Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KORT EN BONDIG

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

KORT EN BONDIG

4 minuten leestijd

POLDER-MODEL

Het is een nieuw begrip: poldermodel. De dikke Van Dole kent het woord nog niet. Toch wordt het heden ten doge veel gebruikt, niet in het minst door hen die de loftrompet steken over de financieeleconomische positie van Nederland. Ons land staat in het buitenland alom bekend om het typisch polderlandschap. Een polder is een door waterscheidingen begrensd stuk land of gebied waarin de waterstand nauwkeurig kan worden beheerst; vroeger door bemaling met molens, tegenwoordig met gemalen. Grond werd zo op ingenieuze wijze "ontroofd" aan het water. Welnu, op eenzelfde, haast spectaculaire wijze wordt het economisch beeld beheerst, iets wat elders tot nu toe veel minder iukt.

Men spreekt dan ook met enig ontzag over het succes van het Nederlandse poldermodel, weliswaar laagliggend land, toch droog gehouden, ondanks de hoog omringende waterstanden. Men is er verwonderd over en men kijkt er met enige jaloezie naar. De wereldgroten stellen elkaar het poldermodel ten voorbeeld van hoe het blijkbaar ook kan.

Wat zijn dan zoal de kenmerken van dat model? Economische groei door een combinatie van loonmatiging, strakke begrotingsdicipline, overheidsinvesteringen en reductie van het financieringstekort. Onze gulden is hard, de inflatie laag, de werkloosheid daalt. Het recept is een soort mix van op zichzelf lang niet altijd met elkaar sporende belangen en beleidsdoelstellingen, een mix overeengekomen tussen overheid, werkgevers en werknemers in achtereenvolgende centrale accoorden. Door deze afspraken te maken en tamelijk strikt na te komen, is blijkbaar een win-winsituotie tot stand gebracht waar in grote lijnen iedereen wel bij vaart.

Dit succes straalt een beetje af van "Paars", dot er goede sier mee maakt ten overstaan van de ons omringende landen. Toch moet bedacht worden dat de basis voor dat succes vooral gelegd is onder de kabinetten - Lubbers en dat "Paars" nu oogst wat toen gezaaid is. Wij herinneren ons nog heel levendig, hoe toen allerlei pijnlijke maatregelen elkaar opvolgden. Het leek in die dagen dat de klok uitsluitend ombuiging en bezuiniging sloeg. Dat was voor velen slikken, zij merkten het rechtstreeks in hun portemonnee. Nu worden er de vruchten van geplukt, zij het nog niet door iedereen in gelijke mate.

...EN NOG WAT!

Een breed gedragen gevoelen is dat bepaalde, toen noodzakelijk geachte maatregelen in hun effecten te ver zijn doorgeschoten. Zieken, gehandicapten, (gedeeltelijk) arbeidsongeschikten en langdurig werklozen kunnen er van meepraten. Vandoor dot men zich nu sterk maakt om reparaties aan te brengen. Ook de SGP spreekt daarin een duchtig woordje mee, bijvoorbeeld als het gaat om de wachtlijstproblematiek in de zorgsector.

Ook het CDA, nu oppositiepartij, trekt onder aanvoering van de kersverse politieke leider De Hoop Scheffer ten strijde. In het maandblad "Ondernemen" van MKB Nederland (de sector van het middenen kleinbedrijf) van vorige week stelde hij onder de kop " De Hoop S- cheffer wil sociale zekerheid terug" dot bijvoorbeeld de afgeschafte Na­ bestaandenwet en Ziektewet weer zoveel mogelijk in ere moeten vvorden hersteld. Ons aller RD vatte dat interview uit "Ondernemen" in de krant van 9 juli jongstleden sonen onder de kop "Met CDA in kabinet winkels op zondag dicht".

Ik begrijp het allemaal wel, de verkiezingsstrijd nadert en begint schaduwen vooruit te werpen. Ik w. best in dankbaarheid noteren dat hrt CDA zich voorneemt te ijveren .'oor deze terugdringing van zondacsontheiliging, zodra het weer toetreden kon tot een coalitie. Hetzelfde CDA echter, sloot in eerdere coalitie: , juist ook op het punt van de wi'keltijdenwet compromissen. Van n, i zondagen open, gingen wij ee ; * naar vier en enkele jaren later r aar acht zondagen open. Wie vercedigde die wetswijzigingen ook al weer? Waren door niet juist CDAbewindslieden bij betrokken? H n argument was dot zij dat deder om op termijn erger te voorkomen. Vij zien hoe het gegaan is. Hetzij-- er nu twaalf. En zeker, ik misken bepaald niet het recht van het CDM op "Dwalingen huns weegs" terug 3 komen, integendeel. Het CDA z 1 echter wel moeten toegeven - he* wordt ook niet weersproken - dot deze partij voor een en ander een bijzondere verantwoordelijkheic op zich kreeg, die niet zo maar afgelegd kan worden. Daarom stak '; ie kop mij wat, als zou de opstelli' g van het CDA in dezen een alle£ ins onberispelijke en onwankelbare zijn geweest. Wat niet is, moge komin! Wat verwaand wellicht, misschien al te gedurfd ook, maar onze kf; p zou kunnen luiden: Met SGP in kabinet zouden winkels zondags cicht gebleven zijn. En nu ze open Zi n, dichtgaan natuurlijk! Het gaat cm niet minder dan het vierde gebi J van de Wet des Heeren. Het ze J een zegen zijn als deze keur neg aan het veelgenoemde poldermodel kon worden gehecht.

14 juli l997

Van der Vlies

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 juli 1997

De Banier | 20 Pagina's

KORT EN BONDIG

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 juli 1997

De Banier | 20 Pagina's

PDF Bekijken