De waarachtige bekering van Manasse
Door ds. A. van Heteren
„En als Hij hem benauwde, bad hij het aangezicht des HEEREN zijn Gods ernstighjk aan en vernederde zich zeer voor het aangezicht van den God zijner vaderen. En bad Hem; en Hij liet Zich van hem verbidden en hoorde zijn smeking, en Hij bracht hem weder te Jeruzalem in zijn koninkrijk. Toen kende Manasse, dat de HEERE God is.
2 Kronieken 33 : 12 en 13.
De waarachtige bekering is noodzakelijk. Zij is onmisbaar voor vorsten, overheden en onderdanen. Koning Manasse heeft naar het eeuwig en vrijmachtig welbehagen van God de waarachtige bekering leren kennen. De Heere heeft dat wonder gewerkt in zijn hart en leven. Ook vandaag is het noodzakelijk dat dit wonder wordt gewerkt in het hart van overheidspersonen en onderdanen. Mag u die noodzaak zien en beleven? Mag er gebed voor zijn?
Koning Manasse was in zijn eertijds zeer goddeloos. Hij had tot zijn twaalfde jaar een opvoeding gehad in de vreze des Heeren. Ondanks deze opvoeding heeft hij het Woord des Heeren en Zijn dienst verlaten. Hij deed wat kwaad was in de ogen des HEEREN. Hij handelde net als de heidenen. Hij diende de afgoden en bouwde altaren voor het heir des hemels. Hij boog zich neer voor de zon, de maan en de sterren. Hij deed zelfs zijn zonen door het vuur gaan: hij offerde hen aan de Moloch. Kinderen werden op de gloeiende armen van het afgodsbeeld gelegd en zo verbrand. Hij liet zich in met guichelarij, toverij, waarzeggers en tovenaars. Hij deed zeer veel kwaad in de ogen des HEEREN om Hem tot toorn te verwekken.
Onze tijd is niet veel beter dan de tijd van koning Manasse. Maar de kinderoffers behoren toch wel tot het verleden? Was het maar waar. We hebben kort geleden nog kunnen lezen hoe men een boze geest, een demon, uit heeft willen drijven uit een baby van enkele maanden. Daarbij is het kind op een gruwelijke wijze om het leven gebracht en verbrand. Een gevolg van het zich al meer inlaten in onze tijd met tovenarij, zwarte kunst, occulte praktijken en wat dies meer zij. De overheid zou dit moeten verbieden en er ernstig tegen moeten waarschuwen. Waar het wordende leven in de moederschoot wordt gedood, is er eveneens sprake van kinderoffers. Hoeveel kinderen worden er niet geofferd op het altaar van de sport. Wat sportverdwazing te weeg kan brengen hebben we gemerkt in Nederland. Mensen worden verafgood. Hoe voeden wij de kinderen op? Wat leven wij ze voor? Zijn de dingen van beneden het één en het al? Of mag het door genade anders zijn? Mag er meer zijn dan een uitwendig waarnemen van de inzittingen des Heeren? Mag er zijn de tere en kinderlijke vreze des HEEREN? We beleven ontzettende tijden. Maar het ergste is dat er in onze kringen wel over gesprokt wordt, terwijl er zo weinigen zijn die er werkelijk gebul onder gaan en er van harte bedroefd over zijn.
De Heere heeft door een diepe weg de waarachtij. bekering gewrocht in het hart en leven van koning M. nasse. Hij werd weggevoerd naar Babel. Hij werd in c gevangenis geworpen. Maar dat was niet zijn groots benauwdheid. De boeien van de zonde kwelden hem h meeste. Door de ontdekkende en schuldigstellende we king des Heiligen Geestes kreeg hij te zien wat hij mi daan had. Hoe hij tegen licht en beter weten in gezondif had. Hoe hij zijn opvoeding had veracht. Smekend t zuchtend heeft hij zijn ziel mogen uitstorten voor c Heere. Hij vernederde zich zeer voor het aangezicht vf den God zijner vaderen. De kanttekening tekent hier f aan: , , Te weten, met bewijs van berouw over zijn vo( gaand leven en beloete van betering in het toekome de." De eens zo trotse Manasse kroop als een worm het stof. Manasse zal het beleden hebben de gramsch, des Heeren dubbel waardig te zijn. Hij was in zichz< heiwaardig, veroordelenswaardig. In Adam had hij tegt God gekozen en dat op een ontzettende manier uitg leefd. De Heere liet Zich van hem verbidden en hoon zijn smeking, en Hij bracht hem weder te Jeruzalem zijn koninkrijk. Dan mag in de vrucht openbaar komi dat de bekering van Manasse echt was. Hij ging < afgodendienst bestrijden. Hij zeide tot Juda, dat zij d( HEERE, den God Israels, dienen zouden. Manasse h: het bevindelijk geleerd dat de Heere alleen de ware Gi was en niet de afgoden. Die God, van Wie hij zich h afgekeerd, had zich tot hem gewend. De Heere was • Eerste geweest in zijn leven. Het wonder van de wa; achtige bekering valt dan ook alleen aan de Almachti toe te schrijven. De Gode-vijandige Manasse was tot e volgeling gemaakt. Nu mocht hij de betekenis van offers verstaan. Hij wees heen naar het bloed van Zaligmaker dat ook voor hem gestort zou worden.
Wat zou het groot zijn als onder hooggeplaatsten i laaggeplaatsten de waarachtige bekering gewerkt Z( i worden. Ook onder hen die vast willen houden aan Go ^ Woord en de belijdenis der Kerk in het staatkundige i pohtieke leven. Dat gaat niet buiten schuldbeleving oi Dan wordt de hoogmoedige mens, die niet buigen v 1 voor God, vernederd, ja zeer vernederd. In die weg v 1 en zal de Heere horen. Zo wordt ondervonden w t Manasse mocht ondervinden. Geen voorbijgaande ovt - tuiging als bij de farao. Hij sprak het uit: , , de HEERE s rechtvaardig, ik daarentegen en mijn volk zijn goddei - zen." Hij beleefde niet wat hij uitsprak. Hij is verdronkc i in het water van de Rode Zee en voor eeuwig omgek - men. De Heere geve gebed om en werke de waarachti; - bekering onder overheden en onderdanen in Nederlan .
Ds. A. van Heteren, Werkendam
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 september 1988
De Banier | 20 Pagina's