Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Overijssel in beeld

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Overijssel in beeld

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

=t is een goede zaak dat onze G.P. achterban van tijd tot tijd vordt geïnformeerd, over hetgeen 'ch provinciaal afspeelt, op be- .jurlijk gebied. Wij leven in een d v^aarin iedereen staat naar vereuwing en verandering. Dat gaat ^ provincie ook niet voorbij. Je oef je echter wel vaak afvragen af : : t bestaand beleid wel zo slecht is. . : !st staat dat het veranderen enor- .e bedragen belastinggeld kost, zo- . ; l aan subsidie als aan n)ensacht.

> ok bereiken de statenleden al de- , .e nota's en voorstellen, een enor- /: ie klus omdat met een kleine fractie te verwerken. Dat is geen proi !eem, als het zijn nut maar heeft. \Vat zijn zoal de onderwerpen die nu ter discussie staan?

DE STRATEGISCHE VISIE

Dat wil zeggen, de wijze waarop de provincie in de naaste toekomst bestuurd en ingericht moet worden. Dualistisch of zoals het formeel nu nog is, monistisch. Het laatste betekent dat de gedeputeerden gekozen ^"orden uit en door de statenleden 1 gezien worden als leden van ovinciale staten. Bij dualisme wor- > on de G.S. leden van buiten de =^'aten benoemd, of als het statenleden zijn die tot Gedeputeerde benoemd worden, dan mogen ze geen statenlid meer blijven. Er moet meer afstand zijn tussen G.S. en P.S.

Wij vinden dit onzin, want de politiek ban je dan ook niet uit. Want gelijk nu het kabinet ook gesteund wordt door de paarse coalitie uit de Tweede Kamer; de coalitie-partijen houden elkaar toch vast. Helaas wordt er weinig of geheel niet op argumenten bestuurd en geregeerd, maar op politieke doelen. Dan zijn We gelijk bij een zogenaamd probleem, dat de grote partijen vinden dat er te weinig kiezers gebruik maken van het kiesrecht. Van alles en nog wat wordt er genoemd om de mensen maar naar de stembus te krijgen. Zelfs op zondag stemmen zou tien procent winst geven volgens een Groenlinks collega. Op onze vraag of ze wel rekening hield n^et plus minus tien procent, of ho­ pelijk nog meer, stemmers die dan pertinent moeten afhaken omdat op zondag stemmen voor hen onaanvaardbaar is, wordt niet geantwoord.. Men wil er niet van horen als wij verwijzen naar de vervlakking van normen en woorden in het gezin, als de grootste reden dat de bevolking niet geïnteresseerd is bij het overheidsbestuur. In onze gezin-

Hef bedrijf moet milieu- en diervriendelijk zijn

nen moet de verantwoordelijkheid voor kerk en samenleving gekweekt worden. Het gezin is de hoeksteen van kerk en maatschappij.

MEELEVEN

Daarom is het zo belangrijk, dat onze kiesverenigingen nog actiever worden om op hun vergaderingen te bespreken wat in raden, staten en Kamers door onze afgevaardigden wordt gedaan. Niet zeggen; die kleine SGP kan toch niets bereiken. Getalsmatig is ze klein, maar met goed onderbouwde opmerkingen of voorstellen kan men soms niet om de SGP heen.

Dat maken wij in Overijssel gelukkig ook nog mee. Daarom onze aanbeveling om actief te zijn en niet alles op zijn beloop te laten. De Heere kan door veel, maar ook door weinig, grote doden doen. Zijn zegen is daarbij onmisbaar.

In Overijssel zijn we bezig met het opstellen van een nieuw streekplan, een waterhuishouding plan en een milieubeleidsplan. Dit keer zal het s- treekplan voor geheel Overijssel gelden. Nu zijn er nog twee. Eén voor West-Overijssel en één voor Twente. Het streekplan zal waarschijnlijk de meeste bezwaren opleveren. Omdat het grote steden-beleid er bij geko­ men is, d.w.z.: concentratie van werk en wonen zoveel mogelijk in de vijf grote steden brengen. Plattelandsgemeenten zullen het moeilijk krijgen om voor hun eigen ingezetenen werk en woningen te creëren. Onze fractie wil ook wel zuinig zijn op het groene platteland, maar distantieert zich van het grote stedenbeleid, omdat het platteland daardoor niet aan haar nodige werk en woningen kon komen. Men wil in de grote steden woningen bouwen zoals op het platteland, om de stad daardoor aantrekkelijk te maken. Moor dit soort woningen heeft in de stad evenveel grond nodig ais in een plattelands gemeente. Of de boeren bij de stad weg moeten of op het platteland, maakt voor ons geen verschil. Wel betekent het, dat de leefbaarheid van de plattelandsgemeenten achteruit gaat, doordat de jonge gezinnen naar de stad moeten, scholen gesloten worden, kerk en verenigingsleven achteruit gaat enz.

