Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geen dauw of regen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geen dauw of regen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

door: ds. A. Hofman te Scheveningen

Zo waarachtig als de Heere, de God Israels, leeft, voor Wiens aangezicht ik sta, indien deze jaren dauw of regen zijn zal, tenzij dan naar mijn woord! 1 Koningen 17:1

Wat weten we zoal van Elia? Bij elkaar genomen heel veel. In veel bijbelboeken wordt de naam van Elia genoemd. Van zijn jeugdjaren weten we niets. De schrijver van de boeken der koningen van Israël en Juda valt bij wijze van spreken zo maar op een keer met de deur in huis. We lezen in de aanhef van 1 Koningen 17:1. „En Elia de Thisbiet van de inwoners van Giléad, zeide tot Achab: Zo waarachtig als de Heere, de God Israels, leeft voor Wiens aangezicht ik sta, indien deze jaren dauw of regen zijn zal, tenzij dan naar mijn woord." Elia was dus afkomstig uit het plaatsje Thisbe gelegen in Giléad. Zijn naam betekent: Mijn God is de Heere. Elia was geen mens bekleed met zachte klederen. De Heere Jezus zei toen Hij op de aarde was: „Ziet die zachte klederen dragen, zijn in der koningen huizen". Achab en izebel droegen dure, zarhte klederen van zeer fijne stof. Maar Elia droeg een harig kleed en was met een lederen gordel gegord. De profeten des Heeren onder het oude verbond waren eenvoudige mensen en woonden eenvoudig.

EHa stond voor Gods aangezicht. We lezen nog eens in de Heilige Schrift van iemand die voor Gods aangezicht stond. Dat was echter geen mens, maar een engel, het was Gabriel. Maar Eha was een mens. Jakobus zegt dat hij een mens was van gelijke beweging als wij. Dus een mens van vlees en bloed, een zondig mens, maar toch een hoogst begenadigd mens. Elia was een voorname bidder want Jakobus zegt dat hij een gebed bad en het regende niet in drie jaar en zes maanden. Eigenlijk staat er: Biddende bad hij! Dat we er niet over heen lezen. De profeten hadden tot taak de zonden van het volk te bestraffen en de oordelen Gods aan te kondigen bij volharding in het kwaad. Maar Elia vroeg om het oordeel; hij bad een gebed. Wie heeft ooit zoiets gehoord? Had Elia zijn volk niet lief, had hij de dauw en regen niet lief? Elia had zijn volk lief, hij had ook de dauw en de regen lief, maar het liefste was hem zijn God. Toen het volk van Israël gereed stond om Kanaan in te gaan is het door God op het hoogst betuigd. We lezen in Deut. 11:16-17: „Wacht uzelven, dat ulieder hart niet verleid worde, dat gij afwijkt, en andere goden dient, en u voor die buigt; dat de toorn des Heren tegen uheden ontsteke, en Hij de hemel toesluite, dat er geen regen zij, en het aardrijk zijn gewas niet geve; en gij haastelijk omkomt van het goede land, dat u de Heere geeft." En wat gebeurt er nu onder de regering van koning Achab? Het volk boog de knieën voor Baal! Is dan de Heere niet waarachtig zowel in de uitvoering van Zijn dreigementen als in de vervulling van Zijn beloften? God is wel barmhartig maar Hij is ook rechtvaardig. Zal dan de Heere vergeten rechtvaardig te zijn? Elia mocht door genade de zijde Gods kiezen, hij had God er niet voor over. Het gebed dat de man Gods bad was een gebed door de Heilige Geest gewerkt. Zal het volk door God verkoren zijn God straffeloos tergen? De god die Izebel en Achab dienen is een dode god, maar de God van Israël leeft! Kunnen de ijdelheden (afgoden) der heidenen het laten regenen?

De gezant van Jehovah betreedt het elpenbenen paleis van Achab en kondigt hem het oordeel aan in de naam van de God van Israël Die leeft. Achab zal het weten, Izebel zal het weten en het volk zal het weten dat Israels God alleen God is.

Nederland zal het weten, Europa zal het weten, ja, de hele wereld zal het weten dat de Heere God is. Ons volk heeft twee boosheden gedaan. We hebben de Springader des levenden waters verlaten en onszelf bakken uitgehouwen, gebroken bakken die geen water houden. Ach, dat we ons schuldig zouden kennen en Gods aangezicht zoeken. Dat we elkaar zouden opwekken met de woorden van het schuldige volk nl. „Komt Iaat ons wederkeren tot de Heere, want Hij heeft verscheurd en Hij zal ons genezen; Hij heeft geslagen, en Hij zal ons verbinden."

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 augustus 1976

De Banier | 8 Pagina's

Geen dauw of regen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 augustus 1976

De Banier | 8 Pagina's