Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De schoonheid van Vorst Messias

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De schoonheid van Vorst Messias

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

door ds. G. A. Zijderveld

IK BEN EEN ROOS VAN SARON, EEN LELIE DER DA­ LEN. Hooglied 2:1

Het Hooglied van Salomo is het lied der liederen. Het verklaart ons op symbolische wijze de rijkdom van Gods genade. We hebben het licht van Gods Geest nodig om de rijke betekenis van dit boek te verstaan.

In het Hooglied wordt gesproken over de mystieke geestelijke gemeenschap tussen Christus en Zijn bruidskerk. Salomo is hier een type van Christus en Sulamith van de kerk des Heeren.

Christus, de Zoon van God, wordt sprekende ingevoerd in het betuigen van Zijn liefde tot Zijn bruidskerk.

Onuitsprekelijk schoon en heerlijk zijn de woorden die Hij richt tot Zijn Bruid. Ze spreken ons van eeuwige liefde en onuitsprekelijke genade.

Christus overlaadt Zijn volk met de bewijzen van Zijn liefde, trouw en goedheid. Door Zijn spreken overreedt Hij de Bruid en ze geeft Hem hart en hand. Ze laat zich leiden door Hem en ze ontvangt Zijn uitnemende liefde.

De Bruid betuigt ook haar liefde tot Christus, haar Bruidegom. Door Zijn liefde getrokken en vervuld, kan ze niet meer zwijgen over haar hemelse Bruidegom.

Hij heeft het vuur der liefde ontstoken in haar hart en nu moet ze spreken van Zijn goedheid en genade. Haar ganse hart is vervuld met de liefde voor Zijn Persoon en Zijn hemels verlossingswerk. Ze wil voor Hem leven en al haar krachten in Zijn dienst besteden.

Het volk dat God vreest verstaat iets van het getuigenis van de Bruid. Wat ze getuigt van Christus, is het leven van haar ziel. Het stemt de bruid van harte toe wanneer ze spreekt over de heerlijkheid en de schoonheid van de dierbare Bruidegom. Wanneer het de Heere behaagt om onze ziel geloofsoefeningen te schenken, wordt het Hooglied voor ons een heerlijk boek.

Laten we de Heere veel bidden of Hij ons licht en wijsheid moge schenken om Christus in Zijn schoonheid te kennen. Dan zullen we het met de bruid ervaren: , 2ijn gehemelte is enkel zoetigheid en al wat aan Hem is, is gans begeerlijk".

„Ik ben een Roos van Saron", zo stelt Christus Zich voor aan Zijn bruid. Hij openbaart Zich aan de ziel in Zijn schoonheid en heerlijkheid.

Dit woord verplaatst ons in gedachten naar het heilige land. Waar lag Saron? Was het een stad of een landstreek in Israel? Hier wordt gesproken over de vlakte van Saron, een prachtige landstreek gelegen aan de Middellandse Zee in het stamgebied van Efraïm.

De vlakte vlakte van Saron was beroemd vanwege haar vruchtbaarheid. Er groeiden daar zeer veel bomen en speciaal prachtige rozen. Deze vlakte was in de tijd van Israels gouden eeuw een paradijs gelijk, een ware lusthof. Toen de Heere Israël om zijn zonden in ballingschap zond werd deze vlakte een wildernis. Het wild gedierte zwierf er rond ^en de Arabieren deden niets om , deze vlakte te bearbeiden. Zie, daar komen de Joden na een ballingschap van twintig eeuwen terug in het beloofde land. Waar vestigen ze zich in het land van hun vaderen? Zeer velen strijken neer in de vlakte van Saron en de woestijn verandert in een bloeiende landstreek. Saron wordt hersteld in haar oude glorie, prachtige steden verrijzen in de wildernis en schone dorpen worden gebouwd. Tel Aviv, de moderne Joodse stad, ligt in de vlakte van Saron. In de omgeving van deze prachtige aangelegde stad vindt men tuinen vol van de heerlijkste sinaasappelen en andere zuidvruchten.

In onze dagen groeien er weer rozen in de vlakte van Saron. De roos is een schone bloem, ze wordt met recht de koningin der bloemen genoemd. Het is een lust voor het oog om de schoonheid van de rozen te aanschouwen en het is tevens aangenaam om haar liefelijke reuk te genieten.

Christus is de schoonste Roos, de Roos van Saron. Deze beeldspraak is waar. Christus is een schone, prachtige Roos, Die een heerlijke geur verspreidt. Hij is de Schoonste aller mensenkinderen, genade is uitgestort op Zijn lippen.

Hebben alle mensen oog voor de schoonheid der natuur, zien ze de pracht van de rozen? Nee, daar moeten we een open oog voor hebben, anders merken we deze schoonheid niet op.

Zo is het ook op het geestelijk terrein met de schoonheid van Christus, de Roos van Saron. De Zoon van God heeft voor de naamchristen en de zondaar geen gedaante noch heerlijkheid. Wat is daarvan de oorzaak? Dat het oog gesloten is voor Jezus' schoonheid. We hebben het allen nodig, dat Gods Geest ons oog opent voor eigen schuld en onreinheid en voor de schoonheid van Christus.

Christus moet een gestalte krijgen in ons hart. Hij moet Koning worden in onze ziel. Christus is veel schoner en heerlijker dan enig schepsel Gods, hetzij in de hemel, hetzij op de aarde.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 november 1974

De Banier | 8 Pagina's

De schoonheid van Vorst Messias

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 november 1974

De Banier | 8 Pagina's