Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat is een vraag en wat is een voorstel?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat is een vraag en wat is een voorstel?

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op de laatstgehouden Algemene Vergadering, d.d. 25 feliRiari 1995, werd voor de Rondvraag de volgende vraag ingediend:

"De PKV Middelharnis/Sommelsdijk wil gaarne uitleg over wat in Artikel 9 Algemeen Reglement verstaan moet worden ondereen Vraag ofVoorstel ter behandeling op de Algemene Vergadering."

Uit het verslag van deze vergadering citeren wij volledigheidshalve ook de reactie daarop:

"De voorzitter antwoordt dat deze vraag wordt' meegenomen en dat hierop in De Banier zal worden ingegaan. Dit mede omdat deze vraag het partijbureau ook op andere wijze heeft bereikt."

Algemeen Reglement

Genoemd Artikel 9 handelt over het indienen van Vragen en Voorstellen algemene vergadering en reglementeert de daaraan verbonden procedures. Daarbij komen aan de orde het tijdstip waarop ze moeten zijn ingediend, de procedurele afhandeling door het Hoofdbestuur en iets over de wijze van behandeling op de algemene vergadering.

Nergens in dit negen leden tellende artikel wordt iets gezegd over enig inhoudelijke voorwaarde waaraan een vraag of voorstel moet voldoen om voor behandeling in aanmerking te komen. En hoewel de aanduiding van het artikel Vragen en Voorstellen wel aanleiding geeft tot een onderverdeling in twee categorieën, is daarvan evenmin iets te vinden.

Een teaigblik in de partijhistorie brengt ons in dit opzicht ook niet veel verder. In de allereerste Partijstatuten, vastgesteld in de Algemene Vergadering van 24 juni 1918 te Rotterdam, lezen we in Artikel 15:

"Telken jare in de maand Mei en voorts zoo dikwijls het Hoofdbestuur dit noodig acht of wanneer minstens drie plaatselijke kiesverenigingen dit schriftelijk aanvragen, vergadert de Partij in Algemene Vergadering

De te behandelen zaken worden tijdig door het Hoofdbestuur op het Agendum geplaatst en den besturen toegezonden".

Geen woord over het indienen van Vragen en Voorstellen, noch in dit artikel, noch elders. Voor alle duidelijkheid moet daarbij worden opgemerkt dat er toen nog geen Algemeen Reglement bestond, Wat daarin thuishoorde was toen nog ondergebracht in de Statuten. I^as sinds 1973 kent de Partij naast Statuten ook een Algemeen Reglement.

Ontwikkeling

Toch zijn er vanaf het eerste begin, ook zonder dat de mogelijkheid reglementair was vastgelegd, vragen en voorstellen bij het Hoofdbestuur ingediend. In het verslag van de eerste Algemene Vergadering, gehouden op 5 augustus 1919 te Middelburg, is te lezen: 'De behandeling der Voorstellen en Vragen van kiesvereenigingen geeft aanleiding tot een leevendige bespreking'. Het is dus aantoonbaar dat dit punt op geen Algemene Vergadering heeft ontbroken. Op de agenda voor de Algemene Vergadering van 3 augustus 1921, gehouden in de consistoriekamer van de Gereformeerde Gemeente te Rotterdam, stond als punt 6 op de agenda: Vragen en voorstellen der Kiesvereenigingen; in De Banier van 1 maart 1923 meldde de partijsecretaris dat de kiesverenigingen nog tot 15 maart Voorstellen en Vraagpunten konden inzenden voor de op 5 april 1923 te houden Algemene Vergadering.

Een in dit verband belangrijke Algemene Vergadering was die van 24 april 1924. De agenda vermeldde onder punt 6: Vragen en voorstellen van Hoofdbestuur en de aangesloten kiesverenigingen.

Voor het eerst in de partijgeschiedenis heeft het Hoofdbestuur zelf Voorstellen die aan de afgevaardigden van de kiesverenigingen zullen worden voorgelegd. Eén van deze voorstellen had betrekking op Artikel 15 van de Statuten. Het hoofdbestuur stelde voor dat als volgt te wijzigingen:

" Telken jare in de maand April en voorts zoo dikivijls het H.B. dit noodig acht of wanneer 10 plaatselijke kiesvereenigingen dit schriftelijk bij het H.B. aanvragen, vergadert de Partij in Algemeene Vergadering, tot welke vergadering alle leden der Partij toegang hebben en recht deel te nemen aan de besprekingen.

Stemrecht hehhen echter alleen de afgevaardigden der plaatselijke kiesvereenigingen. Het aantal afgevaardigden bedraagt voor elke kiesvereeniging twee.

Vóór f februari kunnen de aangesloten vereenigingen eventueele vragen en voorstellen ter behandeling op de Algemeene Vergadering, inzenden. Deze worden vóór 1 maart, voorzien van eenprae-advies van het H.B. den afdeelingen toegezonden."

