Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

meditatie

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

doch ik bleef verbaasd zitten tot aan het avondoffer. Ezra 9 : 4b

2.

Wat doet Ezra? Kijk, daar gaat hij. Zijn kleed heeft hij gescheurd, als een teken van rouw en droefheid. As is er op zijn hoofd, en het haar van zijn hoofd en het haar van zijn baard heeft hij uitgetrokken. Dan staat hij op, hij verlaat zijn huis. Hij gaat door de straten der stad. Het volk blijft verbaasd staan. Men wijst hem na, men fluistert: , , Wat zou er toch met die Ezra aan de hand zijn? ' En straks vertelt de één het aan de emder: , , Ezra heeft leed, Ezra is bedroefd". Neen, men drijft de spot niet met hem, men gaat met hem mee naar Grods huis. Ja, men weent samen met Ezra. Ook hun klederen worden gescheurd. O, wateen geluk toch. Mocht het eens in onze dagen gebeuren. Om zo leed te dragen over schuld van land en volk.

Want gewis, de schuld is hemelhoog. In het openbaar wordt zo schrikkelijk gezondigd, zodat we Sodom gelijk zijn geworden. De dag des Heeren wordt ontheiligd. Men spot met de Naam des Heeren. Ach, laten we zwijgen, laat ons wenen. Ik weet, dat is een taal, die heden niet meer verstaan wordt. Zeker, zo was het vroeger, maar we leven nu in de moderne twintigste eeuw. We moeten niet vrijwillig armoede gaan lijden. Die bekrompen banden moeten gebroken worden. En als er dan nogeenEzra opstaat, die weent, nu ja, laat wenen. Dat geslacht is toch bezig om uit te sterven.

Gelukkig staat God voor Zijn zaak in. Hij heeft er zorg voor gedragen, dat Ezra onder Zijn volknog weende. En Hij zal er ook in onze dagen nog voor zorgen, dat die Ezra's er blijven. Het zijn de kurken, waar land en volk op

Neen, stil, daar is er maar Elén, Die er voor Zijn kerk overblijft. Op Hem drijft gans Sion. Hij droeg het leed en droeg het kruis en de smart. Ezra was verbaasd, maar meer dan Ezra was Hij verbaasd. Hoort hoe Hij tot Zijn kerk zegt: „Mijn ziel is geheel bedroefd tot in de dood toe". Hoe ontsteld is Hij, als de angst der hel Hem aangrijpt. Hij kruipt in het stof, en als een worm is Hij vertreden. Zijn klederen zijn gescheurd, ja meer, Zijn hart is gescheurd. En voor Zijn kerk treedt Hij heen naar de heuvel

En als in gedachten zie ik Ezra gaan, gevolgd door zijn volk. Kijk, daar staat hij voor het heiligdom. Naar binnen durft hij niet gaan. Hij is onrein, schuldig staat hij voor zijn volk. En daar aan de ingang van het heiligdom blijft hij zitten, tot aan het avondoffer. Zwijgend zit hij daar, hij wacht in al zijn zielsverdriet. Hij wacht verbaasd. Totdat het avondoffer gebracht is.

En gij mijn vriend? Is dat uw plaats wel eens geweest? Wachten, als een buitenstaander. Wachten als een schuldige. Wachten met de koorden aan de hals. Wachten op het avondoffer.

Gelukkige wachters, zij zullen niet beschaamd worden. Ezra heeft het moeUijk. De hoofden des volks hebben hem een zware boodschap gebracht. Gods verbond is ontheiligd. Vreemde vrouwen zijn bimiengedrongen in de erve des Heeren. En die boodschap grijpt Ezra dusdanig aan, dat hij stomgeslagen op de aarde blijft zitten. Straks scheurt hij zijn klederen en strooit as op zijn hoofd. Hethaar van zijn hoofd en baard trekt hij uit. Zo bedroefd is hij. En zoziet ge hem dan naar Gods huis heengaan. Omringd door zijn voUc. Ook zij zijn met Ezra bedroefd. Vlak bij het heiligdom blij ft hij staan. Als een dorpel wachter zet hij zich neder. Hij wacht en verwacht.

Waarop wacht Ezra dan? Wel, de tekst zegt: tot aan het avondoffer. Verschillende offers werden er gebracht, onder andere het morgenoffer en het avondoffer. En wat moge dan het avondoffer zijn? Wel, de priester moest eerst een lam ten brandoffer opofferen. Een lam zonder enig gebrek. Maar voordat hij dit dier offerde, moest hij de hand op zijn kop leggen, als teken dat nu de zonde en schuld op dit onschuldige dier werd neergelegd. En straks werd het met die ichuld verteerd op het brandoffer­

Welk een kostelijke prediking. Een prediking van die beminde Heere Jezus Christus. Hij is die Priester, ja Hogepriester naar ordening van Melchizédek. Maar tegelijkertijd is Hij dat Offerlam. Een volkomen Lam, vrijwillig heeft Hij Zich aangeboden om de schuld te dragen. En als een Lam is Hij ter slachting geleid. O, hoe gans beminlijk is die dierbare Borg als dat Lam. Geheel is Hij verteerd onder de straffende gerechtigheid Gods. Als een worm heeft Hij gekropen in het stof van Gethsémané. Ezra was verbaasd, maar meer dan Ezra was Hij verbaasd. Hoort hoe Hij schreit: „Mijn God, hoe zwaar, hoe bitter valt dit lijden voor Mijn gemoed". Het avondoffer! Ziet daar op Golgotha, tussen moordenaren in. Geklonkenaan handen en voeten, hangende tussen hemel en aarde, daar wordt het Avondoffer gebracht.

Zwijndrecht

Ds. E. Venema

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 februari 1969

De Banier | 8 Pagina's

meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 februari 1969

De Banier | 8 Pagina's