Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aandacht en Bezinning

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Aandacht en Bezinning

8 minuten leestijd

EEN NIEUW PRESIDENTSCHAP IN RUSLAND

Met spanning is de laatste dagen de gang van zaken gevolgd in de Soyjet- Unie. Langdurig is beraadslaagd over de instelling van een nieuw presidentschap met uitgebrei(ie bevoegdheden, daar vooral bij de leiding nog de vrees bestond, dat een tweederde meerderheid, die vereist was, niet gehaald zou worden. Hervormers waren tegen uitgebreide bevoegdheden, die haaks zouden kunnen staan op vrijheidsstreven en democratisering. Maar conservatieven zouden juist geporteerd kunnen zijn voor een president met de grootst mogelijke macht. Maar van de tweeduizend afgevaardigden in het parlement stemden uiteindelijk meer dan achttienhonderd leden voor de voorgestelde wijzigingen. Weliswaar is niet alles geregeld zoals Gorbatsjov het graag zou hebben gezien. Zo kan de komende president niet in zijn eentje de noodtoestand laten uitroepen in delen van het groot-Russische rijk. Ook het vetorecht van de president is ingekort. Maar er valt mee te leven en hoogstwaarschijnlijk zal Michail Gorbatsjov de eerste nieuwe president worden. Er lijkt voorshands geen betere kandidaat aanwezig, die ook zoveel gezag in het buitenland heeft. Economisch krijgt hij echter nog een zware dobber. De landbouwpolitiek is nog steeds een heel zwakke stee. Opmerkelijk is ook, dat het machtsmonopolie van de communistische partij in Rusland lijkt afgesloten. Dat maakt de weg vrij voor een meerpartijenstelsel. Wie had dat ooit kunnen denken? Is er een beslissend keerpunt bereikt? Er is nog lang geen democratisch bestel zoals wij dat in het Westen kennen. Welke weg gaat de Sovjet Unie op? Komt er verruiming in de politieke denkbeelden, of is er nu plaats voor een verlicht despotisme?

Wij belijden als SGP, dat het God is, Die de geschiedenis der volken schrijft en leidt. De schilden der aarde zijn Godes. De machtigen der volken zijn Zijn instrumenten tot volvoering van Zijn alwijze Raad. Hebben we zelf voor deze God leren onderdoen?

Mochten we het van Hem verliezen? Werden we van rebel veranderd in een onderdaan? Dan zien we als naast de krant de opengeslagen Bijbel ligt, dat en hoe God tot op vandaag de wereld regeert. Dwars door adembenemende gebeurtenissen gaat Hij souverein Zijn gang. En waar wij van ondersteboven zijn is voor Hem een wenk. Waar wij jaren en eeuwen voor zetten is bij en voor Hem slechts een dag.

O, vrienden welgelukzalig is toch dat volk, welks God de Heere is, waar dat ook woont en hoe dat er ook aan toe is. Werd de God van dat volk gevreesd.

BIDDAG HOUDEN, ALS EEN LEEUW OF ALS EEN LAM?

Een cryptisch opschrift? Verdraagt u dat van mij, alhoewel ik niet graag het eenvoudige volk op het lijf val met niet te volgen woorden en begrippen. Maar wat ik zeggen of liever schrijven wilde, het was biddag. In Zeeland veelszins al in februari, elders in de maand maart. Ik herinner mij dat wijlen ds. M. Heikoop ooit sprak over „een waardeloze biddag". Dat is vreselijk. Wel in de vorm niet in wezen gehouden. De Heere kon in oude tijden bede- en boetedagen verfoeien. Of was er door genade een waardevolle biddag, daar de Heere de Geest der genade en der gebeden uitstortte? Zelf mocht ik in het westen spreken over „biddag houden in de gestalte van een leeuw of van een lam". Ik mocht dat doen n.a.v. Psalm 34 : 11. Daar worden tegenover elkaar gezet „de jonge leeuwen, die gebrek, armoede lijden en hongeren" en degenen, die , , de Heere zoeken en geen gebrek hebben aan enig goed". De laatsten zijn de lammeren, die leeuwen waren in hun natuurstaat. Daar zitten wat een leeuwen in de kerk op de biddagen! Daar zijn wat een leeuwen in ons volk, onder de boeren, de vissers, de vrachtwagen-chauffeurs, de verpleegkundigen. . . Neen, ik moet verder en dieper. Wij zelf zijn van nature van die jonge leeuwen, die op roof uitgaan en brullen van woede als de prooi ons ontging of van honger.

Leeuwen, die in de godsdienst komen met vermeende rechten en valse gronden. Wij eisen, wij demonstreren.. . Ja, zei ooit wijlen ds. Jac van Dijk „er kan nog eens een tijd komen dat de babies in de kinderwagens worden gereden met aan weerskanten van de kinderwagen een spandoek met „wij eisen pap".

