Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Heere is waarlijk opgestaan en is van Simon gezien Luc. 24 : 35

]yret eigen ogen iets gezien hebben, dat is vaak het einde van alle twijfel en onzekerheid. Zo is het ook met de opstanding van de Heere Jezus. Petrus heeft de opgestane Heere zelf gezien, en velen met hem moesten zeggen: aarlijk het is de Heere. Lucas heeft het vervolgens opgetekend uit de mond van hen die zelf aanschouwers en dienaars des Woords geweest zijn. En de discipel Johannes heeft de opstanding beschreven, naar hetgeen hij zelf van het Woord des levens aanschouwd en getast heeft. Voorts is er een grote wolk van getuigen, 1 Kor 15 : 6, die de opgestane Heere met eigen ogen gezien hebben. Wie durft dan de opstanding te ontkennen? De Heere Jezus is waarUjk opgestaan. God de Heilige Geest heeft het zo overtuigend in de Schrift laten beschrijven.

Ja zegt iemand, met eigen ogen gezien, dat is wel een grote bewijskracht. Wat we zelf zien maakt een onuitwisbare indruk op ons, vaak veel meer dan wanneer we iets door onze andere zintuigen waarnemen Denk maar aan het onderwijs. Als men een les kan verduidelijken met een voorbeeld, iets kan laten zien of er een tekening bij maken, wordt het alles vaak veel duidelijker, dan hecht het zich ook veel beter in het geheugen vast. Dat wat men ziet vaak veel meer een onuitwisbare indruk nalaat dan wat men door de andere zintuigen waarneemt, wisten ook de vaderen door in de christelijke zede afwijzend te staan tegenover alle vermaak en ijdelheid die de lust der ogen prikkelt.

Met eigen ogen iets gezien hebben. Ja, had ik dat ook maar gedaan met de opstanding des Heeren. Maar wat heb ik er aan dat Petrus en de anderen het gezien hebben? Daarmee heb ik het nog niet gezien. Nu kan ik het maar zo moeilijk geloven. Nu wil ik het zo maar niet aanvaarden, zegt een ander Is dat eigenlijk niet een dwaasheid? Hebben dan al die mensen het verkeerd gezien? Ach, al zou de opgestane Christus voor u staan, zoudt ge Hem dan wel erkennen? We leen van de twee Emmaüsgangers dat Jezus bij hen was, maar hun ogen werden gehouden dat zij Hem niet kenden Dat is uw gebrek. De opstanding is zo zeker en waarachtig

Maar uw ogen, uw verstand is verdonkerd. Ge meent van niet. De opstanding des Heeren moet vaUen voor het verstand. Uw verstand moet echter vallen voor de opgestane Heere. O, vraagt toch om het licht van Gods Heilige Geest, dat ge vallen, dat ge bukken moogt voor de opgestane Christus als weleer een Thomas met de belijdenis: Mijn Heere en mijn God. De Heere is waarlijk opgestaan. Nu zegt iemand, dat ontken ik ook niet. Dat geloof ik wel. Ja juist, ge gelooft het wel Ge ontkent het niet, maar erkent ge het wel? Het is immers een bewijs dat Christus Overwinnaar is, dat God niet één van Zijn woorden ter aarde laat vallen. Christus Overwinnaar.

Dat is: de zege is Hem en al Zijn vrienden beschoren. Maar over al Zijn vijanden zal Hij het doodvonnis uitspreken. O, als ge waarlijk beseft wat dat is, als ge waarlijk de opstanding erkent, dan zoudt ge die wetenschap niet zo naast u neerleggen. Dan is het: O Heere maak mij één van Uw vrienden, dat ook van mij mag gelden wat Gij eenmaal van de Uwen zeidet: Ik leef en gij zult leven.

Als die opstanding werkelijk erkend wordt, dan is er werkzaamheid mede. Is het me nu tot een voordeel of een oordeel? De macht der duisternis is in beginsel door de opstanding overwonnen en gebroken. Ben ik nu nog in de duisternis, of zal ook ik een eeuwige overwinning wegdragen?

