Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hemelvaart 1975

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hemelvaart 1975

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

door H. G. Abma

Want alzo zegt de Hoge en Verhevene, die in eeuwigheid woont en wiens naam heilig is: Ik woon (in) de hoogte en (in) het heilige, en bij dien, die van een verbrijzelde en nederige geest is, opdat Ik levend make de geest der nederigen en opdat Ik levend make het hart van de verbrijzelden.

Jesaja 57:15.

Rabbi, waar woont Gij? Hoe eenvoudig en wezenlijk deze vraag van de discipelen. Ze moesten weten waar Hij woont. Weten wij de Heere Jezus te wonen? Maakt discipelen onder alle volken, zei de Heere Jezus kort voor Hij heenging. Wanneer wij onder het Nederlandse volk discipel van Hem zij n moet die vraag onze vraag zij n. Het gaat immers om de beslissende kwestie waar het wederhorig kroost komt te wonen.

De tekst van deze overdenking, te vinden in de oude profetie van Jesaja, krijgt door het heerlijkse heilsfeit van de Hemelvaart een extra dimensie. Ik bedoel een nieuwe afmeting. Hij die hier op aarde verkeerde, die de mensen in alles gelijk was uitgenomen de zonde, is thans de oneindig Hoge, de zeer Verhevene. Wanneer ik iemand van de eenvoudige heel gewone mensen toelachte, keken zij rondom wie dat wel gold, want zij konden niet geloven dat de glimlach voor hen bestemd was, zei Job, toen hij schilderde hoe het toeging in de tijd dat hij nog in goede doen was. Zo kuimen de zielen waar echt de vreze des Heeren in huist bijna niet geloven dat zo Hoge, zo Verhevene hun Vriend is, hun Bloedvriend nog wel. Hoort aandachtig of u het hoort. Hij spreekt. Hij zegt waar Hij woont.

Waar woont Hij, hoor ik het wel goed: Hij zegt dat Hij in de eeuwigheid woont. Wat is dat: In de eeuwigheid? Hoe lang meent u nodig te hebben om daar een heel klein beetje een indruk van te krijgen? Er zijn geen woorden voor, het is niet te doorgronden. En dan te weten dat Hij zegt: Vader Ik wil - versta terdege: Ik wil - dat waar Ik ben ook zijn die in Mij geloven. In de eeuwigheid. Terwijl zij zich de eeuwigheid hadden uitgezonderd. Zijn Naam is heilig. Hoort hoe de engelen het plechtig uitroepen: Heilig, heilig, heilig is de Heere? Die heilige Naam wil Hij uitroepen over onheiligen die het helemaal maar dan ook helemaal hadden bedorven en verkorven. In die Naam wil Hij onderdompelen. Die Naam is als allerwelriekendste oÜe die is uitgestort. O, lieflijke Naam kom op mijn lippen, want die deze Naam aanroepen zullen zalig worden.

Hij zal u zelf wel vertellen waar Hij woont. Ja, wij moeten het uit Zijn eigen mond horen. Weet u het nog dat Hij het u persoonlijk kwam.zeggen waar Hij woont tot in alle eeuwigheid. Wanneer was het en waar gebeurde dat en hoe ongelukkig was u eraan toe en hoe wonderlijk werd u te moede? Wat nu, wordt u boos, omdat u daar allemaal niets van afweet en omdat u daar liever niet van horen wilt? Zijn het ongepaste vragen? Ik hoop dat er iemand die deze woorden leest ongelofelijk door getroffen wordt. Want wij kunnen wel eindeloos voortdazen, maar om deze dingen gaat het per slot van rekening, en die rekening en dat slot kunnen wel eens heel onverwacht vlak voor u staan op een moment dat er niets meer te regelen valt. Ik bid u met alles wat in me is of gij deze woorden in uw hart wilt laat binnengaan. Hij die zich vernederd heeft tot de allerdiepste angsten en versmaadheden van de helse pijnen en van Godverlatenheden woont hoog en droog, woont met eer en met heerlijkheid gekroond en overstelpt, woont in de mateloze hoogte en in het eeuwige verheven heilige. O, Rabbouni, Rabbouni waar woont Gij? Begrijpt ge nu Maria Magdalena, waarom u Hem niet langer mocht vasthouden? Hij moest opvaren naar de hoogte en naar het heilige. Rabbouni, Rabbouni laat met die smekend biddende vraag Hem daar mateloos hoog niet los, totdat Hij u schenkt enige indruk van deze verheven wetenschap. O Agur, onve.-nuftiger dan iemand, u die geen mensenverstand hebt, die geen wijsheid geleerd hebt en geen wetenschap der heiligen gekend dat u zo hoge dingen zoudt kunnen begrijpen. Tussen haakjes: Zoudt u ook willen weten waar nog zo'n echte Agur woont in onze dagen? Weet u er eentje te wonen? Agur, waar woont u?

