Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Minister van filezaken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Minister van filezaken

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Naar verluidt is minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat ietsje gezakt op de kandidatenlijst van de VVD omdat de liberalen inzien weinig goede sier te kunnen maken met een 'fileminister'. Daar is iets bij voor te stellen. Immers, minister Jorritsma, die graag door het leven gaat als een kordaat en doortastend bewindsvrouwe, is er niet in geslaagd om het verkeer en het vervoer in ons land in goede banen te leiden. En nu is het echt niet zo dat dit haar persoonlijk aangerekend kon worden, moor de indruk die de minister wekte bij haar aantreden was een andere. En daar wordt ze nu op afgerekend. Door de politiek en door het publiek. In de Tweede Kamer mocht de bewindsvrouwe van VVD-huize haar laatste begroting verdedigen. Namens de SGP deed kamerlid Van den Berg aan de beraadslagingen mee. Ook hij was niet onverdeeld gelukkig met vier jaar paars verkeer- en vervoersbeleid - om het maar voorzichtig te zeggen. De SG- P'er liep de diverse verkeer- en waterstaatsaangalegenheden langs om per onderdeel zijn balans op te maken.

HOOG WATER

Een pluspunt op het conto van de minister noemde Van den Berg de daadkrachtige aanpak van de dijkversterkingen na de laatste hoogwaterperiodes. Dot er hier nu wel weer wat op af te dingen is, gezien de houding van de minister aangaande de Zeeuwse en andere dijken en naar pogingen om de waterschappen op te zadelen met lasten die niet voor hun rekening kunnen komen, doet aan die waardering niet af.

De SGP is duidelijk minder te spreken over de mobiliteit. De behoefte groeit nog steeds, maar feitelijk komt het verkeer als het ware tot stilstand. In dit verband laakte de SGPafgevaardigde de beslissingen die het kabinet heeft genomen over de Betuwelijn en de fHSL. Deze projecten blijken zulke grote slokops te zijn dat er geen geld meer over is voor veel noodzakelijke andere lijnen en wegen en projecten.

Kritiek is er ook op het beleid van de minister m.b.t. het openbaar vervoer. Zo loopt de SGP bepaald niet weg met de gedachte om het openbaar vervoer over te geven aan de markt, de wet van vraag en aanbod. De SGP staat daar huiverig tegenover omdat het hier gaat over een voorziening van openbaar nut waar heel veel mensen op aangewezen zijn. Van den Berg liet verder weten de aangekondigde tariefsverhoging in de spits een volstrekt verkeerd signaal te vinden: de beste manier om de mensen de trein/bus uit te jagen. Bezwaar tekende Van den Berg voorts aan tegen het aan banden leggen door de NS van het gebruik in de spitsuren van de OVkaart voor gezinsleden. Wie zo met z'n klanten omgaat, kan z'n verlies later uit gaan tellen.

HEFFING

Wat betreft het wegvervoer plaatste de SGP-woordvoerder eveneens enkele kanttekeningen. Hoe dring je de mobiliteit terug? De SGP-suggestie (vorig jaar gelanceerd in een energie-notitie) om een heffing per gereden kilometer in te voeren is inmiddels ook door anderen overgenomen - al dan niet met bronvermelding trouwens. Van den Berg informeerde bij minister Jorritsma naar de stand van zaken op dit punt. Vorig jaar al zegde de bewindsvrouwe namelijk toe studie te laten verrichten naar het realiteitsgehalte van dit idee. Ook beval de SGP een verlaging aan van de maximumsnelheid in de spits in bepaalde stedelijke gebieden, alsmede meer gebruik van spitsstroken.

Ten aanzien van het wegtransport (goederen) wordt er niet zelden verwezen naar de slagzin 'Nederland distributieland'. Daar is nog wel het een en ander op af te dingen, vindt de SGP Op de keper beschouwd heeft Nederland weinig belang bij transport dot slechts doorvoer is naar andere landen. De toegevoegde waarde daarvan is voor ons (te) gering. Investeren zal veel gerichter moeten, betoogde Van den Berg; afhankelijk van de toegevoegde waarde voor onze eigen economie. Ook laat zich de vraag stellen in hoeverre louter doorvoergoederen niet beter van de weg afgehaald kunnen worden om ze over te laden het schip in of de trein op. De SGP gaat er van uit dot dit soort transport in de toekomst meer en meer ondergronds gaat gebeuren.

Tijdens het debat met minister Jorritsma diende de SGP twee moties in. Eén over de Zeeuwse dijken, en één over de sanering van de waterbodems. Beide moties moeten nog in stemming komen. Dat kan nog enige tijd duren.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 november 1997

De Banier | 20 Pagina's

Minister van filezaken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 november 1997

De Banier | 20 Pagina's