Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

MEDITATIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MEDITATIE

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En het geschiedde als Hij hen zegende, dat Hij van hen scheidde, en werd opgenomen in de hemel. Lucas 24 : 51

De hemelvaart van Christus spreekt van een vernederde Koning Die verhoogd werd. Christus is in de staat van Zijn vernedering en in de staat van Zijn verhoging afgebeeld door Jozef en door David.

In de staat van Zijn diepe vernedering was de Heere Jezus schuldenaar aan het recht des Heeren. Maar Die nedergedaald is is Dezelfde ook Die opgevaren is ver boven al de hemelen opdat Hij alle dingen vervullen zou. De hemelvaart van Christus spreekt ook van een vijandige macht die verbroken werd. De overwinning van Israels koningen waren een voorbeeld van de overwinning van Vorst Messias. David zingt van de gevangenis die gevankelijk is gevoerd. De overwinnaars in oude tijden voerden de gevangenen gevankelijk. Het wil zeggen dat de overwonnen vijanden gebonden werden aan de zegewagen van de overwinnaar. Op deze wijze werd de intocht in de resideiitie een zegetocht.

Christus is opgevaren in de hoogte en heeft alles wat Zijn volk gevangen hield gevangen genomen. Hemelvaartsdag is de kroningsdag van Vorst Immanuël. Maar hemelvaartsdag is ook een dag van goede boodschap voor Gods volk. Zij zijn gebonden met banden der wet, der zonde, des duivels en des doods. Schudt u uit het stof, ja schudt uw moedeloo.'iheid eens van u af, gij volk des Heeren. Al uw vijanden zijn overwonnen vijanden. Zie uw vernederde Koning Die verhoogd is. Alzo zal de Heere eenmaal uw hoofd verhogen boven 's vijands benden. De dichter zingt dan ook:

God zal mijn hoofd nu boven 's vijands benden

Verhogen; dies wil ik met blij geschal

In Zijne tent het offer opwaarts zeilden

Daar psalm en lied Zijn lof vermelden zal

De hemelvaart van Christus heeft nog meer in. Christus heeft door zijn opvaren ten hemel de hemel geopend voor een volk dat door hun zonden de hemel had toegesloten. Wij leven allen onder een gesloten hemel. De deur is door ons in het nachtslot geworpen en is aan onze zijde nooit meer te openeyi. Zijn er onder degenen die dit lezen ook mensen die zuchten onder een gesloten hemel? Zulke mensen gaan inleven dat het eigen schuld is dat de hemel gesloten is.

Zij hebben zich buiten het paradijs gezondigd; zij kunnen in het Rijk Gods niet komen tenzij ze van nieuws geboren worden. Naar het rechtvaardig oordeel Gods hebben zij tijdelijke en eeuwige straffen verdiend. In verlegenheid vraagt zulk een ziel om een middel om de straf te ontgaan en wederom tot genade te komen. Dat middel is er. Christus heeft aan Gods gerechtigheid genoeg gedaan.

Hij voer ten hemel op vol eer om plaats te bereiden voor een volk dat de plaatsen in het Vaderhuis verspeeld had.

In vers 50 lezen wij: En Hij leidde hen buiten tot aan Bethoniè', en Zijn handen opheffende zegende Hij hen. Christus is de goede Herder en Leidsman Die voorgaat. Onder Zijn leiding gaat de kerk getroost en veilig. Zalig is het volk dat door Hem uitgeleid wordt.

Hij leidt uit het diensthuis uit en Hij leidt op de berg van Gods heiligheid. De overste Leidsman en Voleinder leidt ook in. Hij leidt in in Zijn gezegend borgwerk. Zie de discipelen daar op de Olijfberg staan geschaard rondom hun Meester. Zie. Hij heft zegenend Zijn handen op. Deze doorboorde hogepriesterlijke handen verkondigen Zijn werk en prijzen Zijn beleid. Deze doorboorde handen gewagen van het offer dat Hij bracht. Zij prediken dat de schuld is betaald, dat de hitte van Gods gramschap is geblust en dat de hemelse Rechter nooit meer toornen of schelden zal. Gelukkige discipelen die onder deze handen mochten staan. Gelukkig volk dat door Hem gezegend wordt met tijdelijke, geestelijke en eeuwige zegeningen. Het feit van de hemelvaart van Christus is een wonder.

Op zichzelf genomen is de hemelvaart van Christus geen groter wonder dan Zijn vleeswording of Zijn opstanding. Maar het ongeloof richt vooral zijn pijlen op Zijn hemelvaart. Dit is zo zegt men tegen de natuurwet der zwaartekracht in. Zou zulk een lichaam boven de dampkring kunnen ademen en het leven behouden? Dat is onmogelijk zo zegt het ongeloof. Maar het geloof zegt dat bij Gód alle dingen mogelijk zijn.

En het geschiedde als Hij hen zegende dat Hij van hen scheidde en werd opgenomen in de hemel.

Zie, Zijn voeten laten de aarde los. Zie, Hij stijgt steeds hoger. De discipelen staren Hem na totdat een wolk Hem wegnam uit hun gezicht. Het is het uur der kroning van Christus. Majesteit en eer wordt Hem nu toegevoegd. De Vader wenkt Hem en wijst Hem de plaats der eer. God vaart op met gejuich, de Heere met geklank der bazuin. Psalmzingt Gode, Psalmzingt onzen Koning, Psalmzingt! Met recht is de hemelvaart van Christus een zegetocht. De overheden en machten zijn overwonnen door het kruis. Hier op aarde was Zijn worstelperk, hier wachtte Hem de gerechtigheid Gods, de macht der hel en de vloek der wet. Hier op aarde lag het verloren paradijs met de toegesloten deur. Nooit zal de mens in eigen kracht meer de hand kunnen uitsteken naar de boom des levens. De weg tot de Boom des Levens is versperd door een cherub met het vlammig lemmer eens uitgetrokken zwaads. Heft uw hoofden op gij poorten en verheft u gij eeuwige deuren opdat de Koning der ere inga! Wie is de Koning der ere? De Heere, sterk en geweldig, de Heere geweldig in de strijd.

Mijn God, U zal ik eeuwig loven

Omdat Gij 't hebt gedaan.

Scheveningen Ds. P. Hofman

Ds. P. Hofman

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 mei 1972

De Banier | 8 Pagina's

MEDITATIE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 mei 1972

De Banier | 8 Pagina's