De Heere is waarlijk opgestaan Ja, wat had de Heere het wel van te voren aangekondigd en wat werd het toch ook betwijfeld. Toch wordt Gods Woord volbracht. Dat is altijd zo. Ook met dat Woord, dat gij zo betwijfelt, dat de Heere Jezus wederom zal komen, dat ook gij zult opstaan en voor Hem verschijnen in het grote gericht. Schuif die gedachte toch niet van u af. Zeg niet: zou dat ooit werkelijk zo worden? De Heere is waarhjk opgestaan. Het bleek toch waar wat Hij te voren gezegd had Dit tot grote vreugde voor Zijn vrienden, tot grote ontsteltenis van Zijn vijanden echter. Hoe groot zal uw ontsteltenis wezen als gij in de jongste dag Christus als uw Rechter tegenover u zult zien staan Dan, ja dan gaat het ongeloof over in geloof. Maar het is dan te laat. Dan is het een geloof als der duivelen, vol siddering en wroeging.

Maar waarom zou dit woord, waarin een heerlijke blijdschap doorklinkt van des Heeren jongeren, ook u niet tot vreugde zijn?

De Heere is waarlijk opgestaan. Bidt of Hij, Die zonde, dobd, graf en duivel overwon met Zijn opstandingskracht, ook de tegenstand in uw hart wil breken en u een nieuw leven wil schenken. Hij kan dat en wil dat.

De Heere is waarlijk opgestaan. Och, 'k heb het al gehoord. Wat baat mij dat als ik die opstanding niet mag kennen in zijn heerlijke betekenis voor mij persoonlijk in een waar zaligmakend geloof? Zou ik Hem ooit nog wel eens mogen zien als opgestaan ook voor mij ? Als de Heere, Die ook mij doet opstaan in een ander leven? Vroeger had ik er nog hoop op, maar 'k heb waarlijk al te lang mij in de zonde begeven, mijn hart is te verhard.

De Heere is waarlijk opgestaan en is van Simon gezien Juist Petrus het eerst Hij, die het er zo slecht had afgebracht. Die bitterlijk weende en dacht dat het nooit meer goed kon komen. Zou het dan niet kunnen ook voor u?

De Heere is waarlijk opgestaan. Hoe mag het volk des Heeren weten dat dan hun geloof geenszins ijdel is. Dit is een teken van him zalige opstanding. De dood, de laatste vijand, is door de Heere overwonnen. Wat zou dan ooit een mens of enige tegenstand hun doen? Wat machten er ook woeden in de wereld, Christus is Overwinnaar.

De Heere is waarlijk opgestaan Hoe mogen degenen, die eertijds gebonden zaten in schaduwen van de dood en nu uit 's weerpartijders handen verlost, bevrijd van slaafse banden, bij persoonlijke bevinding die opstandingskracht van de Heere Jezus kennen. En daarom roepen ze een ieder toe: O, Hij heeft ons mede opgewekt, ons steenharde hart is verbroken, 't Wonder lijkt nog groter dan de afgewentelde steen van het graf. Als wij dan met Hem opgewekt zijn en behouden, dan kan het voor iedereen. Ouden en jongen, zoekt het bij die opgestane Christus, opdat het ook voor u Pasen mag worden Pasen d i. letterUjk het feest van het sparend voorbijgaan des Heeren. Ja, in Christus zal Hij sparend voorbijgaan en aan de rechtvaardig verdiende dood niet overgeven aUen, die die HeUand nodig hebben gekregen.

Nooddruftigen zal Hij verschonen Aan armen uit gena, Zijn hulp ter verlossing tonen. Hij slaat hun zielen ga.

Sprang Capelle Ds R. T. Huizinga

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 maart 1967

De Banier | 8 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 maart 1967

De Banier | 8 Pagina's