Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

PABO in de steigers

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PABO in de steigers

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het onderwijs weet men er alles van. De PABO (pedagogische academie voor het basisonderwijs) staat de laatste tijd, soms terecht, soms ten onrechte, in een minder goede reuk.

Zo maken de onderwijsinspecties regelmatig gewag van tekortkomingen in het basisonderwijs die voor een deel terug zijn te voeren op gebreken in de opleiding van de onderwijsgevenden. Reden genoeg dus voor het departement van Onderwijs om een beleidsnotitie te schrijven onder de titel: „Perspectief voor de PABO".

ONDERSCHEID

De toverwoorden waar staatssecretaris Wallage in zijn beleidsnotitie mee strooit zijn , , differentiatie" en „specialisatie". Nu nog is het zo dat de leerkrachten van het basisonderwijs een en dezelfde opleiding volgen. Dat moet veranderen. Er kan voortaan onderscheid worden gemaakt tussen onderwijs aan de bovenbouw, de oudere kinderen, en de onderbouw, de jongere kinderen. Na 2 a 3 jaar zal de PABO-student voor zichzelf de keuze kunnen maken in welke richting hij of zij zich wil specialiseren. Overigens is de bewindsman van mening dat het „PABOveld" zelf maar voor een verdere invulling zorg moet dragen, uiteraard met inachtneming van bepaalde minimumvoorwaarden.

De SGP staat positief tegenover deze plannen voor een PABO-nieuwe stijl.

Erkend moet worden dat er knelpunten zijn. Tegelijk is het goed vast te stellen dat er een groot verschil bestaat tussen de ene PABO en de andere. Een opzet die ruimte laat om deze verschillen te verdisconteren is dan ook toe te juichen.

BREDE INZETBAARHEID

De specialisatie ouder kind of jonger kind, is een werkbare constructie, die hier en daar al accent krijgt in de opleidingen. De SGP zou het evenwel betreuren indien het uitgangspunt van een brede inzetbaarheid van de afgestudeerde PABO'ers verloren zou gaan. Ir. Van der Vlies: „De specialisatie moet niet tot gevolg hebben dat PABO's in een nauw keurslijf van kernprogramma en specialisaties gedwongen worden. Een PABO moet eigen ruimte overhouden voor de inhoud die aan de specialisatie en verdieping wordt gegeven."

Waar de SGP beducht voor is is dat de specialisatie leidt tot meer inzet van allerlei vakleerkrachten waar nu nog groepsleerkrachten werkzaam zijn. Het is voor kinderen van groot belang dat zij een vertrouwensrelatie met hun groepsleerkracht kunnen opbouwen. Een vakleerkracht neemt vaak een wat aparte positie in en functioneert, vooral in een kleine school, niet echt binnen het team van groepsleerkrachten. Dat belemmert de uitwisseling van ervaringen en dergelijke.

LICHAMELIJKE OEFENING

Concreet richt het SGP-bezwaar zich tegen de verplichting om in de bovenbouw voor lichamelijke oefening een vakleerkracht aan te stellen. Ir. Van der Vlies diende hierover een motie in waarin de Kamer hierover een uitspraak wordt gevraagd. De staatssecretaris zegde daarop toe zijn voornemen voor kleinere richtingen en scholen te heroverwegen.

Een punt van zorg is ook de zogenaamde „feminisering" van de PABO. Steeds minder jongens kiezen voor de PABO. Dit kan negatieve consequenties hebben voor de evenwichtige begeleiding van kinderen. Een deel van het probleem zou kunnen liggen in het feit dat jongens gedemotiveerd raken door de vele aandacht die zij, vooral in de onderbouw van de PABO, moeten schenken aan de kleuter respectievelijk het jonge kind. Daarom zou het goed zijn de PABO-opleiding zodanig in te richten dat dit effect zoveel mogelijk wordt voorkomen. Dat is ook opnieuw een argument de PABO's niet in een te strak keurslijf te dringen.

UITWISSELING

De SGP diende, overigens samen met het GPV, een tweede motie in die moet bewerkstelligen dat er een betere uitwisseling komt tussen de PA­ BO's en de basisscholen. Het belang van een betere onderlinge communicatie behoeft geen betoog. Ir. Van der Vlies legde de suggestie op tafel om een PABO-docent met behoud van zijn of haar salaris, bijvoorbeeld één keer per 4 a 5 jaar gedurende een substantieel deel van het schooljaar te detacheren op een basisschool. Dat zou wederzijds bevruchtend kunnen werken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 mei 1991

De Banier | 20 Pagina's

PABO in de steigers

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 mei 1991

De Banier | 20 Pagina's