Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

meditatie

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Henoch dan wandelde met God; en hij was niet meer, want God nam hem weg. Genesis 5 : 24

Henochs leven is een profijtelijk leven geweest. Dicht bij de Heere, de enige Zaligmaker tot zijn deel, en ver van de zonde en de ongerechtigheid van die dagen.

En nu verklaart het Woord Gods ons zo kostelijk die zaken die nodig zijn om te weten ter zaligheid. Want hoe is het toch wel met die Henoch afgelopen? Wel dat kunt u lezen in Hebr. 11: „Door het geloof is Henoch weggenomen geweest, opdat hij de dood niet zien zou, en hij werd niet gevonden, daarom dat God hem weggenomen had".

Hij werd niet gevonden Zijn leeftijd is in vergelijking met de andere mensen in die tijd maar laag geweest. Drie honderd en vijf en zestig jaren- Toen nam de Heere der heirscharen hem weg van deze wereld. Hij werd niet gevonden.

Algemeen zijn de ouden van oordeel dat de vijanden hem zochten, hem wilden doden. Ze konden hem niet uitstaan. Ze wensten hem weg te hebben van de aarde waarop zij hun vertier en goddeloos vermaak gevonden hadden.

En wonder: Hij heeft met vrijmoedigheid getuigd tegen de zonden. Daarover geeft de brief van Judas ons weer licht, als hij meedeelt (Judas vers 14) : , , En van deze heeft ook Enoch, de zevende van Adam, geprofeteerd, zeggende: Ziet, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege de harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem hebben gesproken ".

Hier hebt ge een duidelijk bewijs dat Henoch Christus kende, maar ook dat hij wist dat Deze komen zou om het oordeel Zijns Vaders uit te voeren over hen die weigerden in te vallen voor de hoge God. En moeten we dan niet denken aan onze tijden? Wat een harde en goddeloze woorden worden er gesproken tegen de hemel, ja, tegen Hem Die in de hemel woont Maar ook mochten we wel meer oplettende zijn vanwege het feit dat er onder christelijke naam zoveel ongerechtigheid bedreven en goedge keurd wordt. Ook nu maakt de wereld zich rijp voor de dag der slachting. En Henoch wist dat het oordeel zou komen en dat de God des hemels niet langer met Zich zou laten spotten. Och, dat het ons toch ter harte mocht gaan. Ook ten opzichte van ons opkomend geslacht, opdat we niet meegezogen worden met alles wat buiten God en Christus is. Want waar is toch de eenvoudige en tere vreze des Heeren gebleven? En dat geldt ons oude Nederland, waar de Heere zoveel wonderen eertijds heeft verricht, dat geldt ook het grote Amerika en Canada, ja, dat geldt de ganse aarde, die vervuld is met wrevel.

Deze man is een trouwe wachter geweest op Slons muren. Hij heeft zijn dagen welbesteed. Maar het is dan ook geen wonder dat de duivel en zijn aanhang vergrimd waren, ja, dat ze hem zochten. Maar hij werd niet gevonden'

De Heere heeft Zijn kind er uitgehaald, thuisgehaald. Toen het hier te zwaar voor hem werd heeft de Koning Zijn hemels rijk voor hem opengedaan, en zonder dat hij de dood moest smaken, heeft Hij zijn lieveling verlost uit al zijn noden. Hem het loon geschonken van de getrouwe dienstknecht.

Neen, de duivel heeft hem niet kunnen krijgen, de trawanten van de hel hebben hem niet kunnen martelen en doden. Van hem heeft mogen gelden in de rijkste zin des woords: Over weinig zijt gij getrouw geweest, over vee zal Ik u zetten; ga in, in de vreugde uws Heeren. Eeuwige gelukzaligheid is een deel geworden, omdat hij gekocht was met het dierbaar bloed van Slons grote Koning, Die voor hem de dood is ingegaan, opdat hij de dood niet zien zou. Er staat dan ook zo kostelijk: God nam hem weg. De Heere duldde de verdrukking van Zijn trouwe dienaar niet. Hij gaf hem eeuwige verlossing. Hij haalde hem uit deze barre wereld, en bracht hem in Zijn hemels Vaderhuis met de cvele woningen. Dit was er nu één die blinken mocht als de glans des uitspansels.

En nu nog één ding: Er staat van hem in de Hebr. brief: „want voor zijn wegneming heeft hij getuigenis gehad, dat hij God behaagde". De Heer zelf heeft hem verzekerd van zijn aandeel aan Christus; ja, hem laten weten dat Hij hem liefgehad had met een eeuwige liefde. Soevereine genade was zijn deel geworden. Hij wist het niet krachtens gemoed en gevoel, maar door het zaligmakende geloof dat de wereld overwint. Mijn lieve lezer en lezeres, weet u dat al? Weet dat we zonder dat we God behagen, en dat door Christus alleen, niet zullen worden verlost uit deze wereld, maar er mee ondergaan. Geve de Heere dan dat oprechte zoeken en smeken aan de troon der genade, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. Maar om ook een levende getuige van Hem te mogen worden. Opdat ook van ons in de ure van onze dood getuigd mocht worden dat we Hem behaagden. En dat alleen om het eeuwig welbehagen. Amen.

Lethbridge

A. W. Verhoef

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 augustus 1970

De Banier | 12 Pagina's

meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 augustus 1970

De Banier | 12 Pagina's