Dit is voor onze fractie onaanvaardbaar.

BEDRIJVEN VERDWIJNEN

Het streekplan heeft nog meer problemen. De ecologische hoofdstructuur ligt als een grote claim op het agrarisch gebied. De reconstructiewet zal mogelijk het streekplan overstijgen. De ene regelgeving is nog niet tot wet verheven of de andere staat er al aan te komen. Hoe het precies wordt is nog niet duidelijk. Maar zeker is dat van de negenhonderd boeren (in het hart van Twente) er driehonderd afhaken omdat de milieu-eisen te zwaar worden voor relatief kleine bedrijven. Aan driehonderd bedrijven wordt geld voorgehouden om maar zo gouw mogelijk te stoppen. Dat betekent dat er van de negenhonderd moor driehonderd overblijven in het zogenaamde 'hart van Twente'. Dot 'hart van Twente' is een zogenaamd 'pilot-project' dat vooruitloopt op de reconstructie wet. Een proefproject, zoals dat ook in andere provincies van start gaat. Het omvat ± 22.000 hectare, in de gemeenten Almelo, Borne, Ambt-Delden, Vriezenveen en Wierden. Deze gang van zaken is zeer triest. In plaats van vrijkomende landbouwgrond te bestemmen voor de blijvers, gaat het rijk - gevolgd door de provincie - een enorm aantal hectares voor natuurontvi'ikkeling bestemmen. De grondprijzen en ook de grond- mobiliteit lopen totaal uit de hand. Dat is ook v/el een grote zorg voor het college, dat begin februari een uitvoeringsmodule heeft uitgebracht. Ze zijn erg enthousiast, maar geven wel duidelijk aan, dat er 600 bedrijven moeten verdwijnen, willen de plannen uitgevoerd kunnen worden. Daarom weigert onze fractie de zo extreme natuurontwikkeling te steunen. Landschapsverbetering zonder grote grondclaims voor wilde natuurontwikkeling, steunen wij wel graag. Wij twijfelen er aan of de pertinent toegezegde vrijwilligheid gehandhaafd blijft.

Het waterhuishoudingsplan zal wat minder bedenkingen krijgen evenals het milieu-beleidsplan, is onze inschatting. Al deze plannen worden ter inzage gelegd. De bevolking kan reageren in de maanden mei en juni 2000. Daarna komt de reactie nota van G.S., vervolgens gaat het richting commissies en uiteindelijk stelt P.S. de drie plannen vast, zo ongeveer december 2000.

REALISTISCH BLIJVEN

Met gebiedsgericht beleid zijn we in Overijssel ook al geruime tijd bezig. Met name twee projecten, Noord-Oost Twente en het Vecht-Regge gebied. Op zichzelf een goede zaak. Vrijwilligheid staat ook hier hoog in het vaandel, is zelfs tot hiertoe nog een vereiste. Er wordt veel overleg gepleegd met de streek en verschillende organisaties, men wil duidelijk een draagvlak creëren onder de mensen die er wonen. Het plan Noord-Oost Twente leverde 1 20 bezwaren op. De claim voor natuur is blijkbaar ook hier veel te groot. Moet er dan niets gebeuren? Ja zeker, maar realistisch blijven en maatwerk leveren. Uitgangspunt blijft voor onze fractie dat de degene die in de agrarische wereld hun brood moeten verdienen, gestimuleerd moeten worden en de mogelijkheid gelaten , om hun bedrijven en het landschap op te krikken, zodat er van een duurzame landbouw sprake kan zijn, die ook milieu technisch verantwoord is. Dan is er pas sprake van een goede plattelandsontwikkeling.

