Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Advies aan Hare Majesteit de Koningin

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Advies aan Hare Majesteit de Koningin

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Majesteit,

Gaarne zeg ik U namens de fractie van de Staatkundig Gereformeerde Partij dank voor Uw uitnodiging om U over de komende kabinetsformatie van advies te dienen.

Na een volledige kabinetsperiode van vier jaren werd het Nederlandse volk geroepen zich uit te spreken over de samenstelling van de Tweede Kamer. Vergeleken met de situatie in sommige andere landen en onder bepaalde regimes is het een voorrecht te achten dat dit in vrijheid mocht geschieden.

De situatie in ons eigen land evenwel, geeft mijn fractie op onderscheiden punten grote reden tot zorg. Het is uitermate noodzakelijk, en ook haar diepste wens, dat zou worden gehoorzaamd aan de Bijbelse oproep om weder te keren tot de Heere, in een gehoorzamen van Zijn Woord en Wet. Dat zou ons land en volk wezenlijk tot zegen strekken en afbrengen van vele zonden en ongerechtigheden, die nu helaas, en tot haar grote verdriet, in ons volksleven openbaar komen. De overheid is Gods dienares, het volk ten goede. Deze erkenning fundeert en dimensioneert de overheidstaak, geeft daaraan ook richting. Daarenboven geldt voor ieder mens dat het hem of haar betaamt God te vrezen en Zijn geboden te gehoorzamen. In het onderhouden van Gods geboden ligt grote loon. Moge dat meer beseft gaan worden.

De zorg van mijn fractie gaat zowel uit naar een noodzakelijk geachte verdergaande gezondmaking van de overheidsfinanciën, als naar een verbetering van het bedrijfsklimaat, waaronder begrepen de positie van het midden-en kleinbedrijf en de kleine zelfstandigen als boeren, tuinders, vissers en binnenschippers.

Op financieel en sociaal-economisch terrein heeft het recent gevoerde beleid aanzetten ten goede gegeven. Zo tekent zich bijvoorbeeld een herstel af in het bedrijfsleven. Een consequent, en tegelijkertijd zorgvuldig beleid in dezelfde richting, lijkt gewenst. De werkloosheid is nog altijd zeer hoog.

Voor jongeren en langdurig werklozen is deze omstandigheid zeer moeizaam. Naar het oordeel van mijn fractie zal dan ook maximale aandacht moeten worden gegeven aan een werkgelegenheidsbevorderend beleid. De Rijksoverheid zelf heeft hierin een voorname taak. Extra investeringen met verhoudingsgewijs vele manjaren arbeid moeten dan ook worden overwogen. De zorg van mijn fractie gaat evenwel in bijzondere mate ook uit naar allerlei ontwikkelingen, niet zelden uitmondend in wetgevingsprocessen, die het geestelijk klimaat in onze natie kenschetsen. Principieel is zij bezwaard onder de wetgeving betreffende de abortus-provocatus en de werkelijke praktijk terzake. Hetzelfde geldt voor het vraagstuk van de euthanasie, in de bespreking waarvan naar haar stellige indruk veel te weinig aandacht wordt geschonken aan het minderheidsstand­ punt van de Staatscommissie en daaraan verwante vertolkingen in de samenleving. Mogelijk dat met name de verkiezingswinst van het CDA een signaal moet worden geacht tegen legalisering van de hulpverlening bij de vrijwillige beëindiging van het leven onder de zogenaamde uitzichtloze noodsituatie. Moet ook de Proeve van het kabinet-Lubbers in deze, gepresenteerd als de uiterste grens, niet als in beginsel grensoverschrijdend worden beschouwd?

Als punten van grote zorg moeten verder worden genoemd de ontwikkelingen rond huwelijk en gezin, in de context van gelijkberechtiging van alernatieve leefvormen en verdergaande individualisering, alsmede verschijnselen van vandalisme, criminaliteit en terrorisme, mede in het licht van de toerusting van politie en justitie. Er zou meer genoemd kunnen worden, maar genoeg erover.

De uitslag van de gehouden verkiezingen is in velerlei opzicht duidelijk. Inzet van de verkiezingen werd de beoordeling van het gevoerde kabinetsbeleid. Dat oordeel is ondubbelzinnig gegeven. Om die reden, maar ook om meer inhoudelijke afwegingen van wat in het licht van de uitslag zoal mogelijk is, spreekt mijn fractie relatieve voorkeur uit voor continuering van de huidige regeringscoalitie.

Een kortdurende formatieperiode lijkt mogelijk en is gewenst. Hoewel rechtstreeks een formateur zou kunnen worden aangewezen, verdient het naar het bescheiden oordeel van mijn fractie aanbeveling toch eerst een korte informatieronde te houden. Er zijn immers enkele forse punten van verschil te constateren tussen CDA en WD. Zij denkt aan de mate van bezuiniging, het sociaal beleid, het mediabeleid, waaronder de ongewenst geachte verdergaande commercialisering, de positie van de levensbeschouwelijke instellingen en het bijzonder onderwijs, mede in het licht van een eventuele Wet Gelijke Behandeling, welke ertoe zou kunnen leiden - onverhoopt! — dat de klassieke grond- rechten onder druk komen te staan van nieuwe inzichten, het emancipatiebeleid, met bijvoorbeeld de sollicitatieplicht voor 18-jarigen vanaf 1990, en niet in de laatste plaats het vraagstuk van de euthanasie.

Een kabinetsinformateur zou kunnen verkennen in welke richting en op welke wijze tot afspraken over deze en mogelijke andere punten van verschil kan worden gekomen. Mijn fractie zou er de grootst mogelijke moeite mee hebben als duidelijk zwaarwegende ethische kwesties tot , , vrije kwesties" zouden worden verklaard in een eventueel regeerakkoord. Een dergelijk regeerakkoord zou overigens de nodige flexibilitiet in zich moeten dragen, en niet zo gedetailleerd moeten zijn als het vorige. Als te veel te gedetailleerd wordt vastgelegd komen de onderscheiden verantwoordelijkheden van kabinet en Kamers der Staten-Generaal in het gedrang.

In beide gevallen, te weten die van een kabinetsformateur en die van een kabinetsinformateur, waarvoor zij dus een lichte voorkeur heeft, is het gewenst te zoeken naar een kandidaat uit de kring van de grootste fractie, het CDA. Een informateur behoort op enige afstand te staan van de meest waarschijnlijke invulling van de volgende kabinetsperiode, en overigens over bestuurlijke ervaring te beschikken, zo mogelijk opgedaan in een coalitie van CDA en VVD. Als wens van mijn fractie moge daaraan toegevoegd worden dat hij de protestants-christelijke beginselen in orthodoxe zin is toegedaan. Gaarne bidt de SGP-fractie U wijsheid van God toe bij de door U te nemen belangrijke beslissingen. Moge Uw werk in rijke mate worden gezegend.

Die zegen mag worden verwacht als gehandeld wordt in afhankelijkheid van Hem, Die alles bestuurt en daarvoor ook hooggeplaatsten wil gebruiken. Wilt U zich ervan overtuigd houden dat het volksdeel waarvan mijn fractie zich de tolk mag weten, U zeer toegenegen is en zoekt U in Uw verantwoordelijke taak, alsmede het gehele Vorstenhuis, op te dragen aan de Troon der genade.

Namens de fractie van de Staatkundig Gereformeerde Partij,

B. J. van der Vlies.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 juni 1986

De Banier | 20 Pagina's

Advies aan Hare Majesteit de Koningin

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 juni 1986

De Banier | 20 Pagina's