Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

MEDITATIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MEDITATIE

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

2.

En de Heere zeide: imon, Simon, ziet, de satan heeft ulieden zeer begeerd om te ziften als de tarwe; Maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude; en gij, als gij eens zult bekeerd zijn, zo versterk uw broeders. Lucas 22 : 31-32

En hoe werd het alles in diezelfde nacht vervuld, wat Jezus tot Petrus gezegd had. Toen zijn Meester in dodelijke en zware strijd was, en des te ernstiger bad, lag Petrus met de anderen te slapen, de slaap der zorgeloosheid. Christus moest alleen de pers van de toorn Gods tredenenniemand van de volken was met Hem. De Heere had gezegd: „Bidt, dat gij niet in verzoeking komt", maar inplaats van bidden, gingen Petrus en de beide andere discipelen slapen. En toen de bende kwam onder de leiding van Judas Iskarioth om Jezus gevangen te nemen, sloeg Petrus wel dapper met het zwaard, maar er was te veel in van de kracht der zelfverlossing, een steunen op eigen krachten en daarom sprak de Heere Jezus tot hem, : „Steek uw zwaard in de schede, allen die het zwaard nemen zullen door het zwaard vergaan". De Heere had geen behoefte aan vleselijke hulp, en heelde het afgehouwen oor. Eigen kracht en eigenwilUgheid moesteninPetrusnogten onder gebracht en gedood worden. Het was een vechten voor zijn Meester, wel uit liefde, maar ook een verkeerde ijver. Toen vluchtten al de discipelen met inbegrip van Petrus.

Het was de ure van de macht der duisternis. Petrus volgde wel, maar van verre. Dat hij Jezus volgde was door zijn liefde, maar dat hij zich op een afstand hield, en het gezelschap zocht dergenen, die vijanden waren van Hem, Die hij liefhad, was zijn grove fout. En terwijl allen om het houtvuur zaten in het midden van de zaal zat Petrus in het midden van hen, alsof hij bij hen behoorde. En het ging luidruchtig en Petrus praatte mee, en zijn Galilese spraak maakte hem openbaar. Het zou bevestigd wordeii wat de Heere, om hem te waarschuwen tegen Petrus gezegd had, namelijk dat de satan hem zou ziften als de tarwe. En als de Heere niet voor Hem gebeden had, dat zijn geloof niet zou ophouden, wat had er dan van Petrus geworden? Zijn val bestond in het loochenen van alle bekendheid met Christus om geen moeite en gevaar te oritmoeten. Voor een gewone onbeduidende dienstmaagd, die op hem wees en verklaarde, dat Petrus met Jezus geweest was, ging Petrus de Meester verloochenen en zeggen dat hij Hem helemaal niet kende. Kort daarna, eer hij tijd had om zich te bezinnen volgde de tweede verloochening, en daarna volgde de derde, en die ging zelfs gepaard met vervloeking van zichzelf en met zweren.

Maar dan kraaide de haan voor de tweede maal en Petrus werd indachtig, wat de Heere Jezus hem had gezegd. Gelukkig, Petrus werd zeer bedroefd, ging naar buiten en weende bitterlijk, hetgeen zijn behoud was, maar ook dat de Heere hem had aangezien. En nu kan er zo verschillend over de verloochening van Petrus gedacht worden als het wil, het kan nooit goed gepraat worden en dat te meer, omdat hij door Zijn Meester zo getrouw gewaarschuwd wat-Vooral het vervloeken van zichzelf is vreselijk in de mond van een die in de delen van Cesarea-Filippi van Hem getuigd had: „Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods'. Had Jezus daarop niet geantwoord: „Zalig zijt gij, Simon Bar Jona, want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is". Dus het was een in beginsel begenadigd mens, die alleen uit mensenvrees ging liegen, vloeken en zweren. Men zou kunnen gaan denken: kan zo iets nog met ware genade bestaan! Doch weten wij van Judas Iscarioth hoe 't met hem is gegaan, wij weten ook dat na Zijn opstanding de Heere Jezus van al Zijn discipelen het eerst aan Petrus verschenen is. De ontrouw van Petrus kon niet de liefde en trouw van Zijn lieve Meester breken. Maar hij heeft bitterlijk geweend, naar buiten gaande en dat was het begin van zijn herstelling. Maar daarom is de val van Petrus toch een zeer ernstige roepstem ook voor de ware kinderen Gods, om te waken en te bidden om bewaring, opdat ook zij niet in verzoeking mochten komen, en zich niet óp te houden met de lieden dezer wereld, die zeer vijandig staan tegenover Jezus Christus en Zijn vrije genadeleer.

Laat hen beseffen, hoe groot het gevaar is om de Heere te verloochenen. Het steunen op eigen krachten ligt zo voor de hand. Zelfoverschatting heeft vele diepe teleurstellingen opgeleverd. Hoe meer men moet verkeren temidden van vijanden, hoe meer behoefte er is aan de wijsheid, die van boven is en de voorzichtigheid der rechtvaardigen. Vooral degenen, die in hoogheid zijn gezeten, hebben niet alleen zelf een biddend leven nodig, maar ook van allen, die bidden geleerd hebben, want wij leven in een boze wereld en de duivel gaat rond als een briesende leeuw, zoekende wie hij zou mogen verslinden. Vooral is het buitengewoon belangrijk voor elk mens, of men begrepen mag zijn in de voorbidding van Christus, Die verhoogd en verheerlijkt aan de rechterhand des Vaders, als de medelijdende Hogepriester altijd leeft om voor Zijn volk te bidden, want Zijn voorbidding is onafwijsbaar op grond van Zijn eeuwiggeldende offerande. En als Hij in de hemel vóór hen bidt, gaat de Heilige Geest bidden in het hart van Gods volk op aarde. Dat was het grote voorrecht van Petrus, dat de Heere hem aanzag met droefheid, maar ook met genade en ontferming. En daarom ging het met Petrus zo geheel anders dan met Judas Iscarioth, die zonder enige wroeging rondliep met de andere discipelen, terwijl hij rondliep met het profaan goddeloze plan om voor een handvol bloedgeld zijn Meester te verraden aan Zijn vijanden. Petrus was wel diep-gevallen, maar de liefde was gebleven.

meer. Hij heeft Petrus lief­ De liefde is uit God, zij vergaat nimmer gehad met een eeuwige liefde. Werkendam

Ds. Chr. van Dam.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 maart 1971

De Banier | 12 Pagina's

MEDITATIE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 maart 1971

De Banier | 12 Pagina's