Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een bede voor de toekomst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een bede voor de toekomst

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

”Velen zeggen: Wie zal ons het goede doen zien? Verhef Gijover ons het licht Uws aanschijns, o HEERE!"

Psalm 4 vers

Als wc letten op de omstandigheden in Davids leven, dan , zijn we geneigd om te zeggen: arme David! Hij dichtte deze psalm in droeve omstandigheden. Maar wanneer we letten op het tweede deel van onze tekst, en we mogen bemerken hoe zijn ziel gesteld was temidden van de zorgen; gezegende, Rijke David! Hoc is dat mogelijk?

Psalm 3 en 4 horen bij elkaar. Hij was vluchtende voor zijn zoon Absalom. Met enkele trouwe vrienden vlucht hij uit Jeruzalem ovcrdcjordaan. Hij kwam te Mahanaim. We kunnen zo indenken wat ontzettend het was dat hij vluchten moest voor zijn zoon Absalom! Hij had een boodschap gekregen van vrienden dat grote massa's zijn huichelachtige zoon volgen. Maar gelukkig, er zijn ook echte \Tienden die met David meeleven. Maar ze zijn voor hem op dit ogenblik geen steun. Ze waren moedeloos. Zij zien geen toekomst meer. Ze zeggen: "Wie zal ons het goede doen zien? "

Maar het is geen klagen zonder de HEERE. Hun geloof was ingezonken, hun credit op de Heere waren ze op dat ogenblik kwijt! Dat kan ook in het leven van (iods kinderen gebeuren. Ook in het leven van hen die op verantwoordelijke posten staan. Och dat klagen zonder de Koning der Kerk. Hoe arm! Maar zegen van de Hemel voor Clods knecht. Hij mag in deze omstandigheden zeggen: "Als ik roep, verhoor mij, o God mijner gerechtigheid! In benuwdheid hebt Gij mij ruimte gemaakt”

O, als we letten op de gee.steloo.shcid en liefdeloosheid in kerkelijk en nationaal leven dan lijkt de klacht op zijn plaats: "Wie zal ons het goede doen zien? " Wat zou het profijtelijk zijn wanneer we allen de levende klacht mochten uiten: "Wat klaagt een levend mens? " Als dat waar wordt komt er ook wat anders: "Ciij hebt mijn weeklacht en geschrei veranderd in een blijde rei!"

Die levende klacht mocht het bij David zo maken: "Verhef (iij over ons het Licht Uws aanschijns, o HEERE!" Lezer, lezeres, in het verleden heeft de HEERE het dikwijls in bange nood voor Da\'id goed gemaakt. Nu mag David pleiten; (Hj hebt toch beloofd voor me te zullen zorgen. Nu kunt U, de Almachtige (iod, het ook goed maken in de droeve en moeilijke omstandigheden waarin ik verkeer.

Het licht Uws aanschijns!" Het gezicht van een mens kan uitdrukken wat er innerlijk leeft. Hoe gauw kunnen we zien of een mens blij is. Maar als we in droefheid neerzitten, dan is dat ook te zien in de uitdrukking van het gelaat. Het gelaat spreekt duidelijke taal. Zo mag David hier zien het licht \'an Gods aangezicht. Hij weet, de Heere kan zorgen. Hij weet: "Uw aangezicht in gunst tot mij gewend, schenkt mij in 't kort verzadiging van vreugde." Hij weet, zonder het licht \'an 's Heeren aangezicht kan hij niet verder. Let er wel op, in dat licht leren we onze zonden kennen. In dat licht worden we arme zondaren Maar nu is het voor David dat hij weten mag: de Heere vergeet hem niet In 's Heeren licht zoeken we het goede niet in voorspoed, rijkdom, gezondheid enz. Het goede voor (ïods knecht was de gunst des Heeren. O. Zijn gunst sterkt meer dan de uitgezochtste spijzen! Vergeet nooit: de (k)d der ere kan het licht Zijns aanschijns verheffen «ver een \erloren zondaar, omdat Zijn lieve Zoon voor hen in de stikdonkere nacht is ge weest. Zalig wie leert dat alleen in en door Hem Gods vriendelijk aanschijn mag lichten in de duLsternis. Voor Gods kinderen kan het soms zijn "Toen (iij Uw Aangezicht verborgt werd ik verschrikt." Daar wist Davic ook van! En dat was om zijn zonden En nu? Wel David mag door genadi verstaan dat de Heere goed is vooi hem. Lieve vrienden, zijn beste plek je was: dat hij in vrede door Koning Jezus mocht neerliggen! De Heere geve in deze bange tijd door Hen ru.st te krijgen. Zalig dat volk dat he geklank kent.

Coaldale, Canada

ds. A.W. Verhoef

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 oktober 1993

De Banier | 20 Pagina's

Een bede voor de toekomst

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 oktober 1993

De Banier | 20 Pagina's