Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nostalgie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nostalgie

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zeg niet: Wat is er, dat de vorige dagen beter geweest zijn, den deze? Want gij zoudt naar zulks niet uit wijsheid vragen.

Prediker 7: 10

Vroeger was het beter dan nu. Die geaachte wordt onder ons nogal eer.s gehoord. We leven in een donkere tijd en die donkere tijd wotdt steeds donkerder. Ik zou nie' durven beweren dat het anders is. Als we de ontwikkelingen in ons land op kerkelijk en politiek gebied bezien, ziet de toekomst er sordber uit. Het lijkt inderdaad dat het vroeger met het geestelijke leven in de kerk en het morele leven in ce maatschappij veel beter was dan nu. Vroeger, ja vroeger...

Voor wij het weten, worden wij bevangen door een onbijbelse nostalgie. De Schrift zegt dot het dwaas is om je of te vragen waarom het vroeger beter was. Waarom IS nostalgie verkeerd?

In de eerste plaats is altijd al gezegd dat het vroeger beter was. Ga de kerkgeschiedenis maar na. Wij idealiseren de tijd van de Nadere Reformatie, maar wie zich in die tijd verdiept, merkt dat ook toen geklaagd is over geestelijk verval. Onze oudvaders verheerlijk'en de tijd van de Reformatie. De Reformatoren verwezen naar de kerkvaders. Augustinus klaagde dat het niet zo was als in de tijd van de apostelen. Het lijkt wel een kenmerk van de zuivere leer om het verleden te idealiseren, ledere tijd heeft zijn eigen zonden en eigen zorgen. Het is in de ene fijd niet donkerder dan in de andere tijd. Zullen onze kleinkinderen met weemoed spreken over de

geestelijke bloei in de laatste decennia van de twintigste eeuw? Je kunt je het niet voorstellen. Misschien is de geschiedenis don al voorgoed verleden tijd geworden en de tijd eeuwigheid.

Dat is de tweede reden waarom het christenen niet post om in het verleden te blijven steken. "Niemand die de hand aan de ploeg sloot is bekwaam tot het koninkrijk Gods". Wij mogen niet met weemoed terugzien, maar wij moeten met verlangen vooruit zien naar de volle openbaring van dot koninkrijk. Hier en nu zal de theocratie nooit volkomen gestalte krijgen. Slechts in geloof kan gezien en beleden worden dat God in Christus regeert. Wij zien nu nog niet dat alle dingen aan Christus onderworpen zijn. Maar straks zal de koninklijke theocratie van de Kroonprins van het hemelrijk heerlijk openbaar komen. Het is wijsheid om daarover te mediteren. Wat zei de apostel ook weer? "De zaligheid is ons nu nader, don toen wij eerst geloofd hebben."

Er zijn nog meer redenen waarom wij aan de verleidelijke nostalgie niet toe mogen geven. Matthew Henry merkt doeltreffend op dat het dwaas is om te klagen over de slechte tijden terwijl we meer reden hebben om te klagen over onze slechte harten. Daar ligt de wortel van alle kwaad. Het boze komt niet van buiten naar binnen, maar uit het hort van de mens ko­men voort... Onmerkbaar zouden wij ons verschuilen achter de slechtheid van deze eeuw en onze eigen slechtheid aan de tijdgeest toeschrijven. Het is andersom.

Waarom is de tijd zo donker? Omdat wij zo donker zijn. Gij zijt het licht der wereld. We kunnen de wereld de schuld van de duisternis toch niet geven. Dieper nog moeten wij de nostalgie ontdekken. Klagen over de slechte tijd is klagen over God, die de tijden in Zijn hond houdt, die het behaagt ons déze tijd te schenken. Het is ook nog ondankbaar, aldus Henry om het goede dot God onze in deze tijd geeft voorbij te gaan. Het is ontevredenheid met Gods voorzienigheid die ons in deze tijd geplaatst heeft en geroepen om Hem te dienen.

Is er dan niets wat vóór de nostalgie pleit. Zegt de Schrift ook niet dot de dogen boos zijn en dot er in het laatste der dagen zware tijden zullen zijn. Zal de ongerechtigheid don niet toenemen? Moeten wij onze ogen sluiten voor de verloedering van de maatschappij? Worden we niet opgeroepen om te letten op de tekenen der tijden? Dot is allemaal waar. Maar in de Schrift leidt dat nooit tot nostalgie, moor tot geloofsverwochting. We lezen niet: "vroeger was het beter", maar "straks wordt het beter!" Dat is een groot verschil. In deze tegenwoordige boze wereld klinkt de bede: "Uw koninkrijk kome". ijdelheid der ijdelheden, dot geldt van vroeger en van nu. Zaligheid der zaligheden, dot geldt van de toekomst.

Zalig zijn zij die de wijsheid bezitten om naar de toekomst te vragen en hun dagen aftellen om een wijs hart te bekomen.

Oud-Alblas

Ds. H. van den Belt

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 oktober 1998

De Banier | 20 Pagina's

Nostalgie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 oktober 1998

De Banier | 20 Pagina's