Maar wij moeten gauw verder luisteren, want de helft is nog niet aangezegd. Wat zegt Hij nog over al die wonderlijke woorden heen? Geloof ikmijnoren? Hij zegt: Enikwoonbij die, die van een verbrijzelde en nederige geest is. Hij slaat toch schoon oneindig hoog op hen het oog, die... Als Hij woning zoekt zal Hij zo eentje vinden, die van een verbrijzelde en nederige geest is? Verbrijzeld ja, maar bovendien ook nog nederig. Er zijn verbrijzelden die niet nederig zijn en nederigen die niet verbrijzeld zijn. Verbrijzeld, vol verkrampte wettischheid, doch alles behalve nederig, o neen ongenaakbaar trots in de hoogte. Nederig, om rond de vinger te winden maar nooit van zijn leven verbrijzeld. Verbrijzeld dat is gebroken. Nederig dat is heel. Kan iemand tegelijk verbroken zijn en heel? Verbrijzeld dat is Wet en nederig dat is Evangelie. God is 't verbroken hart, 't verbrijzeld en bedrukt gemoed, te allen tijde nabij en goed. Naar Zijn menselijke natuur woont Hij hoog en heilig, maar naar Zijn Godheid, majesteit, genade en Geest woont Hij bij verbrijzelden en nederigen. Waar Hij Zijn woonplaats heeft, heeft Hij Zijn werkplaats. Immers Hij maakt levend het hart van de verbrijzelden. Hoort u goed. Van de verbrijzelden. Meervoud. Net dacht ik dat het er maar een enkeling was, maar nu zijn het er nog velen ook. Die ten hemel is gevaren maakt het Pasen, steeds weer Pasen, Pasen voor de Jood en voor de Griek. Opdat Ik levend make de geest der nederigen. De Opgestane voer ten hemel op vol eer, doch Hij bleef de Overwimiaar van de dood en Hij blijft Zijn ongeëvenaarde kracht uitoefenen tot verwekking van nieuw ieven. Het is een veelomvattend werk van lange adem. Gedurig ontmoet het veel tegenstand. Zelfe van de zijde van hen die toch juist allergenadigst met dat nieuwe leven worden bedeeld. Onbegrijpelijk, toch is het zo. De Opgevarene maakt levend de geest van de nederigen en het hart van de verbrijzelden.

Hij voegt dat, ^verbrijzelde hart samen tot de vrees vanZijne Naam, die heilig is en Hij doet het vrolijkleven. Wantnieuwlevenisblijdschap.Pure vreugde. De situatie die intreedt is als volgt. Indien Christus in u is, zo is wel het lichaam dood om der zonde wü, maar de geest is leven om der gerechtigheid wil. Dat dode lichaam, dat lichaam der zonde, dat geeft de strijd bij dagen en bij nachten. Daarom is die levensmaking een werk van heel lange adem. Van veel struikelen en opstaan. Wanneer Hij niet trouw was en Hij niet liet varen het werk van Zij n handen zou het ras als onbegonnen werk worden opgegeven. Zijn trouw is groot. Tenslotte zal Hij ook de sterfelijke lichamen levendmaken in gelijkvormigheid aan Zijn heerlijk lichaam. Het nieuwe lichaam zal van wonderbaarlijke hoedanigheid wezen.

Intussen hebben Zijn hemelvaart en zitting ter rechterhand de grootste betekenis voor het reeds in aanvang gezette nieuwe leven. Zij plaatsen datieven hemelhoog, want het is een leven met Christus verborgen bij God. Zij geven richting, want de nieuw levenden zoeken de dingen die boven zijn. Zij verlenen een voortdurende beweging op en neer. Het is hemelhoge blijdschap, hartelijke vreugde in God in en met Christus, het is veilig en vast wonen hoog en heilig en het is tevens diep bedroefd temeer zitten bij een verbrijzeld hart, treurigheid over gedurig teleurstellende zonde en zondigheid. Het is hemelhoog juichen en ten dode bedroefd zijn. Zo luidt het leven, dat Hij levend maakt. Geen grotergoedGij mij gevenmeugt, dan dat Gij mij houdt nederig en kiene.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 mei 1975

De Banier | 8 Pagina's

Hemelvaart 1975

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 mei 1975

De Banier | 8 Pagina's