Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De uitzending van Barnabas en Paulus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De uitzending van Barnabas en Paulus

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

door wijlen Ds. Chr. van Dam.

Toen vastten en baden zij en hun de handen opgelegd hebbende lieten zij hen gaan. Hand. 13-3.

Antiochie had een gezonde gemeente, geworteld en gegrond in het geloof. Zij was gesticht door Cyprische en Cyrenische mannen, alsmede door Barnabas en Paulus. Zij beleea ai beleefde de gemeenschap der heiligen met enig profeten en leraars. Antiochie was als stad het wereldbeeld van de onoverwinlijke Romeinse heirmacht en havens en stranden. De gemeente is stil en klein is als zaad in de akker ontkiemende. Zij wacht op het geluid van het alarmsein op roeping van boven. En komt met Goddelijke kracht en gezag: , , Zonder Mij af beide Barnabas en Paulus tot het werk, waartoe Ik ben geroepen heb". Het Woord klonk door de hele gemeente. Paulus, zonder enige bijvoeging wordt het laatst genoemd. God vergeeft en de gemeente moet leren vergeten, maar Paulus zelf wil en kan niet vergeten, dat hij in zijn blinde ijver een vervolger der gemeente geweest is. Daarom is hij met de minste plaats tevreden.

Deze beide Hellenisten werden door Christus gesteld boven Judaisten naar de wijsheid Gods. Antiochie rijst boven Jeruzalem. De gemeente had gebeden om knechten Gods ai daarop volgt het antwoord Gods. De roeping en de zending zijn het werk des Heiligen Geestes, maar ook van Christus, Die zegt: , , Zondert Mj af". De Heere Zelfwijst aan, maar met goedvinden der gemeente. De blijdschap is groot, wonderlijk, de gemeente moet afzonderen. Zij vastten en baden, legden hun de handen op en lieten ze gaan. De oplegging der handen was een zinnebeeld van mededeling van geestesgaven. De gemeente brengt een offer ten bate der heidenen. God beveelt en zij willen gaan de heidenwereld in. De gemeente wil leven voor anderen. De Zender is de Heilige Geest, de Geest van Christus, welke meegaat tot het werk. Hij blijft bij hen, niet alleen als Trooster, maar ook als Leider en Bestuurder. Hij drijft naar de bloeiende Cultuurplaats Celeucië, de havenstad van Antiochie, knooppunt van verkeer en wereldhandel. Dan komt de vraag, waarheen zij zullen gaan, naar Athene of Constantinopel, of AJexandrië ctf naar Rome? Neen naar Cyprus, rijk in alles, een twistappel der volkeren, dichtbevolkt , er was reeds Evangeliezaad gestrooid. Barnabas was van Cyprus, hij kende de weg en de geest der bevolking. Het was moeilijk bereikbaar tijdens westelijke wind, waarschijnlijk zijn ze in het voorjaar gegaan. Ze komen te Salamis, gelegen aan de Oostkant, er is niet meer van over dan een ruihe door een aardbeving. Paulus en Barnabas gingen naar de synagoge der Joden en verkondigden het Woord Gods, dat is Christus.

Resultaat onbekend en de Heilige Schrift zwijgt. Bij hen was Johannes Markus en wel als helper en om het een of ander te dragen. Zij gaan verder naar Pafos langs de Romeinse heirbaan. Eerst naar de Synagoge gaande ont­ moetten zij een Jood, een tovenaar, die werkte op de genezing van zieken met de naam Bar Jezus, die invloedrijk was bij de overheid. Hij was als bij een koningshof. De stadhouder Sergius Paulus was een verstandig mens, bij wie Paulus gehoor vond en ze oproepende tot grote blijdschap van Paulus en Barnabas ziende Gods hand daarin. De stadhouder hoort getroffen, het uur der beslissing is er, maar de tovenaar Bar Jezus wederstaat hen en zoekt van het geloof af te keren met vele argumenten. Ontmaskering volgt zonder vermaning door de Geest des oordeels en der uitbranding. De hand des Kfeeren slaat hem met blindheid, hij wordt dodelijk beangst, strompelt, hebeen een geweldige uitwerking heeft bij Paulus en bij de stadhouder, die werd geheel overwonnen. Hij was verslagen niet alleen over het teken maar over het Evangelie. De eersteling op de reis geoogst door bekering van een Romeinse stadhouder. De hemel juicht, nu blijven zij bij hem inplaats van de tovenaar, het is niet bekend of daar een gemeente gesticht is, maar op deze Ene ziet het oog van Gods gunstgenoten een teken en onderwijzing voor elke gemeente van Christus. Het was een teken van Gods almacht, genade en wijsheid. Ifet bevat ook een roeping tot zending en tot vertrouwen in de zending. Maar ook een zendingsmethode om zich te richten tot een volk in zijn geheel, het Woord ook te brengen aan hogere stand, de intellectuelen. Elymas, die zich Bar Jezus noemde, was een Ismaëliet, een verbasterde zoon van Abraham, een valse profeet, een waarzegger, een goochelaar en duivelskunstenaar. Johannes Marcus is de schrijver van dit verhaal als ooggetuige. Het was wel een moeilijke weg voor Paulus, Barnabas en Johannes Marcus, maar zij wisten dat zij in Gods Hand waren, voor Hem zelf gezonden, dat was hun een staf in de hand.

Boven hen was de zegen des Ifeeren op reis naar de onbekende, onmetelijke vijandige wereld. Die zegen des Heeren was teerkost op de weg en die liefde Gods gaf hun kracht. Voor hen lag een ellendige heidenwereld vol afgoderij en de gruwelijkste zonden. Maar achter hen stond het thuisfront en de voorbede der ware Christenen en met hen was de engel Gods en Christus. Sions Koning. Deze zendingsreis had piaats op Gods bevel, op de roeping Gods en niet als gevolg van aardse berekeningen.

Zij steunde middellijk in de trouw der apostelen en de bestendige trouwe Gods maar ook op het gebed der gemeente en niet op verwachting van haastige triumf. Wij achten het een voorrecht dat ons volk ook deelt in de beoefening van de zending van verschillende zijde en dat er steeds gevonden worden, die voor de zending werken, niet alleen aan het üiuisfront maar ook dat velen hun krachten geven op het zendingsveld. De Heere mocht al die gaven en offers willen goedkeuren en met Zijn zegen willen bekronen tot ere van Zijn naam en tot uitbreiding van Zijn Koninkrijk. Het is toch ook naar het liefdevol bevel van Sions grote Koning.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juni 1977

De Banier | 8 Pagina's

De uitzending van Barnabas en Paulus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juni 1977

De Banier | 8 Pagina's