Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uw stok en Uw staf,  die vertroosten mij

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uw stok en Uw staf, die vertroosten mij

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Door Ds. P. van Bergen Bravenboer

Psalm 23:4b

De tekstwoorden komen uit Psalm 23. Een bekende en geliefde Psalm. Een Psalm die ons van zachte en liefelijke dingen spreekt, althans, zo komt hij bij ons over.

Het beeld van een herder met zijn schapen heeft altijd iets romantisch, iets liefelijks voor ons. Maar het herdersleven is niet zo romantisch, zeker niet in de tijd van de Bijbel. Jacob zei, dat hij de hitte des daags en de koude des nachts verdragen had. Het was een hele zorg voor zo'n herder voor de kudde, er dreigden zovele gevaren, roofdieren, rovers, slangen en giftige planten temidden van het gras.

Deze Psalm is een Psalm van David. Hij was de man naar Gods hart, die nog spreekt, nadat hij gestorven is. Hoe velen zijn in de loop der eeuwen niet getroost uit en door de Psalmen. Zij worden weleens genoemd de geestelijke reisliederen door de woestijn van dit leven. Dat zijn zij zeker voor hen, die op weg zijn naar de stad, die fundamenten heeft. Bent u zo'n reiziger? Weet u waar uw levensreis heen is? Dat is, als u het niet weet naar de eeuwige rampzaligheid. Het is echter genade als we zoekers zijn geworden naar een vaderland, als we gasten en vreemdelingen zijn geworden, dan zullen deze Psalmen ons vertroosten.

Psalm 23 is een hemels herdersdicht. David mocht terugzien op de afgelegde levensweg. Aan zijn zielsoog gaat voorbij een stroom van goedertierenheden. De eeuwige liefde en trouw zijns Gods overstelpt zijn hart. Het mag ons echter niet ontgaan, dat aan Psalm 23 Psalm 22 voorafgaat. In Psalm 22 bezingt de dichter door de leiding des Geestes de smarten van Gods Zoon. Niemand kan de rijke en diepe inhoud van Psalm 23 verstaan, als hij niet doorleefd heeft deze kruispsalm. David wordt herinnerd aan de dagen van zijn jeugd, toen hij de schapen van zijn vader weidde. De Heilige Geest gebruikt zijn leven en zijn herderswerk als een spiegel, om te weerkaatsen de zorg van God voor Zijn schapen.

David wist, dat God hem als schaap van Zijn kudde zal leiden. Sommige goede rechte paden voeren echter door plaatsen, waar grote gevaren en geweldige bezwaren zijn te vrezen voor de kudde. Maar ook dan geen nood.

Dat kan alleen door de tegenwoordigheid van de herder. En dat geldt ook in het geestelijke leven. Hoe kunnen Gods kinderen door donkere wegen moeten, dat ze nit weten hoe het ooit goed zal kunnen komen. En toch. . het kan als de Herder maar tegenwoordig is. Dat gek ook voor hen, die vaak op eenzame posten de beginselc van Schrift en belijdenis moeten verdedigen. Het lijl vaak hopeloos werk, maar als we de nabijheid des Hei ren daarin mogen ondervinden, dan geeft Hij weer c moed en de krachten om tot eer van Zijn Naam wet verder te kunnen gaan. Gij zijt met mij, dat is het geheii van David. Uw stok en Uw staf, die vertroosten mij. U stok en Uw staf. Dat waren beide gereedschappen, welt de herder met een slinger gebruikte bij het weiden vu zijn schapen. De stok was een knots met ijzer of pinnt beslagen. Deze gebruikte de herder om zijn schapen ; verdedigen tegen roofdieren, rovers en andere gevaren

Deze stok, dat woord kan ook vertaald worden m „scepter". Het is dan de ijzeren scepter, waarmet Christus Zijn vijanden zal hoeden. We moeten er got op letten, dat de stok alleen gebruikt wordt voor t vijanden, niet voor de schapen. Bedenk, als u get schaap van deze kudde des Heeren bent, dan zal de st( u wegvagen.

De staf daarentegen is een stok met een kromming a. het einde. Daarmede telde de herder zijn schapen, ma wanneer een schaap in een kuil viel, dan sloeg de herd de kromming om de nek van het dier en trok het er uit. ( wanneer een schaap een verkeerde weg in wilde slaa dan haalde hij het met de staf weer terug en dan leidde 1 hen weer met de staf langs gevaarlijke plaatsen. Wat et troost voor Gods kinderen. De Heere leidt hen door i staf van Zijn Woord.'Soms vallen de Sionieten in een p van moedeloosheid, dan weet de Heere weer een woo te rechter tijd te spreken. Dan weer raken ze verward de struiken van twijfelachtigheid, ook dan weet de Ht der ze eruit te leiden. Hebt u de kracht van de staf d Woords al ervaren? Door Zijn Woord en Geest leidt ( Heere de Zijnen op het rechte spoor.

Door Zijn Woord wijst de Heere de weg des levei Wandelt u al in dezelfde? De Heere werke door krachtige werking van Zijn Woord en Geest, dat kon f zijn ons land en volk op het smalle pad ten leven geit worden, opdat Zijn Naam verheerlijkt worde.

Scherpenisse

Ds. P. van Bergen Bravenbo

de banier 5 november

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 november 1987

De Banier | 20 Pagina's

Uw stok en Uw staf,  die vertroosten mij

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 november 1987

De Banier | 20 Pagina's