Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gemeentebestuur (7)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gemeentebestuur (7)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Uit de gemeentelijke hoek

De heer C. den Uil, secretaris der gemeente Hendrik-Ido-Ambacht, vervolgt hierbij zijn serie artikelen over het gemeentebestuur. Alleszins de moeite van het lezen waard.

GEMEENTEBESTUUR (7).

De gemeenteraad vergadert volgens artikel 46 van de gemeentewet tenminste zes maal per jaar en verder zo vaak als de burgemeester of burgemeester en wethouders het nodig oordelen of als het in gemeenten beneden de 20000 inwoners door drie en in de overige gemeenten door een vijfde der leden schriftelijk met opgave van redenen wordt gevraagd.

Het minimum van zes vergaderingen per jaar, dat in de vorige eeuw in de gemeentewet werd opgenomen, moest voorkomen dat een gemeenteraad zeer spaarzamelijk bijeen zou komen. In de tegenwoordige tijd doet zo'n bepaling wat wonderlijk aan. De gemeenten bewegen zich thans op zo velerlei terrein, dat een aansporing als deze overbodig lijkt.

De burgemeester bepaalt volgens artikel 47 dag en uur der vergadering, zij het dan wel met inachtneming van hetgeen hierover in het reglement van orde voor de vergadering van de raad is bepaald. Dit reglement zal doorgaans aangeven op welke dag van de week vergaderd wordt, uitzonderingen daargelaten.

Als de vergadering is gevraagd door het vereiste aantal leden, moet zij binnen veertien dagen worden gehouden. Dit voorschrift is gegeven om te voorkomen dat de burgemeester, die de leden moet oproepen, de zaak onnodig zou kunnen uitstellen.

De leden worden door de burgemeester schriftelijk tot de vergadering of^eroepen. Hij zorgt dat tegelijk met deze oproeping dag en uur van de vergadering ter openbare kennis worden gebracht. Dit laatste geschiedt in het belang van de openbaarheid van de vergaderingen, één der steunpilaren van de democratie.

De oproepingsbriefjes oftewel convocatiebiljetten worden tenminste tweemaal vier en twintig uren vóór het houden van de vergadering aan de leden van de raad bezorgd. In spoedeisende gevallen kan hiervan worden afgeweken. De agenda vermeldt zoveel mogelijk de zaken waarvoor de vergadering is belegd. Deze zaken zullen worden aangewezen door hem of hen, van wie het initiatief tot het beleggen van de vergadering uitgaat. In normale gevallen zullen burgemeester en wethouders bepalen wat op de agenda wordt geplaatst. De agendapunten behelzen immers practisch altijd voorstellen van burgemeester en wethouders.

De agenda is niet bindend. De raad kan namelijk steeds met inachtneming van hetgeen in het reglement van orde is bepaald over andere zaken beraadslagen en besluiten. De beperking, die het reglement van orde hier kan aanleggen, is bijvoorbeeld deze, dat een voorstel tenminste een dag voor het houden van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter moet worden ingediend.

De raadsvergadering wordt in het openbaar gehouden. Dat is de algemene regel. Er kunnen zich evenwel gevallen voordoen, waarin het wenselijk of zelfs noodzakelijk is, dat van de algemene regel wordt afgeweken in het belang van de gemeente of in dat van anderen. Daarom heeft de wetgever de mogelijkheid van het houden van besloten vergaderingen opengelaten. Volgens artikel 49 worden namelijk de deuren gesloten, wanneer het in gemeenten beneden de 20000 zielen door drie, in de overige gemeenten door een vijfde der aanwezige leden wordt gevorderd of de voorzitter het nodig acht. Zijn de deuren gesloten, dan zal de raad moeten besluiten of met gesloten deuren zal worden beraadslaagd. Over de punten, in besloten vergadering behandeld, kan in principe daarin ook een besluit worden genomen. Op dit beginsel zijn echter een aantal belangrijke uitzonderingen. Artikel 50 van de gemeentewet somt ze ons op.

In een besloten vergadering kan geen besluit genomen worden over: a. het doen van een uitgaaf voordat de begroting of begrotingswijziging, waarbij de uitgaaf is geraamd, is goedgekeurd;

b. het lenen en uitienen van gelden en het aangaan van rekeningcourant-overeenkomsten.

c. het vervreemden en bezwaren, onderhands verhuren, verpachten of in gebruik geven van gemeenteeigendommen;

d. het onderhands aanbesteden van werken of leveranties. Behalve dat geen besluit kan worden genomen, kan bovendien in een besloten vergadering niet worden beraadslaagd over:

a. de toetreding van nieuwe leden; b. de begroting, de wijzigingen daarvan en de rekening van de gemeente en van de afzonderlijke takken van dienst.

c. het invoeren, wijzigen of afschaffen van plaatselijke belastingen;

d. het aanleggen en opheffen van inrichtingen van openbaar nut.

Artikel 50 belet niet dat de burgemeester in geval van verstoring van de openbare, orde in de vergadering hen, die dit doen of alle toehoorders kan doen vertrekken. Door deze maatregel ontstaat namelijk geen besloten vergadering. De raad kan omtrent het in besloten vergadering behandelde en omtrent de inhoud van aan de raad overgelegde stukken geheim-houding opleggen. Zij blijft geiden totdat de raad haar opheft.

Burgemeester en wethouders kunnen omtrent bedoelde stukken voor lopige geheimhouding opleggen. Zij geven hiervan onmiddellijk kennis aan de raad. (artikel 49).

Schending van de geheimhouding is strafbaar.

H-I-A

dU

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 augustus 1977

De Banier | 8 Pagina's

Gemeentebestuur (7)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 augustus 1977

De Banier | 8 Pagina's