Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

En de overheden en de machten uitgetogen hebbende, heeft Hij die in-het openbaar tentoongesteld en heeft door hetzelve over hen getriomfeerd. Col. 2 ; 15

De opstanding van Christus, die we door 's Heeren goedheid wederom gedenken mogen, heeft velerlei gevolgen. Ook politieke. Het is een gunst, dat de onverbiddelijke dood ons nog niet heeft weggeraapt uit het land der levenden. Waar we het meest over bezorgd moesten zijn, verkrijgt het minste onze aandacht, en wat ons nauwelijks hoefde te verontrusten, laat ons dag en nacht niet los. Hoezeer heeft satan harten en zinnen verblind. Vele malen hebben we deze gedenkwaardige gedenkdag al mogen beleven en misschien zijn we nog volkomen dezelfde van altijd. Vde keren al Pasen gevierd en toch nog nooit eenmaal echt, zoals het behoort. Zouden we niet de troon der genade aanlopen om te begeren waarlijk Pasen te mogen hebben? Christus' verrijzenis heeft politieke consequenties.

Immers de overheid had met Zijn terechtstelling te maken. De overheid zocht het niet, maar moest toch beslissen in de zaak. Hadden de oversten dezer wereld maar de Goddelijke wijsheid bezeten, ze zouden de Heere der heerlijkheid niet gekruisigd hebben, verzucht de apostel. Hun onkunde maakte hen niet onschuldig, dat zeer zeker niet. Maar toch blijft de droeve vaststelling, dat ze de wijsheid niet gekend hebben.

Christus' optreden is een grootse ontwapening. Want Hij heeft de overheden en machten uitgetogen. Volledig uitgetogen. Er zijn wat een overheden en machten. Met name satan en zijnsatdUeten, o.a. geestdijke boosheden in de lucht enzovoort. Juist door Zijn lijdelijkheid en door Zijn vrijwillige dood heeft Christus de grootste ontwapening van aUe eeuwen teweeg gebracht Hel waar is uw overwinning, dood waar uw prikkd? De wapenen van het rijk der duisternis zijn zonde en dood, waarvan, naar het woord van de apostel, de wet de kracht uitmaakt. De machthebbers dezer aarde en eeuw

zijn maar al te vaak trouwe dienaars van satan, alhoewd de overheid Gods dienaresse is. Wat sidderen we vedvuldig voor de groten, die het voor het zeggen hebben. Hoe troostvol, wanneer door genade onze ogen geopend werden om te zien, dat al die geweldhebbers ontwapend staan. Ze kunnen niet schaden. Hoe nuttig en noodzakelijk de rechte kijk op overheden en machten. Slechts bij het kruis vandaan hebben we een zuivere blik. Het zou zo'n grote troost zijn als we zagen, dat met alle woeden en wroeten de hd niettemin moet medewerken om de bdangen van Christus' rijk te bevorderen. Hoe bijzonder zou het zijn, wanneer de overheid zichzdf eens in dit licht mocht zien. Zij en wij zouden voor hed ved dwaasheden behoed worden. Ontwapende soldaten dienstbaar aan de belangen van het triomferende Godsrijk. Wanneer we in Christus zijn, hebben de machten geen vat. Laat ze komen, ze hebben niets aan aUen, die het leven vonden buiten zichzelf in Hem. Voor degenen die in Christus Jezus zijn, is er geen verdööneniè.

Christus heeft er zelfs een tentoonstdling van gemaakt. Een werdd-tentoonstdling van eerste orde, waar aUe exposities bij in het nid verzinken. Christus heeft de overste dezer wereld met al zijn trawanten aan de schandpaal genageld. Wdiswaar hebben zij in eerste instantie de Heere aller heerlijkheid aan het kruis genageld, maar straks staan ze zelf aan de schandpaal voor Hem, Die zij aan het vloekhout hadden opgehangen. Dikwijls geeft de geschiedenis van Gods Koninkrijk ons dit te aanschouwen. Haman kwam aan de galg, die voor Mordechaï was opgericht De Egypteiïaren verdronken, toen ze de kinderen Israels in de dood wilden jagen. Wat zijn de machthebbers er slecht afgekomen. Daar staan ze: elk kan hen straffdoos tergen. Daniels vijanden komen straks zdf in de kuU der leeuwen terecht. Ze geuren wat met hun macht en rijkdom. Landen noemen ze naar hun naam. Müd met aards geluk bededd, hoog in eer, in macht en staat verheven. We vergapen ons aan hun glorie, want ze vergaan als vee. In de dag, de grote dag des Heeren, zal de oprechte over hen triomferen. Waar zijn ze gebleven, al die wijzen, schriftgdeerden, machthebbers en geweldigen? Weggevaagd met hun rijken door de kracht van het zegevierende kruis. In hd openbaar afgrijsdijk te schande geworden. Op de Paasmorgen is er genoeg van gebleken. Wachters werden lijkbleke doden van schrik en zijn gevlucht als bange wezels. Het stadhouderlijk zegel werd zonder enig bezwaar verbroken. Het bezat geen afschrikwekkende autoriteit. Groten der aarde werden twijfelmoedig. Sterken hadden geen handen meer. Vrees geen aardse macht. Wddra staan ze volkomen aan de schantipaal. Maar wanneer we ons niet ondubbelzinnig en volmaakt distanciëren van deze machten der duisternis, zullen we hun afgrijsdijk lot delen.

Door het kruis heeft Christus getriomfeerd over al Zijn vijanden, die reeds zegevierend riepen: ha, ha! Het kruis van svhande en zwakhdd blijkt hd machtigste wapen. De vijanden hebben al hun krachten versleten aan de dood van Christus, zodat ze de Zijnen nid kunnen schaden. Hoe zEdig, wanneer we Zijn eigendom mogen zijn. Wettig Zijn eigendom. De machten roeren wel hun staart, maar hun kop is verbrijzdd. De Leeuw uit Juda's stam herft gezegevierd. Het driekoppig monster van de dood is volkomen verslagen.

In het licht van het Paaswonder van de verrijzenis zien we zoveel dwaze parmantigheid van satan en zijn handlangers. Ze kunnen niet beschuldigen en beschadigen. Ze dienen met al hun aanvallen de komst van Christus' rijk en de Ingang daarin voor al Zijn dienaren.

Zijn in jigen hart de machtigen van macht en wapenen ontbloot? Zijn we met hed ons hebben en houden voor God, de engelen en voor al wat des Heeren is gehed en al te schande geworden? Doden worden levend gemaakt, en het handschrift dat tegen was, is genagdd aan het kruis.

Winnen kunt ge niet, het onderspit delven wilt ge niet, tenzij ge moet tenzij er geen andere uitweg meer voorhanden is, tenzij ge uitdndelijk nog gaarne bukt en buigt ook. Want de gebogene in het stof is tot heden immer opgericht En wie zijn zid bij het leven nu nid meer heeft kunnen houden, bukt voor" Hem neer.

De apostd had het in eigen leven op weg naar Damascus ervaren. Hij werd ontwapend en te schande gemaakt Maar Zijn gevangenen hebben het goed bij Hem. Kust de Zoon eer u Zijn toorn verddgt.

Gouda Ds. H. G. Abma

s. H. G. Abma

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 april 1965

De Banier | 8 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 april 1965

De Banier | 8 Pagina's