De vrij onstuimige groei van het aantal kiesverenigingen, en daarmee van het aantal afgevaardigden, noodzaakte het Hoofdbestuur ten aanzien van dit agendapunt maatregelen te nemen. Met het jaar nam het aantal te beantwoorden vragen en te behandelen voorstellen toe. In 1930 stelde PKV Arnhem voor, om vragen en voorstellen eerst op de Provinciale Verenigingen te brengen. Dat voorstel vond wel bijval, maar toch bleef de bestaande regeling ongewijzigd. Dat zal dan ook waarschijnlijk wei­nig verlichting gegeven hebben. Gaandeweg echter werd duidelijk dat het volledig vrij geven van de mogelijkheid tot het stellen van vragen, te veel tijd ging vergen op de Algeme- ne Vergaderingen, Niet alleen werden er vooraf, conform artikel 15, veel vragen en voorstellen ingezonden, maar ook tijdens de vergadering werden

regelmatig voorstellen gedaan. Het Hoofdbestuur moest daar ter plekke en terstond op reageren en de afgevaardigden moesten er vervolgens over stemmen. Niet zelden zonder dat ze de reikwijdte konden peilen van het vooriiggende voorstel. En lukte het niet om een meerderheid te krijgen, dan probeerde men het soms het jaar daarop opnieuw.

In 1939 werd een poging gewaagd om de Algemene Vergadering te ontlasten van de veelheid van vragen en voorstellen. Dit voorstel hield in dat de plaatselijke kiesverenigingen hun vragen en voorstellen voortaan zouden indienen bij de Provinciale Verenigingen. Op de Algemene Vergadering zouden dan alleen nog maar de vragen en voorstellen die daar werden aangenomen, worden behandeld.

Het Hoofdbestuur was daar pertinent op tegen, omdat daardoor de PICV-en van hun recht zouden worden beroofd. Wel achtte het HB het wenselijk om verschillende zaken hetpartijleven rakende, in kleinere kring te behandelen voordat ze op de Algemene Vergadering werden gebracht. In hoeverre dat werkelijk van de grond is gekomen, is niet bekend, maar ook na de oorlog wordt gewezen op het feit dat het HB in bepaal­ de gevallen nauwere voeling houdt met de Provinciale Verenigingen door uit elke provincie twee afgevaardigden bijeen te roepen,

Daarmee werd de basis gelegd voor de vertrouwensvergadering oftewel de Raad van Advies. In 1947 wordt dit reglementair vastgelegd.

Dat veranderde evenwel hoegenaamd niets aan de hoeveelheid vragen en voorstellen die behandeld moesten worden op de Algemene Vergadering. Het kwam voor dat de hele middagvergadering daarmee ge- \'uld werd. Zo gevuld zelfs dat de vergadering later werd beëindigd dan de bedoeling was, of dat het slotwoord in het gedrang kwam, of -zoals in 1954- dat de voorzitter besloot een aantal vragen en voorstellen maar te bewaren tot de volgende Jaarvergadering!

Blijkbaar is het een euvel aller tijden dat kort spreken veel moeilijker is dan lang spreken. Op de Algemene Vergaderingvan 1955 werd een HB-voorstel behandeld en zonder discussie aangenomen, dat de voorzitter het recht gaf de spreektijd zonodig te beperken.

(Dit voorstel had ook betrekking op de Rondvraag. Daarover verscheen eerder een artikel in De Banier van 15 oktober 1992). Ondanks de mogelijkheid de .spreektijd te beperken, bleef het probleem. Met enige regelmaat wordt in het verslag van de Algemene Vergadering melding gemaakt van tijdnood aan het einde. Dat bracht PKV Bussum er toe om voor de Algemene Vergadering van 1967 een voorstel in te dienen om de Vragen en Voorstellen een paar maanden van te voren in De Banier te publiceren. Daardoor zou er in het Partijorgaan een gedachtenwisseling kunnen ontstaan met als gevolg dat de discussie op de Algemene Vergadering zou worden bekort. Het Hoofdbestuur ontraadde dit voorstel uit praktische overwegingen en was van oordeel dat er van minder discussie geen sprake zou zijn. De vergadering sloot zich daarbij aan.

Kentering

Voor de Algemene Vergadering van 1970 werd een voorstel ingediend door de kiesverenigingen van Lisse, Valkenisse, en Zeist. Daarin werd een nieuwe wijze van behandeling voorgesteld, hetzij om deze te laten lopen over de Statenkringen of de Provinciale Verenigingen.

Op dezelfde Algemene Vergadering had het Hoofdbestuur al een uitgewerkt voorstel klaarliggen in de vorm van het toenmalige artikel 17 van de Statuten. Na de splitsing (in 1973) van Statuten in Statuten en Algemeen Reglement werd dit artikel 17, artikel 9 van het Algemeen Reglement. Daarin werd de procedure omschreven zoals wij die nu nog kennen.

In een volgend artikel zal nader worden ingegaan op de inhoudelijke kant van de zaak. Daarbij zal dan ook nader bezien worden of er verschil is tussen een 'Vraag' en een 'Voorstel' en welke consequenties een eventueel bevestigend antwoord heeft voor de wijze van behandeling.

DN

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 juni 1995

De Banier | 20 Pagina's

Wat is een vraag en wat is een voorstel?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 juni 1995

De Banier | 20 Pagina's