Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een ernstige boodschap door Johannes de Doper

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een ernstige boodschap door Johannes de Doper

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

door Ds. A. W. Verhoef, Chilliwack

Matth. 3:10: „En ook is airede de bijl aan de wortel der bomen gelegd; alle boom dan, die geen goede vruchten voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen."

Johannes wist heus wel dat een goede boom goede vruchten voortbrengt. Maar dat was geen eigen werk, dat was souverein werk, genadewerk. Heus, hij predikte Christus wel. Hoort maar: Die na mij komt

ij kende Hem als zijn ZaUgmaker en hij was er blij mee als er tot Hem werden toegebracht. Hij heeft het hen dan ook gezegd: Ik ben de Christus niet Hij kon niemand zaligmaken en hij wist bevindelijk dat Koning Jezus dat wel kan.

Maar hij wist ook: alleen door de waarachtige vernedering heen, kon er plaats gemaakt worden voor de gezegende des Vaders. Van nature is de mens te hoogmoedig om dat te erkennen. Maar daar waar de Heere verootmoediging en vernedering brengt, daar wordt het een eeuwig wonder dat God nog gedachten des Vredes had en Zijn Zoon vrijwillig daarvoor overgaf.

ZaUg daarom die leert hongeren en dorsten naar Zijn gerechtigheid. En als we dieper moeten gaan graven, dan zullen we meer gruwelen vinden. Gans onrein. De bron van ons bestaan verkeerd, verdorven. In Adam buiten God gevallen. Als we dat moeten gaan inleven dan komt er plaats voor de Tweede Adam, die het dode levend maakt en ze leert dat altijd weer de takken van onze hoogmoed en ons goddeloos bestaan moeten worden afgekapt.

Maar: Het verkeerde wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. Zo we blijven zo we zijn, dan zijn we rampzahg. Dan kan een godsdienstig vernis ons niet baten. En het is een zekere waarheid dat Gods volk eerlijk begeert zahg te worden. Maar anders? O, dan moeten we naar de hel voor eeuwig, waar de worm niet sterft en het vuur niet uitgeblust wordt. Dat is toch maar hard, zeggen velen. Dat is niet hard. Dat is de waarheid. Weet u wat hard is: Mensen bedriegen op reis naar de eeuwigheid. Daarom zie een ieder toe hoe hij met zijn naaste omgaat op reis naar het einde.

Gelukkig die boom die vernieuwd mag worden. Die vruchten van geloof en bekering voort mag gaan brengen. Al blijft het in ons leven allemaal zo onvolkomen en met zonden bevlekt. En leefde Gods Sion dichter bij de Heere, dan zou ook de ernst meer op het hart gebonden zijn. Om anderen te waarschuwen, zoals Johannes dat uit liefde gedaan heeft tot Gods deugden en het behoud van verloren zondaren.

Die hier leert: In mij woont geen goed, die zal uitgedreven worden naar Hem die kwam om te zoeken en te zaligen dat wat verloren was. En dan eens worden die bomen overgeplant in de hemelse aarde. Waar geen weedoende distel en geen stekende doren meer zijn zal. Waar ze voor eeuwig van zichzelf verlost zullen zijn en met Johannes het lied der verlosten mogen zingen tot in alle eeuwigheid.

O, om der zonden wil, moet het hier veelal door storm en verdrukking, door strijd en moeite, om meer en meer aan zichzelf ontdekt te worden. Om geworteld te worden in Hem, Sions Koning, gebruikt de Heere Zijn middelen en wegen. Wegen niet naar het vlees. Nee, als het werkelijk waar wordt kan je met de wereld niet méér mee, maar kom je wel aan de weet dat er nog zoveel wereld in het hart is.

Daarom is h^ zo nodig om de levenssappen uit de Boom des Levens, Christus Jezus te mogen verkrijgen. Opdat een gekruisigde Zaligmaker waarde en meer en meer waarde zal krijgen. Maar dan gaan wij achteruit. Dan moet Hij wassen en zij minder worden.

Eeuwig wonder dat Job kon getuigen: De wortel der zaak is in mij gevonden. Dat was niet die oude Adams wortel. Dat was de wortel der genade, door het vernieuwende werk van de Heilige Geest.

De Heere lere een iegelijk de les die Johannes de Doper zijn gehoor heeft voorgehouden en die ook in deze tijd nog zijn volle waarde heeft. Gelukkig mens, die bewerkt van boven, het leert verstaan: Onrein, gans melaats. Vraagt maar om eenvoudige ouderwetse bekering. Dan krijgt God in Christus de ere en de ziel de zaligheid. Amen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 1979

De Banier | 8 Pagina's

Een ernstige boodschap door Johannes de Doper

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 1979

De Banier | 8 Pagina's