigte trachten te boeien met allerlei kunstgrepen en verleidingen.
Hulde aan de dochters en de vrouwen, die een voorbeeld zijn voor het volk en naast hun mannen strijden voor de kerk des Heeren.
Middelburg
Ds. Zijderveld
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 oktober 1963
De Banier | 8 Pagina's