Niemand kan zeggen, Jezus de Heere te zijn, dan door de Heilige Geest
(1 Corintiie 12 : 3)
Wij weten dat woorden heel wat kunnen veroorzaken. Je kunt met woorden iemand kwetsen, verwonden, en wat al niet. Het is geen uitzondering dat iemand, een medemens, door woorden verwond wordt. Woorden zijn soms wel als scherpe zwaarden, zodat zij een diepe wond nalaten. Het is daarom don ook goed om eerst na te denken voordat wij iets zeggen; dat geidt in meer dan één ding. De Heere wijst daar ook op in Zijn Woord. Een bekende uitdrukking is: laat uw woorden weinig zijn en met zout besprengd. Zo heeft de Heere df mens een mond en tong gegeven, en mede daardoor kan en mag de mens spreken. In het paradijs mocht de mens de Heere belijden en groot maken. Groot en goed van de Heere spreken, dat was de oprechte begeerte van de goed gesenapen mens. De door God gesr apen mens wilde, krachtens de g c'de schepping, niets liever dan d Heere loven. Dat was de lust van z' '": hart. Het laat zich niet verklaren h'-, 3 heerlijk, goed het leven in de st nt der rechtheid is geweest. Er w: : ren geen zonden en daarom ook geen wonden.
Doch, geachte lezer, zo is het helaas niet gebleven. U weet het: mede door de verleidende woorden van de satan is de zonde in de wereld gekomen, en door de zonde de dood. Op hetzelfde ogenblik dat de zonden zijn bedreven is de band met God, onze Schepper, gebroken en raakten wij, in Adam, de directe gemeenschap met God kwijt; zijn wij onder de macht en invloed van de satan terecht gekomen. Ja, in A- dam kinderen des toorns geworden en vijanden met God! En dat leeft de mens nu uit. En weet u, dat leeft Gods Kind bij het licht en onderwijs van de Heilige Geest in. Wat een groot wonder wordt het in je leven als wij bij het licht en onderwijs van de Heilige Geest aan onszelf ontdekt worden. Dat wij nog in het heden der genade zijn! Zij die van de Heilige Geest geleerd worden, worden ontdekt aan hun verloren bestaan. Dat betekent dat ik om eigen schuld verloren ga. Ja, nu word je van je nood overtuigd, zodat je niet alleen toestemt dat je verloren gaat, maar dat je verloren ligt en dat om eigen schuld. Ja, de ganse wereld verdoemelijk om mijn schuld.
Weet u, van nature geven wij altijd de onder de schuld van de ellende, maar bij het licht en onderwijs van de Heilige Geest gaat dat niet meer. Dan ligt de schuld bij jezelf. Het is de oprechte bede: Heere, wees mij dé zondaar genadig.
Zulke mensen moeten om eigen schuld verloren gaan, alleen zij kunnen niet verloren gaan. Zij kunnen God niet meer missen, buiten God en Zijn gemeenschap niet leven. Hier krijgt genade waarde, krijgt Gods Woord en Zijn dienst waarde. Hun hart goot naar de Heere uit met de bede: Heere, is er ook voor mij een weg, een mogelijkheid, om zalig te worden? Om met U verzoend te worden? En die Weg, die mogelijkheid is er. Die Weg is door de Heere Zelf uitgedacht in de stilte van de eeuwigheid.
In God Zijn de gedachten van genade en zaligheid, van verzoening en eeuwig leven. Dat is dat eeuwig Welbehagen. Dat Welbehagen, die eeuwige zelfliefde, ligt in het hart van de Vader, als de eerste Persoon in de Drieëenheid. Doch weet u, de Vader openbaart Zijn welbehagen in de gave en arbeid van Zijn Zoon, de Heere Jezus Christus.
De Schrift leert het ons, als zij zegt: "Deze is Mijn Zoon waarin Ik al Mijn Welbehagen heb, hoort Hem".
Het Welbehagen des Vaders, geopenbaard in Christus, de Zone Gods. Het is de Vader, Die in Christus Zichzelf openbaart, als die God Die in Christus het verlorene trekt. Door de zonden is God een vertoornd Rechter, en weet u, buiten het verzoenende bloed van Christus kunt u onmogelijk voor God bestaan.
Het lijkt er soms wel eens op of er een tweede mogelijkheid is om voor God te bestaan, nl. bepaalde gestalten of ervaringen die voor geestelijk leven worden gerekend. Dat te denken en te leren is niet naar de Schrift. Laten wij wel bedenken dat niemand kan zeggen, Jezus de Heere te zijn, dan door de Heilige Geest.
Het is de Heilige Geest, gepaard met Gods Woord, die de mens zijn nood en verlorenheid onder ogen brengt. Zulke mensen zijn met niets en niemand te helpen don met de door Christus verworven gerechtigheid. Hij toch is de Enige Zaligmaker! Hij alleen, en buiten Christus is geen waar en oprecht leven, doch eeuwig verderf. Niemand kan zeggen, Jezus de Heere te zijn, dan door de Heilige Geest. Wij kunnen Christus niet kennen dan door de Heilige Geest en Gods Woord. De Heilige Geest werkt in het zaligmoken van de zondaar niet buiten het Woord om. Hij plant het geloof in het hort en oefent het geloof, mede door de strijd en stormen van dit moeitevolle leven. Zo wordt Gods kind altijd in de dood overgegeven, opdat hij of zij het leven buiten zichzelf leert zoeken. Altijd in de dood overgegeven om Jezus wil. Juist in de weg van sterven, afsterven, drijft de Heilige Geest naar de Fontein van alle leven, nl. Christus. Christus in Zijn Namen, Zijn ambten. Zijn staten. Zijn naturen en Zijn weldaden.
Ja, niemand kan zeggen, Jezus de Heere te zijn, dan door de Heilige Geest. O, land en kerk van Nederland, hoort des Heeren Woord!!
Bodegraven, ds. A. Bac
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 oktober 2000
De Banier | 20 Pagina's