Een zaaier ging uit om zijn zaad te zaaien
door Ds. H. G. Abma.
Een zaaier git^ uit om te zaaien. Lukas 8:5.
De gelijkenis van de zaaier is een van de twee die in de drie evangeliën voorkomt. De zaaier is de eerste en het grote avondmaal de laatste. Dat zegt ook iets. In een gelijkenis maakt onze hoogste Profeet Evangelie en Waarheid concreet. De gelijkenis is niet bij , , toeval" treffend, immers bij alle verscheidenheid zijn alle dingen uit de hand van één en dezelfde Schepper. Vandaar. De Zoon Die in de schoot van de Vader was heeft ons al deze dingen verklaard. Zo duidelijk dat de meest blinde het zonneklaar zien moet en de dove het als een stem van vele wateren horen moet. Doen zij het niet dan is de moedwil bewezen en niet te verontschuldigen. Op die manier wordt het ongeloof bovenmate ongeloof door de gelijkenis. De discipelen is het gegeven de verborgenheden te kennen en daarom verklaart hun de Heere, niet omdat zij niet weten, maar omdat zij weten. Zij hebben immers de zalving van de Heilige. Wat niemand begrijpt en wat het geloof vat, is, dat onkunde schuld is en kennis genade zowel als verkiezing. Te rijmen valt hier niets., te aanbidden alles. O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods!
Het is een gelijkenis dus waar wij over mediteren. Wie is de zaaier? Hij is de Zaaier. Christus is die zaaier. Sommigen denken ook aan de apostelen, kortom aan anderen die het Woord bedienen. Zij kunnen en mogen dat met een gerust hart doen, want in wezen verandert er immers niets. Christus toch sprak tot die apostelen: Die u hoort, hoort Mij en een van die apostelen schreef: U hebt dat Woord ontvangen niet als een mensenwoord, maar gelijk het waarlijk is als Gods Woord. Voor de zoveelste maal wordt in deze uitlegkundige kwestie het bewijs geleverd dat de scherpzinnige slechts het onderscheid zoekt endediepzmnige de fundamentele eenheid.
Christus is die zaaier. Met name gedurende Zijn lijden en dus al de tijd van Zijn leven. Tot het einde heeft Hij gezaaid, zelfs aan het kruis en het zaad droeg bij de ene moordenaar rijke vrucht. De zaaier van de gelijkenis, die is de zaaier van het Nieuwe Testament is evengoed als de zaaier van het Oude Testament per definitie, dat wil zeggen uit de aard der zaak, een wenende zaaier. Daarom is onze tekst een lijdenstekst, waarover wij gedurende de zeven lijdensweken niet uitgedacht hoeven te komen. Paulus zou zeggen: Jezus Christus wordt voor uw ogen geschilderd, onder u gekruisigd zijnde. Galaten 3:1. Waarom weende die zaaier toch zo? Zie psalm 126. Omdat het zaad kostbaar was en er van alles mee kon gebeuren. Droogte, ziekte van het gewas of oogstroof door de invallende vijand. Lees het Oude Testament er maar op na. Deze lijdenstekst is bij uitstek tevens een onderstreping van de noodzaak bidstond voor het gewas te houden. Het is zinvol dat juist tijdens de lijdensweken te doen ziende op de Zaaier en Zijn zaad. Hij weende omdat het zaad van de zaaier ook het brood van de eter was, wie weet uit de mond van hem, van zijn vrouw en van de van honger huilende kindertjes thuis.
De zaaier ging uit. Ging uit. Vanwaar en van Wien? Het Evangelie van Johannes zegt het ons zevenmaal. Christus gii^ uit van God, gii^ uit van de Vader. Eén tekst noem ik afzonderlijk. In het Hogepriesterlijk gebed bidt Christus: De woorden die Gij Mij gegeven hebt, heb ik hun gegeven. Met andere woorden: Bc heb het zaad gezaaid. Hij vervolgt in Zijn heilig bidden: En zij hebben bekend dat Ik van U uitgegaan ben. Daar staat het tot rijke onderwijzing. Ik kan mij voorstellen dat u u afvraagt hoe een mens weten kan dat het zaad in eigen leven tot ontkiemen kwam. Als wij met een eerlijk en goed hart het woord bewaren, dat wil zeggen dat het zaad in goede aarde viel bij ons, bekennen wij de herkomst van het zaad. Wij ontvangen de prediking gelijk die waarlijk is als Gods Woord. Het Woord dat werkt in die gelooft. Als onvergankelijk zaad waaruit ons leven voortkomt. Paulus schrijft in Colossenzen: Het woord van het Evangelie dat vruchten voortbrengt en kort daarna: In alle goede werken vruchten dragende. Daarom allen die dit lezen ziet toe dat u niet verwerpt die op aarde goddelijke - dat is van God uilgegane - antwoorden spreekt. Beeft voor het Woord!
Wat is dat zaad? Ook dat wensen wij te weten. Het zaad is het woord Gods. Vers 11. Daar zijn wij dus snel mee klaar. Nee, daar wil ik nog op ingaan. Want dit wil zeggen dat het zaad ook Christus is. Hoe heb ik het nu, hoor ik vragen. Kan de zaaier Christus zijn en is Hij tegelijk het zaad? Dat kan best want Christus is immers ook Priester, Offer en Altaar, als ons is geleerd. Het Woord is Christus, want het zijn de Schriften en het is de predikii^, die van Hem getuigen. Hij die op het paard rijdt, heet het Woord Gods. In den beginne was het Woord en het Woord was bij God - ging dus ook van God uit - en was God. Wat een deerlijke gedachte dat Christus de zaaier is die het zaad, dat is Zichzelf, zaait! Heerlijke gedachte voor de komende tijd van de gewassen. Je zou landbouwer willen zijn deze lente, de zomer dra en straks in de herfst als de vruchten worden geoogst.
Landbouwer is vast een goddelijk beroep. Christus is het zaad en van dit zaad geldt bij uitstek dat het dierbaar vergoten bloed van de enige Martelaar het zaad is van Zijn veredelde gemeente. Zijn hartebloed. Zijn lichaam is waarlijk spijs en Zijn bloed drank. Brood voor de eter en drank voor die drinkt. Hij is ook waarlijk zaad. Want wat gebeurt er allemaal als dat zaad in goede aarde valt. Wij worden met Hem éne plante in de gelijkmaking van Zijn dood en van Zijn wederopstanding uit de doden. Vandaar dat zij-van-die-goedeaarde belijden en terecht op goede grond: Ik leef niet meer, maar Christus leeft in mij en dat ik leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God. Hij zaait Zijn zaad. In volle en diepe zin Zijn, want Hij is Zelf in lijden en sterven dat zaad. Wat een gelijkenis. De gelijkenis is zeker en zijn uitlegging gewis.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 maart 1977
De Banier | 8 Pagina's