En nu zijn er zorgen in talrijke bedrijfstakken, die ik noemde. Toch, vrienden, zien we Gods hand nog in alle ontwikkelingen, tegen ons uitgestrekt? Een oude, godvrezende visser en reder in Katwijk zei ooit eens toen de zondagsvisserij begon met de ontheiliging van Gods dag: „Dat is het begin van het einde, daar blaast God in". En, zien we het niet? Gelukkig die het weten mag van een leeuw in.. . een. . . lam veranderd te zijn. Gelukkig die van een gestrijder een belijder en van een vervolger een volgeling werd. Maar die de Heere zoeken hebben geen gebrek aan enig goed. Nooit zal hen ontbreken wat waarlijk goed is voor hen. Wat is dat goed anders dan. . . God Zelf? Wat toch een wonder, een leeuw, die een lam werd. Maar de Leeuw uit de stam van Juda is het Lam. Hij gaf alles over om alles te verwerven voor een straatarm, doodgevallen zondaarsvolk. Eertijds schreven de overheden de bede-, boete- en dankdagen uit. En nu? Niet meer nodig!? Een biddeloos volk gaat goddeloos ten onder.

VERANDERINGEN IN HET WESTEN

Het Oosten, Oost-Europa met name trekt de aandacht. Maar ook in het westen zijn veranderingen. We denken aan Latijns Amerika, Chili vooral. Generaal Pinochet trad af. Onder zijn bewind dat door een bloedige staatsgreep met de moord op Allende tot stand kwam zijn vreselijke misdaden gepleegd. Zelf was ik destijds in Santiago. Een beklemming was er om en in mijn hart. Op iedere hoek van de straat bijkans politie in groene uniformen, net als de Grüne Polizei tijdens de Duitse bezetting in en van ons land. Zoveel mensen zijn verdwenen, van wie nooit meer iets is gehoord of vernomen zal worden. De nieuwe Chileense president Aylwin zal wel behoedzaam moeten manoeuvreren. Ge­ duld is nodig. Er is geen verandering van de ene op de andere dag, die alles brengt wat het volk verwacht. Maar er zal het een en ander op te helderen zijn. Politieke gevangenen zullen vrijkomen. Economische en militaire hulp vanuit de Verenigde Staten lijkt mogelijk. Voorlopig zijn het maar smalle marges waarin geopereerd kan worden. Wat zijn wij dan sedert jaren bevoorrecht. Zulke toestanden kunnen we ons niet indenken. Maar wanneer vrijheid tot bandeloosheid verwordt en vrijheid slechts strekt tot verzadiging van het vlees, ach, wat hebben wij dan nog? In Haïti trad ook een nieuwe president aan, ene mevrouw Pascal- Trouiillot. De dictator, general Avril is het land uit, tot grote vreugde van het volk. Hoofden rollen snel, macht is spoedig verloren. Het pausdom verafschuwen we hartgrondig vanuit SGPbeginsel. Maar als een nieuwe paus wordt rondgedragen in de St. Pieter in Rome na zijn verkiezing, wordt symbolisch de brand gestoken in wat eer en aanzien afbeeldt onder de roep: „Sic transit gloria mundie" - zo vergaat de glorie der wereld. En och, wat houden we er aan vast, nietwaar? We zijn niet anders dan wereld van nature.

En dat God in zulk een wereld afdalen wil in Zijn Kind en door Zijn Geest.

VRIJHEID VAN GEWETEN EN VAN GODSDIENSTEN

Nogal eens komt onder mijn aandacht dat er binnen en van buiten de partij bezoekers van vergaderingen en belangstellende lezers van De Banier geen helderheid hebben over wat nu de SGP voorstaat onder het begrip „vrijheid". Ik citeerde ooit eens wijlen ds. W. L. Tukker-onverdacht SGP-er, die nimmer schroomde daar voor uit te komen - in zijn prachtig boek „Geloof en Verwachting" die aandacht gaf aan artikel 36. Daarin wijst hij er op, dat over het zwaard wel gesproken wordt ter bescherming van de goeden en ter bestraffing van het kwaden, maar niet in verband met de uitroeiing van de valse godsdienst. Dat bracht enigen ertoe te vragen, of de SGP vrijheid van godsdienst voorstaat. Dat is in het licht van artikel 36 niet vol te houden. Ik denk aan de discussie in 1937 tussen wijlen ds. G. H. Kersten en wijlen prof. dr. H. Visser. De eerstgenoemde heeft al het mogelijke gedaan om tot samenwerking te komen en niet onnodig stemmen verloren te laten gaan. Dat sprong toen af, juist op het punt van de vrijheid. Ds. Kersten kwam wel op en uit voor vrijheid van geweten maar kon vrijheid van godsdienst niet aanvaarden. Heeft de valse religie gelijke rechten als de ware godsdienst?

Prof. Visser wees op het „recht" dat Rome e.a. verworven hadden, gelet op Gods hand in de historie. Ds. Kersten kon onmogelijk de leiding Gods in de geschiedenis zien als bron naast Gods Woord. En. . . in de geschiedenis kunnen ontwikkelingen zich voordoen, die niet zijn in Gods gunst, wel onder Gods toelating of zelfs.. . in Zijn toom.

Het koningschap dat de oudsten in Israël begeerden zoals de volken van rondom kenden was niet in te bedden in de theocratie. Toch werd Saul de eerste koning. Maar de Heere getuigde: „Ik gaf u een koning in Mijn verbolgenheid. . .". En ze hebben het geweten. Maar Hij vond ook David, Zijn gunsteling.

Vrijheid van geweten is principieel onderscheiden van vrijheid van godsdienst. Het herschreven en onlangs aanvaarde beginselprogram onzer partij schenkt ook op dit punt klare wijn en spreekt duidelijke taal.

Katwijk aan Zee

drs. W. Chr. Hovius

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 maart 1990

De Banier | 20 Pagina's

Aandacht en Bezinning

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 maart 1990

De Banier | 20 Pagina's