VERKEER EN VERVOER

De infrastructuur is nog lang niet zo ze moet zijn. De A 1 loopt vol, evenals de A 28. Beide zijn belangrijke verkeersoders door Overijssel. Het zijn wel rijkswegen maar ons wordt wel om advies gevraagd. Als de Noordelijke aftakking er niet komt, dan kan het extra vervoer niet over de bestaande lijn Deventer-Oldenzaal. Het geeft nu al veel overlast. Geluidsoverlast maar ook zijn de spoorovergangen te lang gestremd. Of de Noordelijke aftakking ooit rendabel zal worden, dezelfde vraag die ook bij de Betuwe lijn gesteld kan worden, is zeer te betwijfelen. Het zal een erg moeilijke beslissing worden. Voor onze fractie is het wel duidelijk, dat de Al op korte termijn twee derde banen nodig heeft van Barneveld tot Hengelo. Vervoer over water moet sterk gestimuleerd worden, daar kan nog heel veel gebeuren. Praten is noodzakelijk en goed, maar uitvoeren is beter.

GEMEENTELIJKE JNDELING

Wij verzetten ons nog steeds tegen onvrijwillige herindeling. Het is te hopen dat als u dit leest de herindeling van Twente in de Eerste Kamer reeds afgeblazen zal zijn. Dit geldt niet minder voor West-Overijssel. Het is geen verantwoord besturen meer, maar een complete politieke koehandel. Er moet wel snel een beslissing vallen, want het kost de gemeenten dagelijks handen vol geld, plus de frustratie dat ze niet weten hoe ze verder moeten.

WELZIIN

Sociale kwaliteit en welzijn vormen de hoofdmotieven uit de strategische visie. De SGP is van mening dat een leven overeenkomstig de normen en waarden van Gods Woord nodig is om werkelijk inhoud te geven aan deze motieven. Het God liefhebben boven alles en de naaste als onszelf, zijn daarbij de centrale elementen. In een samenleving die gekenmerkt wordt door secularisering, individualisering en materialisme zal het steeds moeilijker worden inhoud te geven aan de begrippen sociale kwaliteit en welzijn. Onze fractie maakt zich zorgen over de toenemende vraag naar vrijwilligers in de mantelzorg en de stagnerende aantallen vrijwilligers op dit gebied. Een en ander wordt mede veroorzaakt door de druk om economische onafhankeli < - heid na te streven, door het verwe - ven van een eigen inkomen en ee' steeds krapper wordende arbeids markt, die in sommige sectoren de vacatures als niet meer vervuld ka krijgen. De economie gaat meer e meer een centrale plaats innemen Alles draait om geld en rendemen Het sociale leven komt steeds mee^ onder druk te staan. De zwakken ' de samenleving die in dit alles nie mee kunnen komen, worden ais ee - ste de dupe van deze bikkelharde maatschappij, waarin het economisch voor de wind gaat, maar di in allerlei andere opzichten steeds meer uit balans raakt. De overheic die een schild voor de zwakken dient te zijn, heeft vanuit haar ver antwoordelijkheid een taak om de ze ontwikkelingen om te buigen. Het stimuleren van vrijwilligersweri met name in de zorg kan daaraan een kleine bijdrage leveren. Met geld alleen zal het echter niet lukken. Mentaliteitsverandering is nodig. De overheid kan dit niet bewerkstelligen.

et zou goed zijn als kerk en overheid, ieder vanuit eigen verantwor ^ delijkheid samenwerkten om het volksleven weer op Bijbelse leest t. schoeien. Er wordt tegenwoordig vaak het woord weizijn over de lif pen gehaald. Dat de mens mag e' varen Gods algemene genade door een tijdelijk welzijn of weibe vinden is groot. Dat we Hem maar meer zouden erkennen voor alles wat Hij ons nog geeft en laat. Wart we hebben nergens recht nog aan spraak op, het ligt alles diep verzci digd. Maar wie is nu recht bekommerd over dat zo nodige eeuwige welzijn, de eeuwige gelukzaligheii-, waar nooit een einde aan zal komen? Van nature niemand.Gods woord leert ons, dat Hij omgezien heeft of iemand naar Hem vroeg , maar er was er niet èèn. Maar nu het eeuwige wonder dat de Heere nog naar mensen omziet, en trekt ti de duisternis tot Zijn eeuwig wonderbaar Licht, en dat om dat soeve rein welbehagen van eeuwigheid, en om de Gerechtigheid door Christus verworven voor Zijn volk. Dat van deze uitnemender weg nog ge sproken mag worden in de vergaderzalen in Nederland is nog een groot voorrecht. De Heere geeft opdracht zaait aan alle wateren en gij zult het vinden na vele dagen. G. Morsink

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 maart 2000

De Banier | 32 Pagina's

Overijssel in beeld

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 maart 2000

De Banier | 32 Pagina's