Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En gans Israël zal hem beklagen en hem begraven; want deze alleen van Jerobeam zal in het graf komen, om.dat in hem, wat goeds voor de Heere, de God Israels, in het huis van Jerobeam gevonden is. 1 Kon. 14 : 13.

Jerobeam, de zoon van Nebat, was een arbeidzaam, dapper en voortvarend man en daarom werd hij door Salomo verhoogd tot opzichter over alle arbeiders uit Efraim. Daarbij kwam nog dat de profeet Ahia de Siloniet hem op de weg vond en hem bekendmaakte, dat hij koning moest worden over tien stammen Israels, die zich na Salomo's dood zouden afscheiden van Ju da en Benjamin en het Davidisch koningshuis. Toen Salomo hem deswege wilde doden, vluchtte hij naar Egypte, en wachtte daar de dood van Salomo af. Door Rehabeams dwaasheid kwam de scheuring des rijks dadelijk na Salomo's sterven, en Jerobeam werd koning over Eïraïm. En toen bleek al spoedig, wat voor man Jerobeam was, doordat hij de kalverdienst oprichtte, zeggende: Zie daar uw goden o Israël! Dat was een heel zware zonde, het was eigenwUlige godsdienst, een nabootsing van de ware godsdienst. Hij maakte ook tegen de wet van Mozes en de wU Gods priesters uit aUe stgunmen, behalve uit Levi, die de Heere verkoren had. Jerobeam was bang, dat zijn volk tot het huis van David zou wederkeren, en dat het offeranden zou wUlen doen in het huis des Heeren te Jeruzalem, en daarom richtte hij de kalverdienst op. Een Elf godsbeeld zette hij te Beth-El en het andere stelde hij te Dan.. Hij maakte ook een feest, hij slachtte offers als nabootsing van de inwijding des tempels te Jeruzalem. En al was hij eerst voorzichtig om zich bloot te geven, zijn vijandschap kwam openbaar, toen een man Gods uit Juda hem bestrafte in de Naam des Heeren.

De profeet sprak het oordeel onomwonden uit, dat een koning uit het huis van David de beenderen der priesters, die aan de kalveren offerden, op dat zelfde altaar verbranden zou, hetgeen de Heere letterUjk vervuld heeft.

Jerobeam werd woedend en riep: Grijpt hem. Maar zijn hand, die hij uitgestrekt had, verdorde terstond en het altaar scheurde. Op het gebed van de man Gods werd de hand weer gezond, en de koning wilde wel een beloning geven, maar de profeet weigerde iets aan te nemen. «

Ondanks deze zo krachtige roepstem ging Jerobeam door met zijn kalverdienst, waarmee hij Israël zondigen deed. Even later werd de veelbelovende oudste zoon van Jerobeam zeer ernstig ziek. Deze zoon, met name Abia, werd zo ziek, dat Jerobeam bang was, dat hij sterven zou, en daarom zond hij zijn hiüsvrouw tot Ahia te Silo, een afstand van drie mijl zuidwaarts. Zijn vrouw maakte hij tot een slachtoffer van heilloze raad, zij moest zich nameUjk vermommen, en moest dus als een verpersoonlijkte leugen naar de profeet van de God der waarheid. Hij was er goed van overtuigd, als hij zelf ging, dat hij een ernstige bestraffing zou krijgen. De angst deed hem dus zij vrouw zenden, maar niet om raad of hulp om zijn zonden af te breken, maar om Ahia om te kopen met zijn broden en koeken en een kruik honing.

De profeet Ahia was blind, maar door God op de hoogte gesteld, hoorde hij het geruis van haar voeten, toen zij de deur inkwam. Zonder omhaal sprak de profeet: Kom in, gij huisvrouw Jerobeams, waarom stelt gij u dus vreemd aan? Want ik ben tot u gezonden met een harde boodschap. Dan ging Ahia het oordeel Gods aanzeggen, omdat Jerobeam zo ved kwaad gedaan had met de kalverdienst. Al wat manneUjk was van Jerobeams huis zou God uitroeien, zonder begraven te worden, behalve Abia, de zieke zoon, die wd zou sterven, maar daar was wat goeds in voor de Heere en voordat hij wdlicht ook verldd zou worden door zijn godddoze ouders, zou de Heere hem wegnemen, als een oorded voor zijn ouders en gans Efraim, maar als een voorded voor de jonge prins, die de Heere zou opnemen in Zijn eeuwige heerlijkheid. De Heere wilde niet dat Abia zou betrokken worden in een godddoze panthdstische natuurver eering.

Ga naar huis, zo sprak de oudeblinde profeet, en als gij in de stad (Thirza) komt zal uw zoon sterven. Het was hard voor demoeder, envoordegodddoze vader een klare bhjk van Gods toorn. Alle hoop werd afgesneden. Het gansehuisvanJerobeamwasvan God vervloekt en veracht, en verworpen, behalve de stervende. Voor hem was het een heilvoUe verlossing, uit een godddoze omgeving werd hij opgenomen in de hemd om eeuwig God groot te maken. En gans Israël zou hem beklagen, welUcht omdat zij er iets van beseffen zouden, wat eenzware slag dat voor het rijk Efraim zou wezen. Al volgde het volk Jerobeam, toch waren er nogvden, die van andere en betere tij den wisten, bijv. de eerste jaren van Salomo's regering. Het volk zou zeer terecht de dood van de begenadigde prins bewenen, en het zou hem dan ook een eervolle begrafenis geven. Hij mocht geenezdsbegrafenis hebben. Een begrafenis te hebben was onder Israël een zegen, verbranding werd als een oorded geacht. Gods voUc krijgt eenbegrafenis, dieinwaarhdd eervol is, veel meer dan die van de groten der aarde. De zoon van Jerobeam zal in het graf komen, als de enige uit hethuisvan Jerobeam, zosprak de profeet tot deverslagen en verbaasde moeder. Abia werd van het afgrijselijk? , adgemene oordeel uitgesloten. Hij mocht zelfs een geheiligd graf hebben, omdat wat goeds voor de Heere in het huis van Jerobeam gevonden werd.

God nam hem weg vóór de dag des kwaads, voordathet oorded Gods zou losbreken over gehed dekoninkhjke familie.

W.

vD.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 januari 1965

De Banier | 8 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 januari 1965

De Banier | 8 Pagina's